Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Ömsesidighet i framtidens praktiknära språkklassrumsforskning : ASLA-symposiets panelsamtal med forskare, lärare och elever

Sundqvist, Pia ; Sandlund, Erica ; Källkvist, Marie LU orcid ; Fredholm, Kent and Dahlberg, Maria (2019) ASLA-symposiet 2018 27.
Abstract (Swedish)
Under ASLA-symposiet hölls för första gången ett panelsamtal om forskningsbehov i språkämnena där lärare, språkforskare och gymnasieelever deltog. I detta kapitel situerar vi idén med panelsamtalet i studier av lärares roll i och för den praktiknära skolforskningen. Vi redogör för några modeller för samverkan mellan lärare och forskare och diskuterar identifierade framgångsfaktorer i praktiknära forskning. Vi redogör också för KIPPS, det samverkansprojekt som möjliggjorde panelsamtalet och den satsning på praktiknära skolforskning som det statliga ULF-avtalet möjliggjort. Vi diskuterar sedan de tankar och idéer som lyftes i panelsamtalet i ljuset av aktionsforskning, lärares forskningsengagemang samt behovet av ömsesidigt kunskapsutbyte... (More)
Under ASLA-symposiet hölls för första gången ett panelsamtal om forskningsbehov i språkämnena där lärare, språkforskare och gymnasieelever deltog. I detta kapitel situerar vi idén med panelsamtalet i studier av lärares roll i och för den praktiknära skolforskningen. Vi redogör för några modeller för samverkan mellan lärare och forskare och diskuterar identifierade framgångsfaktorer i praktiknära forskning. Vi redogör också för KIPPS, det samverkansprojekt som möjliggjorde panelsamtalet och den satsning på praktiknära skolforskning som det statliga ULF-avtalet möjliggjort. Vi diskuterar sedan de tankar och idéer som lyftes i panelsamtalet i ljuset av aktionsforskning, lärares forskningsengagemang samt behovet av ömsesidigt kunskapsutbyte och lärande. Slutligen ger vi några förslag till vägar framåt för tillämpad språkvetenskap och praktiknära forskning och ASLA-föreningens möjliga roll i en sådan utveckling. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; ; ; and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
host publication
Klassrumsforskning och språk(ande) : Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april 2018 - Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april 2018
editor
Ljung Egeland, Birgitta ; Roberts, Tim ; Sandlund, Erica and Sundqvist, Pia
volume
27
publisher
Karlstad University Press
conference name
ASLA-symposiet 2018
conference location
Karlstad, Sweden
conference dates
2018-04-12 - 2018-04-13
ISBN
978-91-87884-27-6
project
Multilingual Spaces? Language Practices in English Classrooms
language
Swedish
LU publication?
yes
id
89463fc2-e2b8-4284-be3a-2b1f875c0aa3
date added to LUP
2019-02-20 16:07:46
date last changed
2019-08-31 02:20:55
@inbook{89463fc2-e2b8-4284-be3a-2b1f875c0aa3,
  abstract     = {{Under ASLA-symposiet hölls för första gången ett panelsamtal om forskningsbehov i språkämnena där lärare, språkforskare och gymnasieelever deltog. I detta kapitel situerar vi idén med panelsamtalet i studier av lärares roll i och för den praktiknära skolforskningen. Vi redogör för några modeller för samverkan mellan lärare och forskare och diskuterar identifierade framgångsfaktorer i praktiknära forskning. Vi redogör också för KIPPS, det samverkansprojekt som möjliggjorde panelsamtalet och den satsning på praktiknära skolforskning som det statliga ULF-avtalet möjliggjort. Vi diskuterar sedan de tankar och idéer som lyftes i panelsamtalet i ljuset av aktionsforskning, lärares forskningsengagemang samt behovet av ömsesidigt kunskapsutbyte och lärande. Slutligen ger vi några förslag till vägar framåt för tillämpad språkvetenskap och praktiknära forskning och ASLA-föreningens möjliga roll i en sådan utveckling.}},
  author       = {{Sundqvist, Pia and Sandlund, Erica and Källkvist, Marie and Fredholm, Kent and Dahlberg, Maria}},
  booktitle    = {{Klassrumsforskning och språk(ande) : Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april 2018}},
  editor       = {{Ljung Egeland, Birgitta and Roberts, Tim and Sandlund, Erica and Sundqvist, Pia}},
  isbn         = {{978-91-87884-27-6}},
  language     = {{swe}},
  publisher    = {{Karlstad University Press}},
  title        = {{Ömsesidighet i framtidens praktiknära språkklassrumsforskning : ASLA-symposiets panelsamtal med forskare, lärare och elever}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/68964987/Sundqvist_Sandlund_K_llkvist_Fredholm_Dahlberg_2019_pdf.pdf}},
  volume       = {{27}},
  year         = {{2019}},
}