Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Läsa, lyssna, skriva, tala : imitatio som progression i de retoriska övningarna progymnasmata

Eriksson, Anders LU (2015) In Rhetorica Scandinavica 70. p.14-37
Abstract (Swedish)
Retorik är ett undervisningsämne, men hur bör undervisningen i retorik utformas? Undervisningen i retorik borde syfta till att eleverna eller studenterna ska bli goda talare eller skribenter. Det centrala begreppet i retorikens undervisningstradition är imitatio. Efterbildningen står som en bro mellan den teoretiska undervisningen och det praktiska talandet och skrivandet. Både hos Quintilianus och i progymnasmata finner vi en progression i sju steg: lectio, högläsning; praelectio, textanalys; memoria, utantillärande; parafrasis, omskrivning med egna ord; conversio, överföring till olika språkliga uttrycksformer; recitatio, uppläsning av den bearbetade versionen; och correctio, muntlig bedömning i klassrummet.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Contribution to journal
publication status
published
subject
keywords
Retorik, imitatio, progymnasmata
categories
Higher Education
in
Rhetorica Scandinavica
volume
70
pages
14 - 37
publisher
Retorikförlaget
ISSN
1397-0534
language
Swedish
LU publication?
yes
id
47ad4e50-3f6d-4bd2-904c-ca7d6e2fbba5 (old id 8567192)
date added to LUP
2016-04-01 13:33:48
date last changed
2018-11-21 20:17:28
@article{47ad4e50-3f6d-4bd2-904c-ca7d6e2fbba5,
  abstract     = {{Retorik är ett undervisningsämne, men hur bör undervisningen i retorik utformas? Undervisningen i retorik borde syfta till att eleverna eller studenterna ska bli goda talare eller skribenter. Det centrala begreppet i retorikens undervisningstradition är imitatio. Efterbildningen står som en bro mellan den teoretiska undervisningen och det praktiska talandet och skrivandet. Både hos Quintilianus och i progymnasmata finner vi en progression i sju steg: lectio, högläsning; praelectio, textanalys; memoria, utantillärande; parafrasis, omskrivning med egna ord; conversio, överföring till olika språkliga uttrycksformer; recitatio, uppläsning av den bearbetade versionen; och correctio, muntlig bedömning i klassrummet.}},
  author       = {{Eriksson, Anders}},
  issn         = {{1397-0534}},
  keywords     = {{Retorik; imitatio; progymnasmata}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{14--37}},
  publisher    = {{Retorikförlaget}},
  series       = {{Rhetorica Scandinavica}},
  title        = {{Läsa, lyssna, skriva, tala : imitatio som progression i de retoriska övningarna progymnasmata}},
  volume       = {{70}},
  year         = {{2015}},
}