Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Intensiva möten och små event. På SHIE med Gilles Deleuze och Félix Guattari

Åberg, Veronica LU (2007) p.167-190
Abstract (Swedish)
Det övergripande temat för boken är hur platser i allt högre utsträckning kommersialiseras och paketeras som en attraktiv produkt. I kapitlet exeplifieras dessa processer genom en skildring av hur olika aktörer inom den skandinaviska mötesindustrin paketerar och säljer in sina tjänster vid den årligen återkommande fackmässan i Stockholms mässhallar(SHIE). Samtidigt introduceras en deleuziansk händelseontologi som låter oss flytta fokus från representationstänkandets positionsontologi till en rörelse och processontologi där blivaden och härledandet av händelser står i centrum.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
service encounter, relationellt rum, servicescape, hospitality industry, the event, mashinic becomings, Gilles Deleuze, relational space, servicelandskap, servicemötet, tillblivanden, värdskap, mötesindustrin
host publication
Plats som produkt. Kommersialisering och paketering
editor
Ek, Richard and Hultman, Johan
pages
167 - 190
publisher
Studentlitteratur AB
ISBN
978-91-44-04598-6
language
Swedish
LU publication?
yes
id
a9b929bb-8169-4e1c-936d-85b248b67b19 (old id 943615)
date added to LUP
2016-04-04 10:04:04
date last changed
2018-11-21 20:56:31
@inbook{a9b929bb-8169-4e1c-936d-85b248b67b19,
  abstract     = {{Det övergripande temat för boken är hur platser i allt högre utsträckning kommersialiseras och paketeras som en attraktiv produkt. I kapitlet exeplifieras dessa processer genom en skildring av hur olika aktörer inom den skandinaviska mötesindustrin paketerar och säljer in sina tjänster vid den årligen återkommande fackmässan i Stockholms mässhallar(SHIE). Samtidigt introduceras en deleuziansk händelseontologi som låter oss flytta fokus från representationstänkandets positionsontologi till en rörelse och processontologi där blivaden och härledandet av händelser står i centrum.}},
  author       = {{Åberg, Veronica}},
  booktitle    = {{Plats som produkt. Kommersialisering och paketering}},
  editor       = {{Ek, Richard and Hultman, Johan}},
  isbn         = {{978-91-44-04598-6}},
  keywords     = {{service encounter; relationellt rum; servicescape; hospitality industry; the event; mashinic becomings; Gilles Deleuze; relational space; servicelandskap; servicemötet; tillblivanden; värdskap; mötesindustrin}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{167--190}},
  publisher    = {{Studentlitteratur AB}},
  title        = {{Intensiva möten och små event. På SHIE med Gilles Deleuze och Félix Guattari}},
  year         = {{2007}},
}