Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9). Sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005

Johansson, Susanna; Larsson, Stefan; Wickenberg, Per (2005). Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9). Sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005 In Research Report in Sociology of Law: Sociology of Law, Lund University
Download:
Report | Published |
Authors:
Johansson, Susanna ; Larsson, Stefan ; Wickenberg, Per
Department:
Department of Sociology of Law
Abstract:
Föreliggande rapport handlar om demokrati, delaktighet och inflytande i två av Lomma kommuns grundskolor. Elevers rättigheter till inflytande finns föreskrivet i barnkonventionen, skollagen, kommunala styrdokument, samt i enskilda skolors lokala vardag. Vad innebär elevinflytande? Hur gestaltas elevinflytandet, formellt och informellt? Hur upplever elever möjligheterna till delaktighet i undervisningen? Skiljer sig förhållningssättet till elevinflytande mellan olika lärare och rektorer? Detta är frågor som diskuterats med elevgrupper, lärargrupper samt med skolornas rektorer. Resultaten från samtalen visar på svårigheterna med att uppnå reellt elevinflytande. Hur skall man då gå vidare i riktning mot målen?
Keywords:
rättssociologiska enheten ; sociology of law ; Demokrati ; Delaktighet ; Elevrättigheter ; Rättssociologi ; Grundskolan ; Elevinflytande
ISBN:
91-7267-201-3
ISSN:
1404-1030
LUP-ID:
81ee795e-fe62-49f9-b1a9-d0ea56b18e2e | Link: https://lup.lub.lu.se/record/81ee795e-fe62-49f9-b1a9-d0ea56b18e2e | Statistics

Cite this