
LUND UNIVERSITY

PO Box 117
221 00 Lund
+46 46-222 00 00

Press TV: Iran's Revisionist Voice in Perspective

Behravesh, Maysam

Published in:
Asian Politics & Policy

DOI:
10.1111/aspp.12061

2013

Document Version:
Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication

Citation for published version (APA):
Behravesh, M. (2013). Press TV: Iran's Revisionist Voice in Perspective. Asian Politics & Policy, 5(4), 683-686.
https://doi.org/10.1111/aspp.12061

Total number of authors:
1

General rights
Unless other specific re-use rights are stated the following general rights apply:
Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors
and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the
legal requirements associated with these rights.
 • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study
or research.
 • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain
 • You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Read more about Creative commons licenses: https://creativecommons.org/licenses/
Take down policy
If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove
access to the work immediately and investigate your claim.

https://doi.org/10.1111/aspp.12061
https://portal.research.lu.se/en/publications/49990743-ef4d-46c3-8096-4dbc11139878
https://doi.org/10.1111/aspp.12061


References
Chand, Manish. (2013, June 12). India, China build bridges for Premier Li’s visit. Retrieved from

http://www.indiawrites.org/india-and-the-world/india-china-build-bridges-premier-lis-visit/.
Chellaney, Brahma. (2013, May 28). The iron fist in a trade glove. Retrieved from http://

chellaney.net/.
China needles India in eastern Ladakh. (2012, September 19). The Times of India, New Delhi. Retrieved

from http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2012-09-19/india/33951305_1_chinese-troops
-border-personnel-dai-bingguo.

Joshi, Shashank. (2013). Indian perspectives on border tensions with China. Retrieved from
http://shashankjoshi.wordpress.com/2013/04/29/indian-perspectives-on-border-tensions-with
-china/.

Kalha, R. S. (2013, May 21). The Chinese message and what should the reply be?” Retrieved from
http://www.idsa.in/idsacomments/TheChineseMessageIndiareply_rskalha_210513.

Kondapalli, Srikanth. (2013, June 12). India-China relations under 5th gen leadership: Pressure points
yes, but many avenues for cooperation. Retrieved from http://www.indiawrites.org/india-and
-the-world/india-china-relations-5th-gen-leadership-pressure-points-yes-avenues-cooperation
-2/.

Line of Actual Control is a matter of perception: Army commander, PTI. (2011, September 25). The
Economic Times. Retrieved from http://articles.economictimes.indiatimes.com/2011-09-25/
news/30200849_1_perception-chumar-in-chingthang-area-sino-indian-border.

Ministry of External Affairs, Government of India. (2013). Media statements by prime minister of
India and Chinese premier in New Delhi. Retrieved from http://www.mea.gov.in/in-focus
-article.htm?21728/Media+Statements+by+Prime+Minister+of+India+and+Chinese++in+New
+Delhi.

Moitra, Kasturi. (2013, May 20). What India needs to learn from China. Retrieved from http://
idsa.in/node/12105/30592.

Positive stroke: Li Keqiang said the right things, but India should be cautious. (2013, May 22). Business
Standard New Delhi. Retrieved from http://www.business-standard.com/article/opinion/
positive-strokes-113052201042_1.html.

Web Resource
Institute of Defense and Strategic Studies (IDSA): http://www.idsa.in/

Anushree Chakraborty
Postdoctoral Fellow, School of International Studies, Jawaharlal Nehru
University, India

Press TV: Iran’s Revisionist Voice in Perspective
(http://www.presstv.ir/, http://www.presstv.com/)

Press TV (PTV) is perhaps the single most representative media platform of the
Iranian government operating at the international level. Launched in 2007 as
the global English-language arm of the Islamic Republic of Iran Broadcasting
(IRIB)—otherwise known as the radio and television organization of Iran—it
offers a valuable window into the complex dynamics of how the leadership
in Tehran views the world or wishes its constituencies at home and abroad
to perceive it as doing so. The very fact that IRIB’s head is directly appointed
by the Supreme Leader through constitutional authorization (Article 110 of the
Iranian Constitution) leaves no doubt as to the high degree of significance the
corporation and its subsidiaries carry inside Iran’s political establishment.

PTV was developed “out of the need to break the global media stranglehold
of Western outlets” (Fathi, 2007) and aims, according to its vision statement,

bs_bs_banner

Electronic Media Reviews 683

http://www.indiawrites.org/india-and-the-world/india-china-build-bridges-premier-lis-visit/
http://chellaney.net/
http://chellaney.net/
http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2012-09-19/india/33951305_1_chinese-troops-border-personnel-dai-bingguo
http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2012-09-19/india/33951305_1_chinese-troops-border-personnel-dai-bingguo
http://shashankjoshi.wordpress.com/2013/04/29/indian-perspectives-on-border-tensions-with-china/
http://shashankjoshi.wordpress.com/2013/04/29/indian-perspectives-on-border-tensions-with-china/
http://www.idsa.in/idsacomments/TheChineseMessageIndiareply_rskalha_210513
http://www.indiawrites.org/india-and-the-world/india-china-relations-5th-gen-leadership-pressure-points-yes-avenues-cooperation-2
http://www.indiawrites.org/india-and-the-world/india-china-relations-5th-gen-leadership-pressure-points-yes-avenues-cooperation-2
http://www.indiawrites.org/india-and-the-world/india-china-relations-5th-gen-leadership-pressure-points-yes-avenues-cooperation-2
http://articles.economictimes.indiatimes.com/2011-09-25/news/30200849_1_perception-chumar-in-chingthang-area-sino-indian-border
http://articles.economictimes.indiatimes.com/2011-09-25/news/30200849_1_perception-chumar-in-chingthang-area-sino-indian-border
http://www.mea.gov.in/in-focus-article.htm?21728/Media+Statements+by+Prime+Minister+of+India+and+Chinese++in+New+Delhi
http://www.mea.gov.in/in-focus-article.htm?21728/Media+Statements+by+Prime+Minister+of+India+and+Chinese++in+New+Delhi
http://www.mea.gov.in/in-focus-article.htm?21728/Media+Statements+by+Prime+Minister+of+India+and+Chinese++in+New+Delhi
http://idsa.in/node/12105/30592
http://idsa.in/node/12105/30592
http://www.business-standard.com/article/opinion/positive-strokes-113052201042_1.html
http://www.business-standard.com/article/opinion/positive-strokes-113052201042_1.html
http://www.idsa.in/
http://www.presstv.ir/
http://www.presstv.com/
http://www.nytimes.com/2007/07/03/world/asia/03iht-web0703iran.6459744.html?_r=0


to foreground the “neglected voices and perspectives” as well as “untold and
overlooked stories” of those it believes have been marginalized and underrepre-
sented in a hegemonic ethersphere controlled by Western powers (Press TV,
2010). Seeing itself as an alternative force against established news channels like
the British Broadcasting Corporation (BBC), Reuters, Cable News Network
(CNN), France 24, Qatar-based Al Jazeera, and Saudi-owned Al Arabiya, it also
seeks to present the global public with “another point of view” in contradistinc-
tion to those propagated by either pro-Western or pro-Arab media networks
(BBC, 2007). For Mohammad Sarafraz, deputy head of IRIB and director of PTV,
“Iran and Shiite Muslims in particular have become a focal point of world
propaganda” in the post-9/11 era, which needs to be dealt with by offering a
“second eye to Western audiences” on the respective developments (Daftari,
2007; Fars News Agency, 2007).

Aside from regular daily news, the PTV Web site covers a variety of materials
accessible in the “Videos,” “Interviews,” and “Viewpoints” sections on the home
page. The materials are contributed by political pundits and commentators on a
wide range of subjects such as 9/11, crimes against humanity, double standards,
economy, imperialism, terrorism, Islamophobia, NATO, racism, society terror-
ism, weapons of mass destruction, and Zionism. What acts as a common denomi-
nator holding together this vast variety, however, is an anti-establishment grand
narrative and a deep-seated ideological revisionism that run through almost all
the stories produced, so much so that crude manipulation at times takes prece-
dence over fact-based representation of reality and is justified on their back.
Coverage of the Arab Spring–induced uprising in Syria constitutes but one
stellar case in point. Of course, such a modus operandi, whereby selective politi-
cal “angling” is taken to extremes, serves as both a source of strength and of
weakness.

The bright side is the Web site’s—and by way of approximate inference, the
network’s—success in creating a fairly considerable niche readership in parts
of Africa, the Americas, Europe, and South Asia (Alexa, 2013a, 2013b),1 most
of whom appear, however, to be attracted by the political ideology and
attitude of PTV rather than the quality and reliability of its accounts. It should be
noted here that another possible factor contributing to the site’s readership might
be the high pace of news publication on it, which could mean frequent visits with
short time intervals by the same visitors who are looking for new material. The
dark side, on the other hand, has been its enduring failure to persuade the global
public opinion and elite media communities alike of its credibility as an original
news network (except perhaps for cases directly involving Iran and Iranian states-
men), an ambition Al Jazeera, among others, has largely managed to accomplish.
Indeed, what percentage of international news consumers trusts PTV stories as
news credible enough to refer to? Though this is difficult if not impossible to
measure, the answer does not seem to be enviable compared with other corporate
news agencies. In this respect, a close resemblance can be identified between PTV
and its Sunni pan-Arab rival, Al Arabiya. The contention, in other words, is that
PTV has projected itself more as a partisan platform than a professional media
outlet during its short lifetime.

PTV is also characterized by a built-in discursive paradox. It arises from the
dominant voice inside the Islamic Republic and reflects a governing discourse

684 Asian Politics & Policy—Volume 5, Issue 4—2013

http://www.presstv.com/about.html
http://www.presstv.com/about.html
http://www.france24.com/en/
http://english.alarabiya.net/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6260716.stm
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast/07/10/press.tv/index.html
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast/07/10/press.tv/index.html
http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8604080261
http://www.presstv.com/about.html
http://www.presstv.com/about.html
http://www.presstv.com/about.html
http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir
http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir


that has little if any tolerance for other unorthodox narratives and “knowledges,”
which it actively attempts to subjugate and disqualify as pathological, detrimen-
tal, or “naïve” (Foucault, 1980, p. 82). At the same time, it aspires to be “the voice
of the voiceless” and to represent those positions that have been pushed, as it
persistently stresses, to the margins of the global public sphere by mainstream
media. Reconciling this inherent tension would arguably be a great step toward
addressing its credibility gap. It is also curious and sometimes ironic that in its
revisionist endeavors to propagate a “new perspective” on overseas develop-
ments, the site relies heavily on the entrenched Western corporations, including
Reuters, Agence France-Presse (AFP), the Associated Press (AP), the BBC, and
Deutsche Presse-Agentur (DPA), reproducing the news feed it receives from
them with a certain “edge” while managing to impart the source only from time
to time.

Now over six years into its life, PTV is under enormous pressure. The British
broadcast regulator, formally known as the Office of Communication (Ofcom),
revoked its operating licence in the United Kingdom in January 2012 allegedly for
violating the Communications Act (Sweney, 2012). In October of the same year,
the Paris-based satellite provider Eutelsat halted its services to 19 IRIB-sponsored
channels, including PTV. A few months later in February 2013, the satellite
platform Galaxy 19, owned by Intelsat and based in Luxembourg, forced the
channel off the air in North America, which was followed the next month by
European Union sanctions against its chief executive officer Sarfaraz and news-
room director Hamid Reza Emadi (Al Jazeera, 2013a, 2013b; Pawlak, 2013). The
punitive measures came a while after an Iranian-Canadian journalist, who had
been incarcerated in the wake of June 2009 presidential election protests in Iran,
accused the network of extracting an interview from him under duress. Notably,
increased improvements to the format and structure of the PTV Web site reflects,
inter alia, an effort to compensate for the adverse consequences of this crack-
down on its television channel.

For all its flaws and failures briefly elaborated above, PTV can hardly be
dismissed as an insignificant force. A major public diplomacy tool of the Islamic
Republic, it is among the few alternative outlets that have succeeded in gaining
a relatively notable foothold in the Muslim world. For the non-Iranian audience,
in particular, its significance appears to lie primarily in the insights it affords into
the complex workings of politics in Iran and the ways in which a postrevolution-
ary “faqihocracy”—a state ruled by faqihs, or Islamic jurisprudents—seeks to
influence the course of events on the international scene. This is yet another
reason why it deserves greater academic attention and needs to be methodically
studied by media scholars.

Note
1By clicking the “Audience” tab on http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir, researchers can

access statistics registered by Alexa on audience demographics for the PTV Web site. Statistics show
that the United States hosts over a quarter of the site’s visitors, followed by Britain, where around 10%
of its visitors are based. Pertinently, Alexa’s regional traffic statistics, accessed through the “Traffic
Stats” tab on the aforementioned page, show that the PTV Web site is the 87th most visited Web site
in Malawi, 376th in Afghanistan, 457th in Uganda, and 682nd in Nigeria; it should be noted that these
figures are unpredictably subject to change.

Electronic Media Reviews 685

http://www.afp.com/en/home/
http://www.dpa.com/English.82.0.html
http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/20/iran-press-tv-loses-uk-licence
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/03/201331215247588442.html
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/02/20132913263566603.html
http://www.reuters.com/article/2013/03/12/us-eu-iran-rights-idUSBRE92B0DX20130312
http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir


References
Alexa. (2013a). Audience demographics for Presstv.ir. Retrieved from http://www.alexa.com/

siteinfo/presstv.ir.
Alexa. (2013b). Presstv.ir’s regional traffic ranks. Retrieved from http://www.alexa.com/siteinfo/

presstv.ir.
Al Jazeera. (2013a). Iran judges and media hit with EU sanctions. Retrieved from http://www

.aljazeera.com/news/middleeast/2013/03/201331215247588442.html.
Al Jazeera. (2013b). Iran’s Press TV taken off air in North America. Retrieved from http://

www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/02/20132913263566603.html.
British Broadcasting Corporation. (2007). Iran launches English TV channel. Retrieved from http://

news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6260716.stm.
Daftari, Amir A. (2007). Iran launches “alternative” news. Cable News Network. Retrieved from http://

edition.cnn.com/2007/WORLD/meast/07/10/press.tv/index.html.
Fars News Agency. (2007). Iran’s new international TV station to go on air in July. Retrieved from

http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8604080261.
Fathi, Nazila. (2007). Iran expands role in media, via satellite and in English. The New York

Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2007/07/03/world/asia/03iht-web0703iran
.6459744.html?_r=0.

Foucault, Michel. (1980). Power/knowledge. Colin Gordon (Ed.). New York: Pantheon Books.
Pawlak, Justyna (2013). EU targets Iranian judges, media bosses with sanctions. Reuters. Retrieved from

http://www.reuters.com/article/2013/03/12/us-eu-iran-rights-idUSBRE92B0DX20130312.
Press TV (2010). About Press TV. Retrieved from http://www.presstv.com/about.html.
Sweney, Mark. (2012). Iran’s Press TV loses UK licence. The Guardian. Retrieved from http://

www.guardian.co.uk/media/2012/jan/20/iran-press-tv-loses-uk-licence.

Web Resources
Agence France-Presse (AFP): http://www.afp.com/en/home/
Al Arabiya: http://english.alarabiya.net/
Deutsche Presse-Agentur (DPA): http://www.dpa.com/English.82.0.html
France 24: http://www.france24.com/en/

Maysam Behravesh
PhD Candidate, Department of Political Science, Lund University, Sweden

Social Health Protection for the Poor: Insights on
the Philippines

Social health protection is a major policy concern for the Philippine government.
The Philippines launched the Health for All strategy in 2011 (Republic of the
Philippines, Department of Health, 2011), which puts forward health financing as
one of the main drivers of the conditional cash transfer (CCT) program, which in
turn aims to alleviate poverty by making welfare intervention contingent on
the cash beneficiary’s actions. Researchers interested in the Philippines’ CCT
program, which is called the Pantawid Pamilyang Pilipino Program (hereafter,
Pantawid), can access basic material from the program’s site, hosted by the
Department of Social Welfare and Development (DSWD; http://
pantawid.dswd.gov.ph/). The News section of the Web site provides articles with
links to full reports on external impact assessment and program accomplishment
in relation to the government’s overarching banner of inclusive growth
(Chaudhury, Friedman, & Onishi, 2013; Republic of the Philippines, Department
of Social Welfare and Development, 2013).

686 Asian Politics & Policy—Volume 5, Issue 4—2013

http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir
http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir
http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir
http://www.alexa.com/siteinfo/presstv.ir
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/03/201331215247588442.html
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/03/201331215247588442.html
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/02/20132913263566603.html
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/02/20132913263566603.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6260716.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6260716.stm
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast/07/10/press.tv/index.html
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast/07/10/press.tv/index.html
http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8604080261
http://www.nytimes.com/2007/07/03/world/asia/03iht-web0703iran.6459744.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2007/07/03/world/asia/03iht-web0703iran.6459744.html?_r=0
http://www.reuters.com/article/2013/03/12/us-eu-iran-rights-idUSBRE92B0DX20130312
http://www.presstv.com/about.html
http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/20/iran-press-tv-loses-uk-licence
http://www.guardian.co.uk/media/2012/jan/20/iran-press-tv-loses-uk-licence
http://www.afp.com/en/home/
http://english.alarabiya.net/
http://www.dpa.com/English.82.0.html
http://www.france24.com/en/
http://www.doh.gov.ph/sites/default/files/Kalusugan%20Pangkalahatan.pdf
http://www.doh.gov.ph/sites/default/files/Kalusugan%20Pangkalahatan.pdf
http://pantawid.dswd.gov.ph/
http://pantawid.dswd.gov.ph/
http://pantawid.dswd.gov.ph/index.php/news
http://pantawid.dswd.gov.ph/images/accomplishment_report_1st_qtr_2013.pdf.pdf
http://pantawid.dswd.gov.ph/images/accomplishment_report_1st_qtr_2013.pdf.pdf



