Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Nationell implementeringsplan för IKT i matematikundervisningen

Pendrill, Ann-Marie LU orcid ; Jönsson, Per ; Spikol, Daniel and Svingby, Gunilla (2013) In Datorn i utbildningen p.30-30
Abstract (Swedish)
Detta är det första av tre inlägg för att ge perspektiv på IKT i matematik- undervisningen. Bakgrunden till inlägget är en nyligen släppt rapport från Skolverket, som visar att användningen av IKT är i stort sett lika låg i flera ämnen, som den var för tre år sedan. Det är, enligt rapporten, fortfarande ovanligt att eleverna använder datorer på lektioner i matematik. Det finns inte heller någon tydlig ökning av IKT-användningen i naturorienterande ämnen och teknik. (It-användning och it-kompetens i skolan, Skolverket 2013). Användning av matematik, datorer och programvaror i samhället ger dock ett förändringstryck på skolan. Detta tryck är positivt och kan bidra till ett sunt och användbart matematikkunnande genom mera inslag av... (More)
Detta är det första av tre inlägg för att ge perspektiv på IKT i matematik- undervisningen. Bakgrunden till inlägget är en nyligen släppt rapport från Skolverket, som visar att användningen av IKT är i stort sett lika låg i flera ämnen, som den var för tre år sedan. Det är, enligt rapporten, fortfarande ovanligt att eleverna använder datorer på lektioner i matematik. Det finns inte heller någon tydlig ökning av IKT-användningen i naturorienterande ämnen och teknik. (It-användning och it-kompetens i skolan, Skolverket 2013). Användning av matematik, datorer och programvaror i samhället ger dock ett förändringstryck på skolan. Detta tryck är positivt och kan bidra till ett sunt och användbart matematikkunnande genom mera inslag av kreativitet, nyfikenhet och lust i själva lärandesituationen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; ; and
organization
publishing date
type
Contribution to journal
publication status
published
subject
categories
Higher Education
in
Datorn i utbildningen
issue
4
pages
30 - 30
publisher
Ordfront förlag
ISSN
1100-3650
project
NRCF (National Resource Center for Physics Education)
language
Swedish
LU publication?
yes
id
7f3e2058-4a44-41bc-a8cb-4891fa0d4f12 (old id 5049523)
alternative location
http://www.diu.se/nr4-13/nr4-13.asp
date added to LUP
2016-04-04 09:34:10
date last changed
2021-10-28 02:30:13
@article{7f3e2058-4a44-41bc-a8cb-4891fa0d4f12,
  abstract     = {{Detta är det första av tre inlägg för att ge perspektiv på IKT i matematik- undervisningen. Bakgrunden till inlägget är en nyligen släppt rapport från Skolverket, som visar att användningen av IKT är i stort sett lika låg i flera ämnen, som den var för tre år sedan. Det är, enligt rapporten, fortfarande ovanligt att eleverna använder datorer på lektioner i matematik. Det finns inte heller någon tydlig ökning av IKT-användningen i naturorienterande ämnen och teknik. (It-användning och it-kompetens i skolan, Skolverket 2013). Användning av matematik, datorer och programvaror i samhället ger dock ett förändringstryck på skolan. Detta tryck är positivt och kan bidra till ett sunt och användbart matematikkunnande genom mera inslag av kreativitet, nyfikenhet och lust i själva lärandesituationen.}},
  author       = {{Pendrill, Ann-Marie and Jönsson, Per and Spikol, Daniel and Svingby, Gunilla}},
  issn         = {{1100-3650}},
  language     = {{swe}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{30--30}},
  publisher    = {{Ordfront förlag}},
  series       = {{Datorn i utbildningen}},
  title        = {{Nationell implementeringsplan för IKT i matematikundervisningen}},
  url          = {{http://www.diu.se/nr4-13/nr4-13.asp}},
  year         = {{2013}},
}