Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Utmaning eller tillgång? Att undervisa modersmålstalare i språkutbildning på universitetet

Johansson, Ingela LU and Seiler-Holmer, Gudrun (2019) In Högre utbildning 9(1). p.60-77
Abstract (Swedish)
I språkutbildning vid svenska lärosäten finns det vanligtvis ett antal studenter i varje grupp som har det studerade språket som modersmål (L1), även om majoriteten utgörs av studerande som läser språket som främmande språk (L2). I vår studie undersöker vi erfarenheter av att undervisa denna typ av grupp genom semistrukturerade intervjuer med sex universitetslärare i franska, spanska och tyska. Undersökningen visar att lärarna mestadels ser L1-studenterna som en tillgång för gruppen, samtidigt som de är medvetna om risken att dessa blir alltför tongivande. Det framgår också att L1-studenterna, majoriteten med högskolestudier från hemlandet, överlag accepterar att de måste läsa sitt modersmål tillsammans med L2-inlärare för att bli lärare i... (More)
I språkutbildning vid svenska lärosäten finns det vanligtvis ett antal studenter i varje grupp som har det studerade språket som modersmål (L1), även om majoriteten utgörs av studerande som läser språket som främmande språk (L2). I vår studie undersöker vi erfarenheter av att undervisa denna typ av grupp genom semistrukturerade intervjuer med sex universitetslärare i franska, spanska och tyska. Undersökningen visar att lärarna mestadels ser L1-studenterna som en tillgång för gruppen, samtidigt som de är medvetna om risken att dessa blir alltför tongivande. Det framgår också att L1-studenterna, majoriteten med högskolestudier från hemlandet, överlag accepterar att de måste läsa sitt modersmål tillsammans med L2-inlärare för att bli lärare i svensk skola. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Contribution to journal
publication status
published
subject
keywords
Språkinlärning, L1-studenter, L2-inlärare, blandade grupper, heritage students
in
Högre utbildning
volume
9
issue
1
pages
60 - 77
publisher
Swednet
external identifiers
  • scopus:85100657732
ISSN
2000-7558
DOI
10.23865/hu.v9.1471
language
Swedish
LU publication?
yes
id
6bc62597-44fe-49be-9aef-f07f2cfdbb34
date added to LUP
2019-05-30 12:47:19
date last changed
2023-07-10 04:04:41
@article{6bc62597-44fe-49be-9aef-f07f2cfdbb34,
  abstract     = {{I språkutbildning vid svenska lärosäten finns det vanligtvis ett antal studenter i varje grupp som har det studerade språket som modersmål (L1), även om majoriteten utgörs av studerande som läser språket som främmande språk (L2). I vår studie undersöker vi erfarenheter av att undervisa denna typ av grupp genom semistrukturerade intervjuer med sex universitetslärare i franska, spanska och tyska. Undersökningen visar att lärarna mestadels ser L1-studenterna som en tillgång för gruppen, samtidigt som de är medvetna om risken att dessa blir alltför tongivande. Det framgår också att L1-studenterna, majoriteten med högskolestudier från hemlandet, överlag accepterar att de måste läsa sitt modersmål tillsammans med L2-inlärare för att bli lärare i svensk skola.}},
  author       = {{Johansson, Ingela and Seiler-Holmer, Gudrun}},
  issn         = {{2000-7558}},
  keywords     = {{Språkinlärning; L1-studenter; L2-inlärare; blandade grupper; heritage students}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{05}},
  number       = {{1}},
  pages        = {{60--77}},
  publisher    = {{Swednet}},
  series       = {{Högre utbildning}},
  title        = {{Utmaning eller tillgång? Att undervisa modersmålstalare i språkutbildning på universitetet}},
  url          = {{http://dx.doi.org/10.23865/hu.v9.1471}},
  doi          = {{10.23865/hu.v9.1471}},
  volume       = {{9}},
  year         = {{2019}},
}