Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kan man lita på kamratgranskning?

Axelsson, Anna LU (2005) 3:e Pedagogiska inspirationskonferensen, LTH In Pedagogiska inspirationskonferensen LTH 3. p.57-59
Abstract (Swedish)
I en grundkurs i programmering har tidigare delmålskontroller (diagnostiskt prov som kamraträttats) använts. Om delmålskontrollen utförs väl får studenten bonuspoäng som gäller vid första ordinarie tentamenstillfället. I en kurs med många deltagare blir det tidskrävande och kostsamt om läraren skall rätta alla lösningarna för att dela ut bonuspoäng. Syftet med denna undersökning är att se hur bra studenterna klarar av att rätta och bedöma någon annans lösning.

Resultatet visar att studenterna klarade rättningen bra. I 74 % av fallen stämde studenternas och lärarens bedömning överens. Slutsatsen är att det går att använda kamratgranskning för att dela ut bonuspoäng om det kombineras med möjligheten att begära omrättning.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
kamratgranskning, SoTL
categories
Higher Education
host publication
3:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2005
series title
Pedagogiska inspirationskonferensen LTH
volume
3
pages
57 - 59
publisher
Lund University
conference name
3:e Pedagogiska inspirationskonferensen, LTH
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2005-05-31
ISSN
2003-3761
2003-377X
language
Swedish
LU publication?
yes
id
6a24296b-612d-4311-b61d-d74895e195ae (old id 631959)
date added to LUP
2016-04-04 14:11:39
date last changed
2019-12-16 11:39:42
@inproceedings{6a24296b-612d-4311-b61d-d74895e195ae,
  abstract     = {{I en grundkurs i programmering har tidigare delmålskontroller (diagnostiskt prov som kamraträttats) använts. Om delmålskontrollen utförs väl får studenten bonuspoäng som gäller vid första ordinarie tentamenstillfället. I en kurs med många deltagare blir det tidskrävande och kostsamt om läraren skall rätta alla lösningarna för att dela ut bonuspoäng. Syftet med denna undersökning är att se hur bra studenterna klarar av att rätta och bedöma någon annans lösning.<br/><br>
Resultatet visar att studenterna klarade rättningen bra. I 74 % av fallen stämde studenternas och lärarens bedömning överens. Slutsatsen är att det går att använda kamratgranskning för att dela ut bonuspoäng om det kombineras med möjligheten att begära omrättning.}},
  author       = {{Axelsson, Anna}},
  booktitle    = {{3:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2005}},
  issn         = {{2003-3761}},
  keywords     = {{kamratgranskning; SoTL}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{57--59}},
  publisher    = {{Lund University}},
  series       = {{Pedagogiska inspirationskonferensen LTH}},
  title        = {{Kan man lita på kamratgranskning?}},
  volume       = {{3}},
  year         = {{2005}},
}