Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Digitala medier och intermedialitet : kursutvecklingsplan för Intermediala studier, fortsättningskursen (31-60 hp) Delkurs: Digitala medier (7,5 hp) heltid

Askander, Mikael LU orcid (2010)
Abstract
I denna kursutvecklingsplan beskriver jag mina tankegångar om och mitt planerade arbete med att utveckla och utforma kursen ”Digitala medier” inom ämnet Intermediala studier. Den huvudsakliga och primära idén – och utmaningen för mig – har varit och är att kursen ska formas till en konstruktivt länkad kurs. Jag utgår från John Biggs idéer om constructive alignment – konstruktiv länkning – och hur en kurs på bästa sätt kan få sina delar att samspela till en helhet för att studenterna/kursdeltagarna verkligen ska förstå, och därmed kunna använda sin förståelse av, det kursen handlar om. Utgångspunkten i konstruktiv länkning är kursens mål, som ska uppfyllas; dessa mål ska styra undervisning, läraktiviteter, kursupplägg och... (More)
I denna kursutvecklingsplan beskriver jag mina tankegångar om och mitt planerade arbete med att utveckla och utforma kursen ”Digitala medier” inom ämnet Intermediala studier. Den huvudsakliga och primära idén – och utmaningen för mig – har varit och är att kursen ska formas till en konstruktivt länkad kurs. Jag utgår från John Biggs idéer om constructive alignment – konstruktiv länkning – och hur en kurs på bästa sätt kan få sina delar att samspela till en helhet för att studenterna/kursdeltagarna verkligen ska förstå, och därmed kunna använda sin förståelse av, det kursen handlar om. Utgångspunkten i konstruktiv länkning är kursens mål, som ska uppfyllas; dessa mål ska styra undervisning, läraktiviteter, kursupplägg och examinationsformer.



I min framställning presenterar jag kursens bakgrund. Jag formulerar specifika mål för kursen, och diskuterar sedan hur kursupplägg, examinationsformer, kurslitteratur och kursutvärdering på bästa sätt bör utformas för att målen ska nås. Också (del-)kursen Digitala mediers relation till andra kurser inom intermediala studier diskuteras, liksom vikten av att förankra studenternas lärande i den så kallade verkligheten, bortom det renodlat teoretiska.

Nämnas bör att kursen föreslås kretsa kring en kursblogg som skapas för kursen och som ska samspela med övriga kursmoment. Studenterna kommer att få stor del i utformning av och innehåll på denna blogg (och i kursen).



Jag avrundar med att lyfta fram några pedagogisaka utmaningar som genomsyrar och kommer att prägla det fortsatta arbetet med kursen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Working paper/Preprint
publication status
unpublished
subject
keywords
SoTL
categories
Higher Education
pages
16 pages
language
Swedish
LU publication?
yes
additional info
The paper is a paper presented, not published, in a course arranged by CED, Center for Educational Development, Lund University, Fall 2010.
id
e0cb8014-3527-4bc3-a0ab-87ff280812ed (old id 1730246)
date added to LUP
2016-04-04 13:40:54
date last changed
2018-11-21 21:15:34
@misc{e0cb8014-3527-4bc3-a0ab-87ff280812ed,
  abstract     = {{I denna kursutvecklingsplan beskriver jag mina tankegångar om och mitt planerade arbete med att utveckla och utforma kursen ”Digitala medier” inom ämnet Intermediala studier. Den huvudsakliga och primära idén – och utmaningen för mig – har varit och är att kursen ska formas till en konstruktivt länkad kurs. Jag utgår från John Biggs idéer om constructive alignment – konstruktiv länkning – och hur en kurs på bästa sätt kan få sina delar att samspela till en helhet för att studenterna/kursdeltagarna verkligen ska förstå, och därmed kunna använda sin förståelse av, det kursen handlar om. Utgångspunkten i konstruktiv länkning är kursens mål, som ska uppfyllas; dessa mål ska styra undervisning, läraktiviteter, kursupplägg och examinationsformer.<br/><br>
<br/><br>
I min framställning presenterar jag kursens bakgrund. Jag formulerar specifika mål för kursen, och diskuterar sedan hur kursupplägg, examinationsformer, kurslitteratur och kursutvärdering på bästa sätt bör utformas för att målen ska nås. Också (del-)kursen Digitala mediers relation till andra kurser inom intermediala studier diskuteras, liksom vikten av att förankra studenternas lärande i den så kallade verkligheten, bortom det renodlat teoretiska.<br/><br>
Nämnas bör att kursen föreslås kretsa kring en kursblogg som skapas för kursen och som ska samspela med övriga kursmoment. Studenterna kommer att få stor del i utformning av och innehåll på denna blogg (och i kursen).<br/><br>
<br/><br>
Jag avrundar med att lyfta fram några pedagogisaka utmaningar som genomsyrar och kommer att prägla det fortsatta arbetet med kursen.}},
  author       = {{Askander, Mikael}},
  keywords     = {{SoTL}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Working Paper}},
  title        = {{Digitala medier och intermedialitet : kursutvecklingsplan för Intermediala studier, fortsättningskursen (31-60 hp) Delkurs: Digitala medier (7,5 hp) heltid}},
  year         = {{2010}},
}