Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

OER-öppna möjligheter för lärande. Ett nationellt initiativ finansierat av Internetfonden .SE

Ossiannilsson, Ebba LU and Schneider, Markus (2012) In SVERDnytt
Abstract (Swedish)
Öppna digitala Iärresurser (Open Educational Resources, OER) är undervisnings-, lärande- och forskningsmaterial som finns tillgängliga på Internet. Resurserna är öppna och fria och vanligen under creative commons licenser (cc). Beroende på licens tillåts resurserna att användas, återanvändas, spridas och även säljas öppet och fritt. Internationellt är OER-rörelsen mycket stark. I Sverige går däremot utvecklingen mot öppen publicering och delande av utbildningsresurser ganska långsamt framåt. Det finns stora behov att tillgodose på lärosätena, på ledningsnivå och hos undervisande personal. Inom utbildningssektorn efterfrågar undervisande personal stöd för att kunna arbeta pedagogiskt och kvalitativt med OER. För att utnyttja potentialen med... (More)
Öppna digitala Iärresurser (Open Educational Resources, OER) är undervisnings-, lärande- och forskningsmaterial som finns tillgängliga på Internet. Resurserna är öppna och fria och vanligen under creative commons licenser (cc). Beroende på licens tillåts resurserna att användas, återanvändas, spridas och även säljas öppet och fritt. Internationellt är OER-rörelsen mycket stark. I Sverige går däremot utvecklingen mot öppen publicering och delande av utbildningsresurser ganska långsamt framåt. Det finns stora behov att tillgodose på lärosätena, på ledningsnivå och hos undervisande personal. Inom utbildningssektorn efterfrågar undervisande personal stöd för att kunna arbeta pedagogiskt och kvalitativt med OER. För att utnyttja potentialen med OER för studenternas lärande räcker det inte med att ”plocka in” lite OER här och där utan att se till sammanhanget. Dyrbar lärartid behöver användas mer kontextuellt och inte enbart för att tillgodose innehållsfrågor. Idén med det nationella projektet OER- öppna möjligheter för lärande (2012) och som beskrivs nedan är att främja en öppen dialog via Internet kring samverkan i infrastrukturella frågor som rör det öppna kunskapsutbytet nätet. Under projektperioden samarrangeras ett antal öppna webbseminarier över lärosätesgränserna där användning ochproduktion av öppna lärresurser (OER) står i centrum. Även en virtuell plattform för svenska OER-initiativ och resurser kommer att utvecklas genom projektet. Projektet riktar särskilt

fokus på en öppen utbildnings praxis (OEP, open educational praxis. Projektet finansieras av Internetfonden .SE. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Contribution to journal
publication status
published
subject
categories
Higher Education
in
SVERDnytt
issue
3
publisher
SVERD
ISSN
2001-5429
language
Swedish
LU publication?
yes
additional info
Department affilation moved from v1000887 (CED - Centre for Educational Development) to v1000942 (Division for Higher Education Development) on 2016-03-31 08:48:44.
id
08cb39b1-cd18-42f2-bec5-8080aabadbeb (old id 3131386)
alternative location
http://www.sverd.se/7-oer-oppna-mokjigheter-for-larande-ett-nationellt-initiativ-finansierat-av-internetfonden-se/
date added to LUP
2016-04-01 13:29:51
date last changed
2018-11-21 20:16:41
@article{08cb39b1-cd18-42f2-bec5-8080aabadbeb,
  abstract     = {{Öppna digitala Iärresurser (Open Educational Resources, OER) är undervisnings-, lärande- och forskningsmaterial som finns tillgängliga på Internet. Resurserna är öppna och fria och vanligen under creative commons licenser (cc). Beroende på licens tillåts resurserna att användas, återanvändas, spridas och även säljas öppet och fritt. Internationellt är OER-rörelsen mycket stark. I Sverige går däremot utvecklingen mot öppen publicering och delande av utbildningsresurser ganska långsamt framåt. Det finns stora behov att tillgodose på lärosätena, på ledningsnivå och hos undervisande personal. Inom utbildningssektorn efterfrågar undervisande personal stöd för att kunna arbeta pedagogiskt och kvalitativt med OER. För att utnyttja potentialen med OER för studenternas lärande räcker det inte med att ”plocka in” lite OER här och där utan att se till sammanhanget. Dyrbar lärartid behöver användas mer kontextuellt och inte enbart för att tillgodose innehållsfrågor. Idén med det nationella projektet OER- öppna möjligheter för lärande (2012) och som beskrivs nedan är att främja en öppen dialog via Internet kring samverkan i infrastrukturella frågor som rör det öppna kunskapsutbytet nätet. Under projektperioden samarrangeras ett antal öppna webbseminarier över lärosätesgränserna där användning ochproduktion av öppna lärresurser (OER) står i centrum. Även en virtuell plattform för svenska OER-initiativ och resurser kommer att utvecklas genom projektet. Projektet riktar särskilt<br/><br>
fokus på en öppen utbildnings praxis (OEP, open educational praxis. Projektet finansieras av Internetfonden .SE.}},
  author       = {{Ossiannilsson, Ebba and Schneider, Markus}},
  issn         = {{2001-5429}},
  language     = {{swe}},
  number       = {{3}},
  publisher    = {{SVERD}},
  series       = {{SVERDnytt}},
  title        = {{OER-öppna möjligheter för lärande. Ett nationellt initiativ finansierat av Internetfonden .SE}},
  url          = {{http://www.sverd.se/7-oer-oppna-mokjigheter-for-larande-ett-nationellt-initiativ-finansierat-av-internetfonden-se/}},
  year         = {{2012}},
}