Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Femteklassprojektet - rekrytering och samtidig kompetensutveckling

Ek, Martin LU orcid ; Bengtsson, Jenny LU and Axelsson, Anders LU (2005) LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005
Abstract
För drygt tio år sedan startades det s.k. mellanstadieprojektet – numera ”femteklassprojektet".

Det hela går ut på att teknologer besöker mellanstadieklasser, i första hand femteklasser. Besöket inleds med ett antal spännande demonstrationsförsök ("teknik-, kemi- och fysikshow"). Teknologerna berättar om sig själva, om vad man gör på den tekniska högskolan och vad LTH är för någonting. Ett viktigt moment vid besöket är att barnen själva får göra egna experiment.. Två teknologer (manlig + kvinnlig teknolog) besöker varje klass. Som stöd finns en experimentbank som också finns tillgänglig på webben.

Projektet har divits av teknologerna själva och har varit mycket lyckosamt. Responsen från skolorna är... (More)
För drygt tio år sedan startades det s.k. mellanstadieprojektet – numera ”femteklassprojektet".

Det hela går ut på att teknologer besöker mellanstadieklasser, i första hand femteklasser. Besöket inleds med ett antal spännande demonstrationsförsök ("teknik-, kemi- och fysikshow"). Teknologerna berättar om sig själva, om vad man gör på den tekniska högskolan och vad LTH är för någonting. Ett viktigt moment vid besöket är att barnen själva får göra egna experiment.. Två teknologer (manlig + kvinnlig teknolog) besöker varje klass. Som stöd finns en experimentbank som också finns tillgänglig på webben.

Projektet har divits av teknologerna själva och har varit mycket lyckosamt. Responsen från skolorna är överväldigande.

Så långt låter detta som ett rekryteringsprojekt. Det finns emellertid ytterligare ett element som kanske är ännu viktigare: teknologerna utvecklar en omedveten kompetens som organisatörer, som kommunikatörer av naturvetenskap och teknik till icke-initierade, etc. Teknologerna har själva det fulla ansvaret för resultatet. De får ett gott självförtroende. Allt detta är förmågor och egenskaper som borde utvecklas under utbildningen men som ofta kommer i andra hand i de vanliga kurserna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
SoTL
categories
Higher Education
host publication
[Host publication title missing]
publisher
Lunds Tekniska Högskola
conference name
LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2005-05-31 - 2005-05-31
language
Swedish
LU publication?
yes
additional info
The information about affiliations in this record was updated in December 2015. The record was previously connected to the following departments: Chemical Engineering (011001014), Polymer and Materials Chemistry (LTH) (011001041), Food Technology (011001017)
id
1136383f-3c18-44c9-be36-9a77ac148166 (old id 1625441)
alternative location
http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2005/Proc05/FemteklassprojArtikelUCLU19april.pdf
date added to LUP
2016-04-04 10:13:04
date last changed
2018-11-21 20:57:28
@inproceedings{1136383f-3c18-44c9-be36-9a77ac148166,
  abstract     = {{För drygt tio år sedan startades det s.k. mellanstadieprojektet – numera ”femteklassprojektet".<br/><br>
Det hela går ut på att teknologer besöker mellanstadieklasser, i första hand femteklasser. Besöket inleds med ett antal spännande demonstrationsförsök ("teknik-, kemi- och fysikshow"). Teknologerna berättar om sig själva, om vad man gör på den tekniska högskolan och vad LTH är för någonting. Ett viktigt moment vid besöket är att barnen själva får göra egna experiment.. Två teknologer (manlig + kvinnlig teknolog) besöker varje klass. Som stöd finns en experimentbank som också finns tillgänglig på webben.<br/><br>
Projektet har divits av teknologerna själva och har varit mycket lyckosamt. Responsen från skolorna är överväldigande.<br/><br>
Så långt låter detta som ett rekryteringsprojekt. Det finns emellertid ytterligare ett element som kanske är ännu viktigare: teknologerna utvecklar en omedveten kompetens som organisatörer, som kommunikatörer av naturvetenskap och teknik till icke-initierade, etc. Teknologerna har själva det fulla ansvaret för resultatet. De får ett gott självförtroende. Allt detta är förmågor och egenskaper som borde utvecklas under utbildningen men som ofta kommer i andra hand i de vanliga kurserna.}},
  author       = {{Ek, Martin and Bengtsson, Jenny and Axelsson, Anders}},
  booktitle    = {{[Host publication title missing]}},
  keywords     = {{SoTL}},
  language     = {{swe}},
  publisher    = {{Lunds Tekniska Högskola}},
  title        = {{Femteklassprojektet - rekrytering och samtidig kompetensutveckling}},
  url          = {{http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2005/Proc05/FemteklassprojArtikelUCLU19april.pdf}},
  year         = {{2005}},
}