
Lunds universitet  FKVA22.4 

Statsvetenskapliga institutionen  Ht 2014 

Freds- och konfliktvetenskap  Handledare: Roxanna Sjöstedt 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

’Clumsy’ Protesters & Clever Elites 

Media Bias in the Ukrainian Conflict 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Erik Svensson 

Staffan Fjellander 

 



 

 

Abstract 

On May 2nd 2014 in Odessa a tragic incident occurred between pro-Ukrainian 

activists and pro-Russian activists which claimed around 40 lives. This was 

perceived by some officials as the beginning of a war, since it reflected the great 

instability and hostilities in Ukraine. Russian, Ukrainian and American officials 

were quick to comment the situation in favor their own side in order to gain 

support. A war of words began instead, reflected both in media and in comments 

made by officials. The goal of this war was to bend the truth in a way which made 

their own hands clean and the other one’s dirty. Our study reveals the connection 

between political elite and media, and how the American media differs from the 

Russian media. The article uses framing theory along with Mearsheimer’s theories 

about lying in international relations to conclude how and why the connections 

exist. 

  

Keywords: Framing, Lying, Media, Russia, America, Securitization, Bias, 

Ukraine, Odessa 

 



 

 

Table of Content 

1 Introduction ............................................................................................................. 1 

2 Theory ...................................................................................................................... 2 

2.1 Framing Theory .................................................................................................. 2 

2.2 Deceptive Tactics ............................................................................................... 4 

2.3 Securitization ...................................................................................................... 5 

2.4 Summary ............................................................................................................ 5 

3 Method ..................................................................................................................... 7 

3.1 Validity and Reliability ...................................................................................... 7 

3.2 Material .............................................................................................................. 8 

4 Analysis .................................................................................................................... 9 

4.1 Russian News ..................................................................................................... 9 
4.1.1 The Moscow Times .................................................................................... 9 
4.1.2 Izvestia ..................................................................................................... 10 

4.1.3 RT ............................................................................................................. 12 

4.2 American News ................................................................................................ 14 

4.2.1 New York Times ...................................................................................... 14 
4.2.2 Fox News .................................................................................................. 16 

4.2.3 NBC News ................................................................................................ 18 

5 Conclusion ............................................................................................................. 20 

6 Bibliography .......................................................................................................... 22 

 
 



 

 1 

1 Introduction 

 

During the Ukrainian protests in 2013-2014 we found one incident which both 

sides of the conflict found appalling and tried to blame on the other side. This 

incident was called the May 2nd Trade Union house-incident in Odessa. The facts 

of the situation is that around 40 people burned alive inside it, after it being set on 

fire by either of the sides. This much both sides agree on to some extent. The 

situation in Odessa itself was very divided, with the pro-Kiev protestors on one 

side and the pro-Russian separatist protesters on the other. It can be argued that 

the conflict reflects larger geopolitical interests with EU, USA and Kiev against 

Russia or vice versa. 

 

 

Hörnqvist claims that the power of societal elites creates knowledge, which in 

turn is used to maintain their power. This creates a monopoly on knowledge 

(Hörnqvist, 2012, pp. 100). In today’s society people gain their knowledge about 

the happenings of the world from the mass media. Understanding the mass media 

therefore becomes understanding who has power and what power is projected 

onto the people. The best purpose of mass media, we argue, is when it allows the 

people to critically inspect the people in power, not when it is an instrument of 

precisely those people. 

 

 

By analyzing the media coverage we can gain a glimpse into the motives and 

objectives of those who control it. If the people who control it also direct the 

foreign policy of a country, that means we might be able to deduce a correlating 

bias in the media. The question therefore becomes: 

 

“Is there a connection between elite interests and media bias in the American and 

Russian news reporting regarding the May 2nd Trade Union House-incident?” 

 

 

  

  



 

 2 

2 Theory 

2.1 Framing Theory 

In order to divulge how media poses the Odessa occurrence we will use framing 

theory. We have chosen to use the following conceptual definition of framing: 

 

“[...] electing and highlighting some facets of events or issues, and making 

connections among them so as to promote a particular interpretation, evaluation, 

and/or solution.” (Entman, 2004, pp. 5) 

 

Entman primarily focus on American media framing in his book ‘Projections of 

Power’, but we will use his work and apply it on both American and Russian 

media. 

 

When an article is being produced, the situation which is presented will be defined 

and described in a certain way. Substantive framing is the explanation of 

circumstances that are presented in an article and identifies causes to why they are 

presented in that way. A certain moral standpoint or judgment is made when 

presenting this and these factors will eventually be the framing of a problem. An 

article doesn’t necessarily only report the situations current state, but also the 

potential future, which implies endorsement of remedies or improvements for 

solving the aforementioned issue at hand. Substantive framing is presenting a 

perception of reality in different aspects, which consequently intensifies certain 

interpretations of that reality. Different articles can present the exact same facts, 

but framing and policy options shape how one interprets it. The mental image of 

an individual will vary depending on which article(s) they have read. Procedural 

framing is focused on the legitimacy of political actors by looking into “their 

technique, success, and representativeness” (Entman, 2004, pp. 5-7). An article 

can use a frame which adheres to cultural aspects, and gain what’s called ‘cultural 

resonance’. The aim is to evoke thoughts and feelings which gather support or 

opposition to a side in a conflict (Entman, 2004, pp. 6).  

 

In an ideal world, media provides enough information for the citizens to allow 

them to construct a wide and critical understanding. The process of information 

can be emulated through the ‘Cascade Model’ (Fig. 1), which implies that 

information is not only deriving from the administration and then eventually the 

public, but that all the different actors influence each other. It can be argued that 

some actors are more powerful in this regard than others, but there is still 



 

 3 

influential framing in different ways, disregarding if it comes from a political elite 

or a citizen (Entman, 2004, pp. 17). 

 

Fig. 1 

 

The exchange of information in the hierarchy is not always clear, but the framing 

of an issue can be imagined to begin at the administration, which is forwarded to 

political elites, such as members of congress. From there, the information is 

received by media which frames the information at hand to the public in certain 

ways. Different actors in the hierarchy have different interest of what to do or how 

to frame the information. Therefore, the administration might have influenced the 

final framing which media produce or which a congressman may utter (Entman, 



 

 4 

2004, pp. 9-10). With the Cold War at an end, an absence of problems was a fact 

for policymakers in the US. It became hard to demonize an enemy in order to 

increase domestic support and suspend any disbelief of government. For instance, 

it would be hard to create and motivate a frame that linked instability in Somalia 

to some kind of direct threat to the United States. During the US involvement in 

Kosovo, media tended to produce material which did not work in favor of the 

administration. Rather, the government was highly criticized for its mistakes and 

lack of results, while not getting any credit for any achievement (Entman, 2004, 

pp. 97-99). This change of influence in the hierarchy that constitutes Cascade 

Model means that the hierarchy flattened. Public opinion does not derive entirely 

from media, but the influence of the administration has been decreased, changing 

the very balance in the Cascade Model (Entman, 2004, pp. 120). 

2.2 Deceptive Tactics 

In John Mearsheimer’s book ‘Why Leaders Lie’ he lays out different ways in 

which leaders deceptively mislead others from the truth and why this is. There are 

three kinds of ‘deceptive tactics’ used by actors to mislead people and prevent a 

truthful and comprehensive assessment. Lying is when someone denies truthful 

facts or makes up own facts which they know not to be true. Spinning concerns 

the act of putting more or less emphasis on elected details in one’s favor. There is 

not always clear distinction between lying and spinning, but spinning does not 

mean making up or denying facts. Lawyers, politicians and media do this for a 

living to strengthen their position. Concealment is the third and last deceptive 

tactic. This is also not always clearly different from the other two, but in principle 

it means that one withholds information that will damage one’s position. All three 

tactics are the opposite of truth telling and are used strategically to strengthen a 

position (Mearsheimer, 2011, pp. 15-17, 20). 

 

 

To connect this deceptive behavior to our empirical data we will further present 

different ways in which lies are used. Far from all lies which are told are used for 

selfish or malign intent. Some are used to promote the national interest or for the 

public’s good (Mearsheimer, 2011, pp. 21-23). Fear mongering is a perfect 

example of a kind of lie which seeks to gain public support because it serves the 

national interest. Without fear mongering, the public might not adequately 

comprehend the threat. Further we have strategic cover-ups whose purpose is to 

maintain public confidence in the actions of the state, which without can lead to 

defeat. Nationalist mythmaking concerns the act of creating a stronger sense of 

unity and potentially besmirch another nation. This ultimately enhances the 

support for a war if used to construct a powerful sense of ‘us vs. them’. Liberal 

lies occur when a state have committed actions which negate the liberal norms 

which are generally accepted on the international arena and imbued in 



 

 5 

international law. Idealistic rhetoric is then used to excuse the actions in order to 

maintain a liberal, and therefore justified, position. 

 

2.3 Securitization 

The traditional military-political assessment of what security is the recognition of 

existential threats to the state. Along with time, security has become not only 

focused on the state, but also other actors. But either way, when recognizing 

existential threats, a policy process takes place to deal with the issue. This may be 

with military force, but might also be with other measures, depending on what 

kind of threat one is faced with. Waever et al (1998, pp. 21) argues that security is 

subjective, socially constructed and about “survival”. When something is deemed 

an existential threat to a group or actor, what they call “securitization” takes place. 

It is the process of legitimation regarding the suspension of the normal rules and 

going outside normal procedure in order to deal with the perceived threat. The 

existence of a real existential threat is redundant, because the act of simply saying 

it is one is possibly sufficient (ibid, pp. 23-24). Waever et al. also talk about the 

political security agenda, or how security is interpreted in a purely political sector. 

They argue that “political security is the organizational stability of social order(s)” 

(ibid, pp. 141) and that “political threats are thus made to (1) the internal 

legitimacy of the political unit, which relates primarily to ideologies and other 

constitutive ideas and issues defining the state” as well as the external legitimacy 

(ibid, pp. 144). If the threat to societal order means a threat to the existence of the 

elites, we deduce that their response is a securitization of the actors which threaten 

the internal and external legitimacy of that system. This means that our analysis 

will focus on the opposition to the governing elites and their ideas, as well as the 

ideas upholding that system. 

2.4 Summary 

We argue framing theory illustrates how the incident is posed in both Russian and 

American media and we will use theories on substantive and procedural framing 

as a tool in order to illustrate and explain the processes of their bias. John 

Mearsheimer’s theories on ‘deceptive tactics’ help explain the motives of the elite 

and their methods. Lastly, the ‘cascade model’ describes how frames move 

through different actors, giving us a clear image of the causal linkages between 

elite interest and the frames propagated in news organizations. Our material will 

include media owner relations with the political elite in each country to reveal 

how framing is spread through different actors to the public. 

 



 

 6 

 

The interwoven nexus of framing, Mearsheimer’s ideas and political securitization 

now becomes clearer. Theories on securitization deduce a logic to how and why 

elites feel threatened and perform securitizing moves. These securitizing moves 

are expressed in directed framing efforts, supporting the elites in control of the 

media at hand. Finally, Mearsheimer’s ideas complement Entman’s to what they 

say to successfully frame the issues in order to achieve the desired outcome, but 

they also help explain the original motivations. We believe this illustrates a full 

process image of elite influence on media bias. 

 

Each article chose to report same event in different ways. If an article reports 

about the events with a clear bias and presumably with an agenda, it may be 

connected to elite interest. For instance as aforementioned, after the Cold War the 

United states policy makers lacked an enemy which they could demonize and 

increase domestic support for their policies with fear mongering. It is therefore 

logical that the United States or Russian media would use the Ukrainian crisis to 

pursue a certain policy. Of course, there are multiple factors which determine 

what and how something is reported in media, such as freedom of the press to 

report independently. By combining framing theory with our empirical analysis 

about media relationship with the political elite in each country, we will draw our 

conclusion regarding whether there is a connection, if that differs between the two 

countries (USA and Russia), and why that is. 

 

  



 

 7 

3 Method 

 

To analyze this we’ve chosen to do an explanatory comparative analysis, where 

we analyze two media climates (six newspapers in total). We will use framing 

theory to determine how the incident is posed on both sides. We will use three 

news organizations from each country, and we will use theories on substantive 

and procedural framing as a tool in order to illustrate their bias. Then John 

Mearsheimer’s theories on ‘deceptive tactics’ help explain the motives of the elite 

and their methods. Lastly, the ‘cascade model’ describes how frames move 

through different actors, giving us a clear image of the causal linkages between 

elite interest and where the frames propagated in news organizations originates 

from. Our material will include media owner relations with the political elite in 

each country to reveal how frames are spread through different actors to the 

public. We therefore hypothesize that it is possible to trace the frames back to the 

elites who created them by connecting the interests expressed in frames and the 

methods the frames are constructed by, to the elites’ ownership of the news 

organizations. That means our independent variable becomes ‘elite ownership of 

media organizations’ and the dependent variable becomes ‘media bias’. 

 

The criteria used to analyze the articles can be summarized in the following 

questions: 

 

•Who owns the organization? 

•What are the self-proclaimed objectives of the organization? 

•Do we see signs of any ‘deceptive tactics’? 

•Do we signs of substantive and/or procedural framing? 

•Are there connections to cultural schemas, on which the frames gain resonance? 

3.1 Validity and Reliability 

There is a weakness in our methodology since we don’t have concrete proof of a 

real relationship between media and political elite, but our purpose is to divulge 

any connection and tendency. There are certain weaknesses regarding the 

symbiosis of validity and reliability. As we try to reveal an agenda with 

mentioned method, the reliability of our judgment of changing agenda can be 

discussed, since we will mainly concentrate on indicators of interests in media. In 

some texts it might be close to directly observable which agenda is pursued, in 

others it might be convoluted and we can make an incorrect or questionable 



 

 8 

judgment. But in case we are uncertain of opinion we will most likely highlight 

this in our analysis so that no wrong conclusions are made. 

 

3.2 Material 

 

We will use news reports to divulge how Russian and American media choose to 

pose certain situations and their attitudes towards the rest of the world to 

investigate potential biases depending on the political position. By using a wide 

range of media published at different time periods we will strive to achieve a 

comprehensive depiction of this. Using of a large amount of second account 

sources we will shed light on the broader context, which will provide insights to 

the reasoning behind actions along with interest and motives. While exploring and 

comparing news reports, we will both acquire an illustration of the general events 

that takes place and the underlying reasoning behind it, and perhaps uncover 

contradictions (Möller, 2011, pp. 76, 79-80). By presenting different articles from 

media we will make an assessment of whether there are clear biases, or if some 

media actually strive to keep a neutral tone in their reports. 

 

We’ve chosen to restrict our analysis to the seven days following the event on 

May 2nd. This is because allowing more material would make an analysis of this 

report impossible, given the restriction imposed on us, but also because allowing a 

longer time period might not actually give us any more usable material. 

 

Large news agencies such as Reuters strive to maintain a certain level of 

objectivity and avoid losing their neutral tone in their reports while news 

organization such as CNN always claim to adhere this status of neutrality as well, 

but is seemingly more biased in both the selection of what to report and in how it 

is written. National news for instance tend to be state-owned, so by nature they 

will likely report in favor of their own policies. This of course depends on 

whether freedom of press exists in the country and whether local news sources are 

independent or not. We will strive to keep this in mind as we evaluate the 

different sources which write about the same issues, and when we try to connect 

the content of the articles with an underlying agenda which might reflect how the 

parties perceive each other as security risks. Another barrier which we will not be 

able to exceed is language, but translation is possible (Öberg et Sollenberg, 2011, 

pp. 48-50). 

  



 

 9 

4 Analysis 

4.1 Russian News 

4.1.1 The Moscow Times 

 

 

The Moscow Times is a newspaper owned by Finnish media corporation Sanoma. 

The new editor-in-chief as of April 2014, Nabi Abdullaev, used to work for RIA 

Novosti, a state-owned news organization shut down on the April 1st and 

reorganized into Rossiya Sogodnya (Tétrault-Farber, 2013). This move by Putin 

evoked criticism of an ever tighter grip on the Russian media sector by the 

Kremlin, by both RIA Novosti themselves as well as The Moscow Times (ibid.). 

This strengthens our preliminary classification of The Moscow Times as a 

neutral/critical newspaper. Although the connection to state media might seems 

disconcerting, Abdullaev himself praises the honesty and professionalism of The 

Moscow Times, indicating some devotion to the neutrality of the newspaper (The 

Moscow Times, 2014a). 

 

 

Ukrainian Football Celebrations Ended in Odessa Deaths, 2014-05-04 

 

 

The Moscow Times writes that the Odessa incident was indeed tragic, citing a 

death toll of around 40 people (The Moscow Times, 2014b). In the article they 

quote a football supporter who was at the scene at the time as saying “Everything 

that happened was like in a horror movie” and the witness especially pointing out 

the ferocity of the pro-Russian football supporters. Just hours earlier the mood had 

been friendly between the both sides, both chanting anti-Putin and anti-

Yanukovich sentiments. They were then both attacked at the same time by 

masked armed men. The pro-Russians’ tent city was razed and the pro-Russians 

chased into the Trade Union house. Continuing, the article describes the unclear 

origins of the fire which torched it. No single verifiable cause exists, they argue, 

but theories of fires starting inside the building on the third floor are brought up as 

well as the possibility of the people outside being the reason for the fire. The 

theory of pro-Russian provocateurs being behind the original attack is also 

brought up, describing the hypothetical cause of trying to disrupt a Ukrainian 

Western pivot, and keep Ukraine under Moscow’s influence. The late arrival of 

the fire department coupled with distrust in the Ukrainian law enforcement has 



 

 10 

created calls for Russian support for the Russian-speakers in Odessa, the article 

concludes. 

 

Analysis 

 

A strong moral judgment is passed on those who committed the acts. However, no 

single actor is given the blame and theories supporting both sides are brought up 

equally. Signs of substantive framing are therefore weak. The legitimacy of the 

Ukrainian government is also called into question by bringing up the late 

responses of Ukrainian emergency services, with calls for Russian support being 

requested we have to deduce this represent a Russian claim to legitimacy in this 

regard. 

 

We therefore decide to classify this newspaper as neutral/critical in its reporting. 

The owners of Moscow Times, Sanoma, are a pretty low-key group. We’ve found 

no links or criticism regarding connections to legislative or executive political 

elites. Being a privately-owned entity, the corporation is able to push their own 

agenda. They themselves claim to be neutral, and our analysis of their reporting 

supports that claim. However, they still propagate frames from the elites 

according to the cascade model, albeit equally. 

 

4.1.2 Izvestia 

 

Izvestia is a Russian newspaper, previously one of the biggest papers in the Soviet 

Union. It was for a long time the official newspaper of the Soviet government. 

After the fall of the Soviet Union it became a regular newspaper. It was owned by 

a holding company owned by Vladimir Potanin, a man with close ties to the 

Russian government. In 2005 Gazprom Media bought a controlling stake in the 

company and in 2008 Izvestia was sold to New Media Group. Recently, Kabaeva, 

a prominent Russian athlete and big United Russia profile was appointed 

chairman of NMG (Khrennikov, 2014). The majority share-holder of NMG is 

Yury Kovalchuk, an affluent man with close ties to Putin, according to Western 

news bureau Reuters (Reuters, 2008). However critical one might be of the 

Western nature of Reuters, their strict adherence to journalistic objectivity lends 

them credibility (Öberg et Sollenberg, 2011, pp. 49). So even though Kabaeva 

was only recently appointed chairman the ties to Putin and the Kremlin have 

existed for a while, most importantly during the time period surrounding the 

Trade Union House-incident. 

 

 

 

 



 

 11 

Ukrainian authorities will be responsible for the tragedy in Odessa ECHR, 

2014-05-05 

 

 

The article begins by reporting that representatives of Russia’s Civic Chamber are 

blaming the Kiev government for crimes against their own people in the European 

Court of Human Rights (addendum 1). Regarding the events in Odessa, 46 people 

are said to have been killed. The victims inside the house are called “anti-Maidan-

activists” and the ones who started the fire are said to be “Right Sector”-members. 

The articles continues on with representatives of Russia’s Civic Chamber saying 

that the Kiev government is trying to justify crimes against their own people by 

placing the blame on “Russian provocateurs”, as well as activists claiming that the 

Ukraininan government’s unwillingness to stop crimes against dissenters means 

they are “enticing ethnic hatred”. The activists call for a ECHR investigation into 

the actions of the Ukrainian authorities. 

 

Maxim Grigoriev, director of Democracy Fund (a Russian non-profit 

organization) and representative of the Civic Chamber is quoted saying his 

organization is prepartion such a report. He blames Western media reporting on 

the Odessa incident for using un-verified information, comparing it to how 

Western media handled the Georgia/South-Ossetia conflict. He also says the fight 

is against neo-Nazi groups which the West must know about (implying they 

don’t). 

 

The article mentions an American political scientist, Daniel McAdams, who 

works for the Ron Paul Institute for Peace and Prosperity. He had analyzed 

American news coverage of the Odessa incident and his conclusion was that the 

LA Times had made it look like the “fire started in the building, after separatists 

opened sniper fire on a peaceful football fans” (ibid), the Daily News had ignored 

that the people outside threw firebombs into the building, and that the New York 

Times had tried to leave out details that would made the Kiev government look 

bad. The article ends with claims that the Kiev government is breaking the 

Geneva Convention, because they are using unmarked militants against civilians. 

 

Analysis 

 

In this article the blame is heavily placed on the Ukrainian ‘Right Sector’ but also 

the Ukrainian government for either being complacent or supportive of it, thereby 

trying to “entice ethnic hatred”. This can be connected to overall focus on the far-

right groups involved in the pro-Ukrainian struggle. We would like to claim this is 

a part of trying to achieve ‘cultural resonance’. The threat of Nazism is one the 

Russian people can agree on and remember the atrocities done to the Russian 

people during World War 2. 

 

 



 

 12 

The situation is framed as one about human rights, and brings up many 

proponents to the idea of reporting the Ukrainian government to the ECHR but no 

critical voices. Those who support the separatist movement are simply called 

activists and those attacking are said to be Ukrainian radicals. Assuming the 

separatist sentiment is one which the Russian government favors; leniency in the 

reporting of separatist responsibility and the demonization of the people 

expressing a pro-Ukrainian sentiment suggests a pro-Russian bias being 

expressed. Attempts to delegitimize Western reporting of the event is also present 

(though quoted), suggesting procedural framing attempts against those who report 

differently than Izvestia’s position. 

 

Further, the criticism of the Western reporting is somewhat sound. However, the 

criticism brought forward suffered the same methodological problem we try to 

avoid in this paper, namely to interpret the non-mentioning of information as on 

purpose. There is simply no way to prove it. 

 

Because of the problem identified, the threat image created, the solutions 

proposed and the one sided attacks on legitimacy we classify Izvestia as biased 

pro-Russia. There is also a correlation of elite ownership (or relations between the 

owners and the top Russian elite) and the bias we deduced, confirming our theory. 

4.1.3 RT 

 

RT is an autonomous non-profit organization driven by federal funds and was 

formed in 2005 as the Russia Today brand under TV Novosti (which belonged to 

the news agency RIA Novosti). Its purpose was to improve the image of Russia in 

the world, which at the time was felt to be overly negative (Evans, 2005). The 

organization was created under TV Novosti with the help of then RIA Novosti. 

Sputnik News (formerly known as RIA Novosti) claim that there is no ties, 

directly or indirectly, between the two organizations, citing Russian media experts 

(Sputnik, 2013). The station changed name from Russia Today to RT in 2009. 

Since its founding the editor-in-chief of Russia Today (RT) has been Margarita 

Simonyan. In 2013 Simonyan also became the editor-in-chief of state-owned 

news agency Rossiya Segodnya (BBC, 2013-12-31) The name means Russia 

Today, but is not to be confused with the organization now called RT. Rossiya 

Segodnya incorporates the former RIA Novosti news agency which, as previously 

mentioned, played a big part in the creation of the organization now called RT. 

 

 

RT’s self-described aim is to provide an alternative perspective on worldwide 

news and “acquaints an international audience with the Russian viewpoint” 

(RT.com, n.d.). It has because of its origin and goals been called a propaganda 

outlet (Ioffe, 2010-9-28). 

 



 

 13 

 

 

Odessa tragedy survivor: ‘Many people strangled after escaping the fire’, 2014-

05-07 

 

 

In this article a surviving witness from the pro-Russian demonstrators is 

interviewed. She says everyone inside the building were innocent people, that 

they were strangled to death and then finished off with bats. Those stuck in the 

building are called pro-autonomy activists and those attacking the building are 

called radicals and pro-government supporters. The witness says it was the 

radicals that started throwing the Molotov cocktails. The article mentions that in a 

video a man is shown wearing a bulletproof vest and a handgun. He is identified 

as sotnik Mykola, sotnik being a title Maidan leaders in Kiev call themselves. The 

witness then says that the radicals went through the flames into the building to 

strangle people using their hands and then finish them off with the bats. The 

Ukrainian Vice President is quoted saying that some of the victims in the building 

were foreign nationals, but the witness claims that all the people killed that day 

were from Odessa. The witness comments on Western media reports saying some 

of the dead were foreign mercenaries, denying the validity of those claims. All 

they got from Russia, the witness says, is moral support. The blame is placed on 

the Ukrainian government, which she says “[...] clearly seek to divide Ukraine”. 

 

The article then mentions videos that have been released on the Internet where 

people outside the building scream misogynist and dehumanizing expletives. The 

acting prosecutor General Oleg Makhnitsky is quoted saying the flames might be 

caused by either sides. Ukraine is said to invite independent experts to investigate, 

most of them from the U.S. The article is concluded by a quote by Russian foreign 

minister Sergey Lavrov calling the events in Odessa ‘typical fascism’ and that 

Russia will pursue the truth. 

 

Analysis 

 

The article focuses strongly on the horrifying nature of the event. A witness that 

survived tells her story, but despite the tragedy she is still an activist with an 

agenda. She claims that everyone inside was innocent people, thereby 

contradicting the earlier RT reports on Molotov cocktails being used mutually. 

She goes on saying people were finished off with bats, something which might 

sound too horrifying to be true, but is actually caught on tape. She further claims 

that all people are from the city, contradicting and therefore delegitimizing the 

words of the Ukrainian prime minister. The Ukrainian frames blaming foreigners 

for interfering are therefore both reported by RT, and reputed by a witness with 

higher credibility. By also identifying the ‘sotnik’ as a participant in the hostilities 

blame is placed on the Maidan movement. This would fit her agenda, but once 

again there is video evidence to support her claim, showing sotnik Mykola firing a 

pistol at the house. She then blames Ukraine for trying to divide the country, 



 

 14 

implying the acts were planned or allowed by the Ukrainian government. The 

quote by Russian FM Lavrov calling ‘fascism’ can also be seen as a way to 

provide cultural resonance (with WW2 as a referent object) for the frames 

constructed, and his reassurance that Russia will stand for the truth is a way of 

creating a ‘us vs. them’-mentality, or even as sort of nationalist mythmaking 

depicting Russia as the champion of truth and the Ukrainian government as 

corrupt. 

 

We therefore see clear signs of procedural and substantive framing. The problem 

is identified, the moral judgment is made and the solution is proposed. There is a 

first-hand witness who backs up many of the things the article argues, but one 

must realize that they share the same agenda. Since the network was openly 

created to better the image of Russia and the articles mainly argue against the 

Ukrainian government and show the ‘Russian way’ as a solution we deem RT to 

definitely be pro-Russian. There are also clear ties to the Russian state even 

though another media organization connected to the Russian state says there are 

none. This seems to confirm our theory that the framing is consistent with the 

interests of the owners, namely people near or in the Russian government. A 

delegitimization of the Ukrainian government also serves a foreign policy purpose 

for the Russian government. 

 

4.2 American News 

4.2.1 New York Times 

 

Founded September 18, 1851, the New York Times is a newspaper owned by The 

New York Times Company which is still very active). It is controlled by the 

Sulzberger family and operates primarily in the US, but is also active 

internationally (mondotimes.com A, n.d.). The paper writes extensively about 

domestic and international issues and strives to maintain a neutral standpoint by 

including different viewpoints and representatives of opposite sides.  

 

Ukraine Presses Pro-Russia Militants after Fighting Spreads to a Port City, 

2014-05-04 

 

New York Times reports that the incidents occurring even in the region of Odessa 

reflects how uncontrolled the situation has become (Smale & Kramer, 2014). 

Ukraine has increased their advances militarily while Russia further promised to 

intervene in the case which “Russian-leaning residents were in danger”. The 

community of Odessa consists of Russian speakers who appeal to Moscow. Pro-

Russian and Pro-Ukrainian groups clashed in street battles which resulted in 46 

deaths, mostly consisting of Pro-Russians who had fled to a trade union building 



 

 15 

which was set on fire. The article also refers to the Pro-Ukrainian newspaper 

‘Ukrainska Pravda’, which claims that the Pro-Ukrainians did nothing in order to 

rescue those inside. Instead they sang the national anthem of Ukraine and yelled 

out mottos about Putin. The foreign ministers of both Russia and Ukraine chose to 

blame representatives of the other side for the occurrences. The foreign minister 

of Ukraine blamed Russian special services while the counterpart blamed a 

Ukrainian nationalist group. 

 

The local police chief was fired due to being unable to do their duties correctly. 

John Kerry expressed clearly that the use of violence by any militant group, 

regardless of side, is condemnable, while the European Union wanted to 

investigate the deaths. Moscow illustrated clear rejection of the upcoming election 

of president and vote on constitutional reforms. In case Russia would do anything 

to impede the elections, Germany and the US threatened with new sanctions 

against them. Dmitry S. Peskov, a spokesman of Kremlin, remarked that Russia 

no longer could support armed self-defense by Russian-leaning citizens in a life 

threatening situation. He further claims that the authorities in Kiev are partners in 

crime and responsible for the criminal actions committed. Because of the US and 

EU support of Ukraine’s military procedures, they too are partly responsible for 

the actions against pro-Russian activists according to Peskov. 

 

It was made clear on state television in Russia that war crimes were occurring and 

that action had to be taken to protect those being exposed. This did not motivate 

Kremlin, who, according to analysts, were not set to intervene militarily. Dmitri 

V. Trenin speculated that Putin realized the cost of war and therefore decided not 

to act, but will wait and perhaps influence Ukraine in other ways. After this event, 

interests of a diplomatic solution were implied both from the US and from Russia, 

but the US claimed that Russia had not used its power properly to stop further 

conflict by clearing “Pro-Russian militants from public buildings in several towns 

in the east.” 

 

Both John Kerry and Sergey V. Lavrov discussed how to find a way to de-escalate 

the conflict, but both still points fingers at each other for actively preventing such 

development, or remarking that there was an absence of taken action. 

 

Analysis 

 

The article itself is unbiased and chose to present the viewpoint of both sides. It 

chose to describe the situation as unstable and dangerous, but do not take any side 

on who is right/wrong. Some accusing comments are brought up in this article, 

but it also brings up the disapproval of the officials which condemn the actions 

committed, regardless of who committed it. The Russian media and officials 

frame the actions in a way which implies that the entire West and Ukraine are 

responsible for what happened, which can be interpreted as a kind of spinning in 

order to demonize the opposing side. They also do not acknowledge any pro-

Russian activist activity which was wrong, which can be in order to maintain a 



 

 16 

position of being innocent in the matter .The West does not admit any 

responsibility either, and both these actions can be interpreted as concealment to 

strengthen one’s legitimacy. Liberal lies are used when pointing to the others 

crimes against liberal international norms and not recognizing their own possible 

guilt. It is not possible for us to know the objective truth of who did what and 

which spinning is most truthful, but the officials tend to be biased in the matter, 

and deceptive tactics is a fact. 

 

 

The background information about the newspaper describes it as neutral, which it 

is. It reports both sides and is open for interpretation, so no clear elite influence 

can be recognized. The framing therefore highly lies in the hand of the elites in 

the regard that they are cited in the media. For instance, officials on both sides say 

that they are open for de-escalating the conflict, but then claims that the other is 

unwilling to compromise. The media did not report that one side is willing and the 

other is not, but rather reports what seem to be disputes with words between the 

sides about who is guilty. Support for one’s action seems to be the focus for the 

officials, both internationally and domestically, which can be used to promote a 

certain policy. This could mean securitization and therefore legitimizing military 

action or political legitimacy. 

 

4.2.2 Fox News 

 

Fox News is widely regarded as a conservative and republican news channel. 

Although they primarily focus on TV coverage, they also have a website with 

articles and footage. They report about national as well as international issues and 

are mainly available in the US. The channel is a subsidiary to News Corporation 

since Rupert Murdoch acquired it 1985 which operates globally 

(Mondotimes.com B, n.d.). 

 

Ukraine government says pro-Russian rebels sparked deadly Odessa fire, 

2014-05-02 

 

The article states that pro-Russian protesters died after taking cover in ‘a hulking 

Odessa building’ which was ‘likely sparked by rebels on the roof who 

accidentally dropped Molotov cocktails, according to a preliminary investigation 

by the government’ (foxnews.com, 2014). The tension close to the border to 

Russia has increased and worried comments regarding escalation into an 

uncontrollable situation and civil war has been expressed by France. Further, the 

article suggests that the new government is pressing militarily in the east in order 

to hinder the Pro-Russian insurgency. The events that took place in Odessa 

resulted in 42 deaths, some which died by the fire which started from the top 



 

 17 

floors of the Trade Union building. The people inside were Pro-Russian protesters 

who had decided to shelter themselves from Pro-Kiev militants. 

 

The article cites Ukraine’s deputy interior minister: “The fire began from the roof. 

There were extremists there, we found casings and firearms,” Mr. Chebotar said. 

“But something unexpected happened; their Molotov cocktails fell, and ignited 

the higher floors of the building.” 

 

Except for those who died inside the building or jumping out of it, four people 

died during the riots. Pro-Russian activists and Russian media claimed 

straightforward that this was deliberately committed by Ukrainian nationalists, 

and compare the events with Nazi war crimes against civilians, claiming that it 

was plotted by Kiev. 

 

“"We are dealing with real genocide, a genocide of Russian and Ukrainian people 

in today's 21st century," the speaker of the lower house of Russia's parliament, 

Sergei Naryshkin, said of the fire, which he blamed on "riotous radicals," the 

Interfax news agency reported.” 

 

The article also mentions that the fire first occurred after Pro-Russian protesters 

had attacked pro-Ukrainian protesters, and that both sides had thrown Molotov 

cocktails. Video footage shows two sides of pro-Ukrainian protesters, one part 

which helped people out of the building, and another who attacked people. 

 

Analysis 

 

This article does not report a one-sided version of the events that took place. 

Rather, it states that the sides are disagreeing on the responsibility of what 

happened, while labeling the other as fully responsible. For instance, an 

investigation made by the government in Ukraine concludes that the fire in the 

Trade Union-house was an accident by rebels who unintentionally dropped 

Molotov cocktails on the roof. This spinning of what happened is unapproved by 

the opposition. Pro-Russian activists believe that the fire was deliberately started 

by Ukrainian nationalists, and Russian media takes this a step further and says that 

it was plotted by Kiev. Russian media also compare this act by pro-Ukrainians 

with the Nazi’s crimes against humanity during World War II. This is a clear case 

of liberal lies, which means that they are spinning the events so that the opposition 

has violated liberal international norms, while the pro-Ukrainians reject this 

statement. Both are spinning the truth in order to be in line with liberal 

international norms. The Ukrainian side is also using a strategic cover-up, while 

the Russian side is fear mongering, both for increased support domestically and 

internationally for themselves and decreased for the opposition. The officials are 

in this article the ones framing the events, describing for people what is happening 

with rhetorical language, not Fox News. 



 

 18 

4.2.3 NBC News 

 

NBC is owned by the largest cable television system operator in the United States, 

Comcast Corporation. Currently Steve Burke is the CEO and Deborah Turness is 

the president of the broadcast network (Mondotimes C, n.d.). The lobbying budget 

of Comcast is the seventh largest in the United States (Opensecrets, n.d.). In fact, 

they have employed several former US Congressmen as lobbyists. Comcast has 

developed a diversity promoting network, including a Hispanic-focused English-

language channel (New York Times, 2014-02-20). At the top list of Barack 

Obama’s fund-raisers, David and Rhonda Cohen are found to have raised over 2.2 

million dollars. David Cohen is the executive vice president of Comcast (New 

York Times, 2014-09-13). 

 

Russia Blames West for Odessa Carnage, Ukraine Wars ‘It’s a War’, 2014-

05-03 

 

This article begins with the remark that Putin blames Kiev and the West for the 

events in Odessa, and that Ukraine officials assess the situation as a war. The 

situation has claimed 42 lives and 125 injured in the chaos that turned “ended in 

gunfights and a horrifying fire”. The groups were pro- and anti-Russians. Most 

lives were claimed inside the trade union building which was set on fire (Jamieson 

& Stromova, 2014). 

 

“"Kiev and its Western sponsors are practically provoking the bloodshed and bear 

direct responsibility for it," spokesman for Russian President Vladimir Putin told 

reporters, according to RIA Novosti.” 

 

“"Those who recognize this junta as legal power becomes an accomplice of this 

crime," Interfax quoted Peskov as saying.” 

 

In the end paragraph of the article, a statement from Putin is quoted: 

 

“Putin expressed ‘deep condolences to the relatives of the killed and burnt alive in 

Odessa and wished fast recovery to those who were injured as a result of punitive 

actions of Kiev authorities’”. 

 

Analysis 

 

From a substantive framing perspective, this article is arguably neutral 

considering it brings up opinion of both sides of the conflict. It is made clear in 

the article what both sides of the conflict believe. There is no clear sign of bias. 

But the content of the quotes which the articles poses contains apparent fear 

mongering, especially when Ukraine officials calls the situation a war, the 

intention being to rally support from external and internal actors or to legitimize 

some kind of military action. The spokesman representing Vladimir Putin claims 



 

 19 

that the actions or ‘crimes’ that were committed should be blamed on Kiev and 

the West, and that anyone who support the government are part of the crime. 

There is a clear need for these officials to point fingers and spin the truth in order 

to gain support. No one is acknowledging their own mistakes or contribution to 

the conflict, just the opposing side’s. Considering that the spokesman define the 

deaths inside the Trade Union House as ‘crimes’ which Kiev and the West are 

responsible for, he is spinning the interpretation of the events in a way which 

claims illiberal value, which means that he is using liberal lies to describe the 

opposition as evil. 

 

Considering what officials on both sides mention, it is clear that there is some 

kind of securitization policy involved to gather support. But the article brings up 

the story and claims of both sides, which implies that there is no clear policy 

behind the article. It maintain a neutral tone overall and doesn’t claim any 

preferred future in pro-Russian’s or pro-Ukrainian’s favor. But the cascade model 

suggests that the officials are the ones who frame the way they want the media to 

present the reality, so there certainly is spinning in the article, just not from those 

producing the articles. 

 

Although it is clear that the owners of NBC have relations to the US officials, that 

does not seem to influence the content of this article. Freedom of press in the US 

and a neutral policy probably contribute to this, but the officials who expressed 

their opinion in the paper will either way frame the world in a certain way which 

others might listen to. As long as their message is spread, there might be those 

who listen to it. But when media report both sides and don’t ignore opposition, at 

least they can be deemed neutral. 

 

  



 

 20 

5 Conclusion 

This paper started by detailing the democratic issues with elite ownership of 

media and, because of the geopolitical interests reflected in the event, pondered 

the possibility of deciphering the foreign policy by analyzing the media articles. 

The results of our analysis were quite clear, but for overview we arranged them 

into a table (fig. 2).  

Fig. 2 

 

The officials which are mentioned in the articles show clear signs of telling what 

happened in a way which is favorable to their national interest. Western media 

reports both these sides and strives to remain neutral in their style of reporting. 

Framing is therefore easily recognizable in quotes of officials and it is also easier 

to spot an obvious interest to tell a truth which is convenient to one’s interest. 

There are two weaknesses with this conclusion. First, we haven’t checked every 

single American media and their reporting of the incident, so to conclude that all 

American media is neutral in the matter would not be correct. Secondly, we 

haven’t analyzed other incidents which have been reported from this period of 

time. This is only one incident amongst many. However, the neutrality we 

perceive in the reporting does not have to be sign of lack of national interest. In 

fact, a neutral standpoint could serve to lessen the impact of an event which is 

perceived to be in one’s disfavor. Even though the U.S. is supportive of the new 

Ukrainian government and the revolutions which led to it, some of the acts which 

happened in support of the policy are too gruesome to show support for. It would 

fit Mearsheimer’s definition of ‘strategic cover-ups’. This is something we cannot 



 

 21 

deny, but also cannot prove. As previously mentioned, the act of believing all 

information left out is done with malicious intent or purpose might lead to 

methodological situation wherein we simply attribute opinions never uttered to 

different actors, on the basis of theory. To draw further conclusions on the subject 

and increase the validity, one would have to analyze a larger sum articles from 

more than six newspapers. 

 

The results were a bit clearer on the Russian side. Only one of the three 

newspapers actually reported in the same neutral sense that the American ones 

did, and it isn’t really Russian-owned. One interpretation of this study is to draw a 

conclusion similar to Entman regarding the cascade model. In American media, 

the cascade has flattened relatively with time, but the same cannot be said to have 

happened in Russia. In order to challenge hegemonic frames, a strong media 

opposition is required. Entman prescribes that for an opposition to be successful 

there must be both critical elites and critical media, which feed off each other 

(Entman, 2004, pp. 146). Russia is lacking in that sense.  

 

To conclude, our theoretical framework helped illustrate correlations between 

elite interests and media bias. We deem our method is effective in what it set out 

to do, but it needs a larger material selection.  

 



 

 22 

6 Bibliography 

BBC, (2013). “RT editor Simonyan to head Kremlin-backed news agency”, 2013-12-31, 

Available at http://www.bbc.com/news/world-europe-25560434 [2015-01-08] 

 

Evans, Julian, (2005). “Spinning Russia”, Foreign Policy, 2005-12-01, Available at 

http://foreignpolicy.com/2005/12/01/spinning-russia/ [2015-01-08] 

 

Fox News, (2014). “Ukraine government says pro-Russian rebels sparked deadly Odessa fire”, 

2014-05-07, Available at http://www.foxnews.com/world/2014/05/07/ukraine-government-

says-pro-russian-rebels-sparked-deadly-odessa-fire/ [2015-01-08] 

 

Höglund, Kristine, Öberg, Magnus (2011). Understanding Peace Research - Methods And 

Challenges. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York. 

 

Hörnqvist, Magnus (2012). En Annan Foucault, Carlssons Bokförlag 

 

Ioffe, Julia (2010). “What Is Russia Today?”, Columbia Journalism Review, 2010-09-02, 

Available at http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all [2015-01-08] 

 

Jamieson, Alastair and Stromova, Maria (2013). “Russia Blames West for Odessa Carnage, 

Ukraine Warns 'It's a War'”, 2014-05-03, NBC News, Available at 

http://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/russia-blames-west-odessa-carnage-

ukraine-warns-its-war-n96236 [2015-01-08] 

 

Khrennikov, Ilya (2014). “Pro-Putin Gymnast Kabaeva Hired as National Media Group 

Chairman”, 

Business Week. 2014-09-16, Available at http://www.businessweek.com/news/2014-09-

16/pro-putin-gymnast-kabaeva-hired-as-national-media-group-chairman [2015-01-08] 

 

Mearsheimer, John (2011). Why Leaders Lie - The Truth About Lying in International 

Politics. Oxford University Press. 

 

Mondo Times A (n.d.). “The New York Times Company”, Available at 

http://www.mondotimes.com/company/newyorktimes.html [2015-01-08] 

 

Mondo Times B (n.d.). “Fox News Channel”, Available at 

http://www.mondotimes.com/2/topics/5/1/4221 [2015-01-08] 

 

Mondo Times C (n.d.). “NBC Universal”, Available at 

http://www.mondotimes.com/company/nbcuniversal.html [2015-01-08] 

 

Möller, Frida (2011) “News Reports versus Written Narratives: Collecting information using 

different types of empirical sources” in Höglund, Kristine, Öberg, Magnus. Understanding 



 

 23 

Peace Research - Methods And Challenges. Routledge, Taylor & Francis Group, London and 

New York. pp. 74-88 

 

New York Times (2012). “Obama’s Top Fund-Raisers”, 2012-09-13 

http://www.nytimes.com/interactive/2012/09/13/us/politics/obamas-top-fund-

raisers.html?_r=1& [2015-01-08] 

 

Open Secrets (n.d.). “Top Spenders”, 

https://www.opensecrets.org/lobby/top.php?showYear=2013&indexType=s [2015-01-08] 

 

Reuters (2008). “Kremlin-linked tycoon eyes Russia media firm-report”, 2008-04-23, 

Available at http://www.reuters.com/article/2008/04/23/russia-media-

idUSL234792120080423?sp=true&view=sphere [2015-01-08] 

 

RT (n.d.). “About RT”, Available at http://rt.com/about-us/ [2015-01-08] 

 

RT (2014). “Odessa tragedy survivor: ‘Many people strangled after escaping the fire’”, 2014-

05-07, Available at http://rt.com/news/157256-odessa-witness-massacre-ukraine/ [2015-01-

08] 

 

Sivkova, Alain (2014). “Ukrainian authorities will be responsible for the tragedy in Odessa 

ECHR”, Izvestia, 2014-05-04. Available at http://izvestia.ru/news/570271 [2015-01-08] 

 

Smale & Kramer (2014). “Ukraine Presses Pro-Russia Militants After Fighting Spreads to a 

Port City”, 2014-05-03, Available at 

http://www.nytimes.com/2014/05/04/world/europe/ukraine.html?_r=0 [2015-01-08] 

 

Sputnik News (2012). “RIA Novosti Does Not Control RT Television – Russian Media 

Expert”, 2012-02-06, Available at 

http://sputniknews.com/agency_news/20120206/171179459.html 

 

Tétrault-Farber, Gabrielle (2013). “Putin Shuts State News Agency RIA Novosti”, The 

Moscow Times, 2013-12-10, Available at 

http://www.themoscowtimes.com/business/article/putin-shuts-state-news-agency-ria-

novosti/491132.html [2015-01-08] 

 

The Moscow Times, (2013). “Nabi Abdullaev to Replace Andrew McChesney as MT Editor”, 

2013-04-14, Available at http://www.themoscowtimes.com/article/497983.html [2015-01-08] 

 

The Moscow Times, (2014). “Ukrainian Football Celebrations Ended in Odessa Deaths”, 

2014-04-02, Available at http://www.themoscowtimes.com/news/article/ukrainian-football-

celebrations-ended-in-odessa-deaths/499383.html [2015-01-08] 

 

Öberg, Magnus., Sollenberg, Margareta (2011). “Gathering Conflict Infromation Using News 

Resources” in Höglund, Kristine, Öberg, Magnus. Understanding Peace Research - Methods 

And Challenges. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York. pp. 47-73 

 

 

 

http://www.themoscowtimes.com/article/497983.html

