Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Resursanvändning och samverkan mellan skola och socialtjänst vid barnavårdsutredningar : En modell för beräkningar av tid, kostnader och samverkan

Westrup, Ulrika LU ; Haraldsson, Anna and Ricketts, Amanda (2019)
Abstract (Swedish)
Under hösten 2017 och våren 2018 genomförde innovationsenheten PART – Preventivt arbete tillsammans
– och Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet ett utvecklingsarbete,
med syftet att ta fram en modell för att öka kunskapen om resursanvändning i barnavårdsutredningar. Målet
med den framtagna modellen är att göra det möjligt att kartlägga arbetsuppgifter och tid, beräkna kostnader
och visa på omfattningen av samverkan mellan skola och socialtjänst i utredningar. Utarbetandet av modellen
bygger på ett nära samarbete mellan ekonomer inom socialförvaltningen och skol- och fritidsförvaltningen i
Helsingborg, samt yrkesgrupper i staden som berörs när socialtjänsten utreder ett barn.... (More)
Under hösten 2017 och våren 2018 genomförde innovationsenheten PART – Preventivt arbete tillsammans
– och Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet ett utvecklingsarbete,
med syftet att ta fram en modell för att öka kunskapen om resursanvändning i barnavårdsutredningar. Målet
med den framtagna modellen är att göra det möjligt att kartlägga arbetsuppgifter och tid, beräkna kostnader
och visa på omfattningen av samverkan mellan skola och socialtjänst i utredningar. Utarbetandet av modellen
bygger på ett nära samarbete mellan ekonomer inom socialförvaltningen och skol- och fritidsförvaltningen i
Helsingborg, samt yrkesgrupper i staden som berörs när socialtjänsten utreder ett barn. Modellen utgår från
ett typfall – Lucas 10 år – som tagits fram med hjälp av scenariometodik. Typfallet skapades av en sakkunnig
socialsekreterare inom socialförvaltningen och är baserat på hur socialtjänsten vanligtvis går tillväga för att
genomföra en barnavårdsutredning.
Med utgångspunkt i typfallet genomfördes en grundlig kartläggning av vilka arbetsuppgifter som fallet
omfattar, vilka yrkesgrupper som berörs av arbetsuppgifterna samt en uppskattning av hur mycket tid varje
yrkesgrupp använder per arbetsuppgift. Därefter beräknades kostnaden utifrån varje yrkesgrupps medellön
per timme. I typfallet Lucas uppgår socialtjänstens kostnader till cirka 27 000 kr, medan genomsnittet för de
två skolornas kostnader är cirka 117 000 kr. Detta ger en totalkostnad på cirka 144 000 kr. Som jämförelse
kan sägas att totalkostnaden motsvarar cirka 15 procent av en rektorslön alternativt 23 procent av lönen för
en specialpedagog eller 37 procent av lönen för en resurspedagog.
Med hjälp av resursanvändningsmodellen och det typfall vi tog fram, kan vi se att skolorna och socialtjänsten
utbytte information med varandra vid tre tillfällen. Tiden för dessa samverkanstillfällen utgjorde cirka 6 procent
av socialtjänstens totala utredningstid, medan den för skolorna i genomsnitt omfattade cirka 2 procent av
utredningstiden. Av den totala tid som skolorna (i genomsnitt) och socialtjänsten tillsammans använde under
perioden då utredningen genomfördes, utgjordes cirka 3 procent av samverkan dem emellan.
Eftersom typfallet Lucas speglar hur utredningar vanligtvis genomförs, kan det användas som utgångspunkt
för jämförelser med nya arbetssätt. Ett sådant nytt arbetssätt kan vara att skola och socialtjänst samverkar i
ett tidigare skede i utredningsprocessen än vad de gör i typfallet Lucas. Ytterligare ett användningsområde
för modellen är att den kan bidra till ett ökat lärande kring varandras arbetsuppgifter, resurser och metoder
inom socialtjänsten och skolan. Modellen kan även fungera som utgångspunkt för ett perspektivskifte med
syfte att belysa utredningar ur barns synvinkel. Något som kan ge viktiga insikter om hur utredningar kan
utvecklas utifrån barnets bästa. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; and
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
pages
22 pages
publisher
Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet
ISBN
978-91-639-8837-0
978-91-639-8836-3
language
Swedish
LU publication?
yes
id
6db596b9-9436-491e-8eef-980ecfcf99b0
date added to LUP
2019-04-10 16:55:34
date last changed
2019-06-12 16:42:38
@techreport{6db596b9-9436-491e-8eef-980ecfcf99b0,
  abstract     = {{Under hösten 2017 och våren 2018 genomförde innovationsenheten PART – Preventivt arbete tillsammans<br/>– och Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet ett utvecklingsarbete,<br/>med syftet att ta fram en modell för att öka kunskapen om resursanvändning i barnavårdsutredningar. Målet<br/>med den framtagna modellen är att göra det möjligt att kartlägga arbetsuppgifter och tid, beräkna kostnader<br/>och visa på omfattningen av samverkan mellan skola och socialtjänst i utredningar. Utarbetandet av modellen<br/>bygger på ett nära samarbete mellan ekonomer inom socialförvaltningen och skol- och fritidsförvaltningen i<br/>Helsingborg, samt yrkesgrupper i staden som berörs när socialtjänsten utreder ett barn. Modellen utgår från<br/>ett typfall – Lucas 10 år – som tagits fram med hjälp av scenariometodik. Typfallet skapades av en sakkunnig<br/>socialsekreterare inom socialförvaltningen och är baserat på hur socialtjänsten vanligtvis går tillväga för att<br/>genomföra en barnavårdsutredning.<br/>Med utgångspunkt i typfallet genomfördes en grundlig kartläggning av vilka arbetsuppgifter som fallet<br/>omfattar, vilka yrkesgrupper som berörs av arbetsuppgifterna samt en uppskattning av hur mycket tid varje<br/>yrkesgrupp använder per arbetsuppgift. Därefter beräknades kostnaden utifrån varje yrkesgrupps medellön<br/>per timme. I typfallet Lucas uppgår socialtjänstens kostnader till cirka 27 000 kr, medan genomsnittet för de<br/>två skolornas kostnader är cirka 117 000 kr. Detta ger en totalkostnad på cirka 144 000 kr. Som jämförelse<br/>kan sägas att totalkostnaden motsvarar cirka 15 procent av en rektorslön alternativt 23 procent av lönen för<br/>en specialpedagog eller 37 procent av lönen för en resurspedagog.<br/>Med hjälp av resursanvändningsmodellen och det typfall vi tog fram, kan vi se att skolorna och socialtjänsten<br/>utbytte information med varandra vid tre tillfällen. Tiden för dessa samverkanstillfällen utgjorde cirka 6 procent<br/>av socialtjänstens totala utredningstid, medan den för skolorna i genomsnitt omfattade cirka 2 procent av<br/>utredningstiden. Av den totala tid som skolorna (i genomsnitt) och socialtjänsten tillsammans använde under<br/>perioden då utredningen genomfördes, utgjordes cirka 3 procent av samverkan dem emellan.<br/>Eftersom typfallet Lucas speglar hur utredningar vanligtvis genomförs, kan det användas som utgångspunkt<br/>för jämförelser med nya arbetssätt. Ett sådant nytt arbetssätt kan vara att skola och socialtjänst samverkar i<br/>ett tidigare skede i utredningsprocessen än vad de gör i typfallet Lucas. Ytterligare ett användningsområde<br/>för modellen är att den kan bidra till ett ökat lärande kring varandras arbetsuppgifter, resurser och metoder<br/>inom socialtjänsten och skolan. Modellen kan även fungera som utgångspunkt för ett perspektivskifte med<br/>syfte att belysa utredningar ur barns synvinkel. Något som kan ge viktiga insikter om hur utredningar kan<br/>utvecklas utifrån barnets bästa.}},
  author       = {{Westrup, Ulrika and Haraldsson, Anna and Ricketts, Amanda}},
  institution  = {{Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet}},
  isbn         = {{978-91-639-8837-0}},
  language     = {{swe}},
  title        = {{Resursanvändning och samverkan mellan skola och socialtjänst vid barnavårdsutredningar : En modell för beräkningar av tid, kostnader och samverkan}},
  year         = {{2019}},
}