
Master’s Programme in Asian Studies

Spring semester 2018

Author: Marc Kaplan
Supervisor: Nicholas Loubere

LUND UNIVERSITY • CENTRE FOR EAST AND SOUTH-EAST ASIAN STUDIES

Media Gatekeeping with Chinese 
Characteristics: 

An Analysis of the Chinese Government’s Role in 
English-Language State-Owned News Organizations



1 

ABSTRACT 

This thesis strives to explore the relationship between Chinese news media publications and their 

Government overseers through the usage of both a quantitative and qualitative methodology. The 

research goal is to input collected data through a sentiment analysis technique to find variations 

within as well as between the news media apparati. These variations will hopefully shed light on 

the extent to which the Chinese State has been overseeing their news media at the article level. 

The Chinese concept of ‘unity and harmony’ has been long espoused by its leaders. However, 

whether this concept pervades into the realm of media publications meant for foreign distribution 

will be examined. This ideal, in conjunction with the well-established Western-oriented 

Gatekeeper theory, provides the theoretical foundation upon which the following research is 

built. The conclusion of the research is that while there is undeniably significant evidence of 

unity amongst the various news media, there are still factors that indicate lower levels of unity 

than anticipated. However, it is wholly confirmed through the sentiment analysis that the usage 

of gatekeepers has a significant impact with regards to the dictation of Chinese media’s actions 

and statements. Overall, this thesis has shed light on the direction the Chinese Government has 

taken their media outlets. 

Keywords: Bhutan, China, CCP, Gatekeeping Theory, Harmony, India, Media, News, 

Sentiment, Unity 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



2 

ACKNOWLEDGEMENTS 

I would first and foremost like to thank the staff at the Centre for East and Southeast Asian 

Studies at Lund University. I am grateful for their understanding and support through this long 

and exhaustive thesis-writing process. I would also like to thank my family members and friends 

for not allowing my thesis-related stress to diminish our relationships. It is often difficult to stay 

in regular contact due to time zone differences, and they largely handled it with ease. 

 Lastly, many of the classmates provided me with inspiration and support during the 

Spring Semester. It was a difficult process for all of us, and to those who reached out and helped 

me during this difficult process, you have my gratitude. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 

TABLE OF CONTENTS 

ABSTRACT …………………………………………………………………………………...1 

ACKNOWLEDGEMENTS …………………………………………………………………...2 

LIST OF CHARTS ………………………………………………………………………...…..5 

ABBREVIATIONS ……………………………………………………………………....……6 

CHAPTER 1. BACKGROUND AND RESEARCH QUESTIONS ……………………..…...7 

1.1 Introduction …………………………………………………………………………….…7 

1.2 Research Aim and Contribution ……………………………………………………….….8 

1.3 Research Questions ……………………………………………………………………..…9 

1.4 Delimitation of Study ………………………………………………………………….….9 

1.5 Disposition ……………………………………………………………………....……….10 

CHAPTER 2. LITERATURE REVIEW …………………………………….……………….10 

2.1 United Within China …………………………………………………………..…………11 

2.2 Marketization of State-Controlled Media……………………………………..…………12 

2.3 Media Publications Within China……………..………………………………..………..14 

CHAPTER 3. THEORETICAL FRAMEWORK ………………………………....………...16 

3.1 Gatekeeper Theory and Agenda-Setting….……………………………………...………17 

3.2 Unity and Harmony as an Influencer of Media Policy………………………………..…19 

CHAPTER 4. METHODOLOGY AND RESEARCH DESIGN ………………………….20 

4.1 Quantitative Analysis………………. ……………………………………………..……21 

4.2 Sentiment Dictionary………………….. ………………………………………...……...22 

4.3 Why Sentiment?...................... ……………………………………………….……...…..23 

4.4 Data Collection Technique ………………………………………………………...…....24 

4.5 Ethical Considerations………………..…………………………………………..……..25 

CHAPTER 5. ANALYSIS ………………………………………………………….……....26 

5.1.1 Quantitative Results……………………………………………………………….…...27 

5.1.2 Discussion of Unity………………………………………………………….…...……30 

5.1.3 Variance in Negativity…………………………………………………………..…….30 

5.2.1 Analysis of People’s Daily ………………………………………………………..….31 

5.2.3 Analysis of Xinhua News Agency…………………………………………….……...33 

5.2.3 Analysis of Global Times …………………………………………………………….34 



4 

5.2.4 Analysis of South China Morning Post…………………………………………….…36 

5.3.1 Comparative Discussion………………………………………………………...…….37 

5.3.2 Trend Line………………………………………………………………………….....38 

5.3.3 Data Density…………………………………………………………………………...39 

5.4.1 Qualitative Analysis………………………………………………………..………….40 

5.4.2 Xinhua News…………………………………………………………………….……40 

5.4.3 People’s Daily……………………………………………………………………….…42 

5.4.4 Global Times………………………………………………………………………...…43 

5.4.5 South China Morning Post………………………………………………………….…45 

CHAPTER 6. CONCLUSIONS ……………………………………………………………47 

Bibliography……………………………………………………………………...…………49 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



5 

LIST OF CHARTS 

Figure 1.1 People’s Daily, page 28 

Figure 1.2 Global Times, page 28 

Figure 1.3 Xinhua News, page 29 

Figure 1.4 South China Morning Post, page 29 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



6 

ABBREVIATIONS 

CCP   Communist Party of China 

SAPPRFT  State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television 

SCMP   South China Morning Post 

US   United States 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



7 

Chapter 1. Background and Research Questions 

 

1.1 Introduction 

 The Himalayan mountain range has long been the cause of isolation between India and 

China (Walcott, 2010). Interaction was sparse at best for centuries. However, this seemingly 

impassable terrain has in contemporary times transformed into the catalyst for interstate tension. 

These two states have grown into powerful regional actors, competing for resources and 

influence. With a porous and difficult to access border between the two, conditions have been 

ripe for a territorial dispute. There are multiple ongoing disputes between China and their 

Western neighbors. In this research, the specific sovereignty disagreement that will be referenced 

is the Doklam Border Dispute, referred to in the Chinese lexicon as Donglam. This is a territory 

on the border between Bhutan and China. However, due to the relatively insignificant political 

influence Bhutan is able to exert, its foreign and military policies are largely dictated by its 

neighbour, India (Anon, 2007). This protected state status is the reason for the incursion of the 

Indian military into Bhutan in defence of Bhutanese interests. However, firstly, a brief 

chronological overview is first required to gain a fuller understanding of the geopolitical tension 

in the region, and thus the motivation for this research. 

 The contemporary dispute over this territory can be traced back to 1890, during the 

British Colonial era. At this time, the bilateral Convention of Calcutta was signed between the 

Kingdom of Great Britain and Ireland and the Qing Dynasty. Unlike many other treaties, 

including the more famous Sino-Indian dispute caused by the McMahon Line agreement, the 

signatories itself are not under dispute. In this instance it is the meaning behind the words 

delineating the boundaries that is at the core of the issue (Chinese Foreign Ministry, 2017). 

Based on the wording, China argues that it is ‘indisputably’ their territory. The validity of the 

historical Chinese maps used to reinforce this claim are disputed, however (Bhardwaj, 2017; 

Garver, 2015, p.182). Nevertheless, the Chinese vehemently defend their claims over the 

territory, while India, with their mandate to defend Bhutanese interests, is equally assertive. It is 

noteworthy to mention that the latter’s defense of their neighbor is not a wholly altruistic act. On 

the contrary, the Doklam territory has long been seen as strategically vital to the region. The 

colonial British Empire saw the acquisition of this land as crucial towards containing the 

growing threat from 19th century Russian expansionism. This led to the aforementioned 



8 

Convention of Calcutta. The geopolitical significance of this cannot be overstated. The Doklam 

region and its immediate surrounding area contains narrow valley passes through which supplies 

can traverse across the Himalayas. These go longitudinally through Bhutan, China, India, Nepal, 

and Bangladesh. The controlling party is able to place increased pressure on its neighbors during 

discussions over land-based trade agreements (Woodman, 1970). 

 With strategic importance and disputed historical reinforcement, the current Chinese 

administration has been eager to reclaim their wrongfully taken land. With a shifting status quo 

within the region, they are more comfortable with taking stronger steps towards accomplishing 

this goal. To maximize efficiency, utilising all arms of the government to work as one unified 

and harmonious unit is paramount. It is this course of action and unique combination of historical 

ideals and contemporary political policy that has resulted in the following feasible research 

question. 

 

1.2 Research Aim and Contribution 

This thesis seeks to investigate the Chinese state-controlled media from a uniquely Chinese 

perspective vis-à-vis the Confucian-borne concepts of unity and harmony. This is pertinent due 

to President Xi Jinping’s focus on adapting many facets of international norms to suit Chinese 

characteristics and traditions, as well as the traditional focus on a harmonious and unified 

society. There has been a dramatic shift over the past decade within Chinese society, with the 

Chinese media often at the forefront of this alteration, announcing and/or guiding these changes. 

 

It is the goal of this thesis to analyze this shift through the lens of a historically-unique Chinese 

ideal. Research methods have been imposed to allow for a thorough analysis along with the 

implementation of Chinese concepts, specifically Xi Jinping’s adaptation of the Confucian 

concepts of Unity and Harmony. This research will demonstrate the extent to which the CCP has 

incorporated these concepts into the Chinese state-owned media arm, while concurrently 

showing their level of control over it. As the omnipresent fatherly figure in Chinese society, it is 

logical to surmise that the CCP wishes to maintain the unity of the English language media 

alongside their Chinese-language partners. 

 

1.3 Research Questions 



9 

It is the goal of this thesis to answer the following complex question: 

● To what extent has the CCP unified their level of control over the various state-

owned media apparati’s English-language publications, so as to align with and 

reinforce the government’s agenda and actions? 

 

Additionally, three sub-questions have arisen during the course of the research that have also 

been addressed: 

● How much does each news organization differ in their coverage of a particular 

event? 

● What is the level of hostility displayed towards an actor deemed to be acting 

against Chinese interests? 

● How extensive is the numerical variance of coverage between the news articles, 

and why does this variation exist? 

 

1.4 Delimitation of Study 

This study has a strict chronological delimitation. There is a timeframe during which all relevant 

news articles have been collated, as well as a chronologically presented quantitative graphing to 

assist with the analysis. Specifically, the time frame chosen is from May 1st, 2017 to September 

1st, 2017. This was chosen to allow for any short-term pre- and post-dispute tension to be 

scrutinized. Additionally, four newspapers were chosen out of the numerous that have elements 

of Chinese influence. These are, in alphabetical order, Global Times, People’s Daily, South 

China Morning Post, and Xinhua News. These were chosen to give a wide sample of the 

different news agencies within China, as layman’s knowledge of these newspapers will 

anticipate there being variance in their coverage of a given event. 

 

1.5 Disposition 

This thesis is organized in a fairly traditional manner, with the introductory section providing the 

historical context, followed by an explanation on the importance of researching this tumultuous 

topic. Following this are both the literature review that explains the significance and the 

mainstream beliefs surrounding the four aforementioned news agencies. The theoretical 

framework, data analysis, and results comes afterwards. This section is organized to allow for a 



10 

numerically oriented approach to provide the foundation, with a qualitative analysis to give the 

reader more in-depth results. This is expounded upon in the methodology section. Finally, there 

is the conclusion of the study. 

 

 

Chapter 2. Literature Review 

The concept of a unified China has been cited by academics as a cornerstone of the policy of 

Chinese leaders throughout the centuries (Ko, Koyama and Sng, 2018). Mao Zedong was widely 

known for his unification of China in the post-civil war period and subsequent push towards 

rapid industrialisation. In his opening quotations of the ‘little red book’, Mao Tse-Tung writes, 

“... united front of all revolutionary classes and all revolutionary groups under the leadership of 

such a Party” (Mao, 1967). The controversies surrounding many of his policies from this era are 

widely researched. However, it is the portrayal of a contemporary version of a unified China that 

is of interest. Scholars vary on their focus, whether it be  analyzing the historical reasons for the 

successful spread of the concept of unification or the contemporary attempts at it. In this regard, 

the latter will be scrutinized further on with the intent of providing a glimpse into the level of 

unification, or lack thereof, within the state-owned news media apparatus. The media has proven 

to be a crucial outlet for the CCP to the wider world. It is a tool they wish to use to educate the 

world on their perspective of events. However, with a multitude of news outlets existing in this 

state-controlled society, it seems inevitable that a unified message would be difficult, if not 

impossible, to coordinate.  

 

2.1 Unity Within China 

This belief in ‘Unity’ has prevailed through history and the literature. Since Classical 

Confucian times, the “Great Unity” has been seen as a prevailing thought invoked by leaders to 

spur progress. From then on, concepts such as harmony and unity were used as tools by 

leadership. Authors that have recounted this confucian record have referred to unity 

synonymously with a harmonious society, rather than a harmonious identity. Thus, the harmony, 

vis-a-vis unity, is a concept that exists on the state-level, rather than individual level (Cheng, 

2009) (Chen, 2013). 



11 

 When it comes to unifying a state, it has been found that external aggressors are an 

effective means of bringing about unity and a nationalistic sentiment. This is particularly relevant 

in the era immediately following China’s ‘Century of Humiliation’. The ‘Imperialist aggression 

provided part of the catalyst for Mao Zedong to adopt Marxist nationalism (Zhang, 2013).  In the 

post-Civil War period, the Mao era policies focused on the ‘Chinese People’ as a singular unit. 

The government and the people were one and the same. Mao stated with regards to their victory 

in the 1949 Civil War that “The Chinese people have stood up ever since then.” (Myers, 1995, p. 

161). 

 The contemporary example of the aforementioned classical thoughts regarding unity 

given by scholars has been the 20th century unity displayed by China juxtaposed with the 

fragmentation of European states (Brady, 2015). While there have been periods of time in 

Chinese history where states have fragmented, they have inevitably come together in the face of 

a singular external threat. However, during this period of time, in Europe, instead there have 

been a multitude of smaller external threats that have kept those actors occupied and prevented 

full integration (Ko, Koyama and Sng, 2018). Furthermore, the pervasive concept of unification 

of the ancestral lands has become a dominant theme during this century, spurring the push for a 

unified China. This has become a tool that leaders have used to sway domestic opinion 

(Stockmann, 2013). With regards to the tumultuous relationship with the Taiwanese government, 

this is also a sore area that the mainland government wishes would be rectified. The modern 

government portrayal of their regional foreign policy is a push towards the reunification of 

territories lost in previous centuries. 

 One crucial piece of that push has been an outlet for the central government to illustrate 

their intentions to foreign audiences through a particular perspective that paints them in a 

positive light. There already is a well established propaganda industry within the State, directed 

for domestic consumption (Shirk, 2011). However, reaching foreign audiences is a more difficult 

goal. This has been a focus area since the post-Civil War period, with the exception of the 

cultural revolution. To do this has required a coherent and extensive party-led institutionalization 

of the media. This control has manifested itself in various forms throughout the years, with much 

research done on both the extent and effectiveness of these institutions. Initially, the Mao-era 

propaganda arm was taught by Stalinist advisors on effective propaganda and thought reform 

techniques (Kovalev, 1992). They were shown how to portray both the state and the party in 



12 

news publications. Bodies were created to oversee various aspects of information dissemination, 

including the Artists Association, Journalists Association, Writers Association, and others. 

(Brady, 2010, p.36). From this point forward, it is clear that party involvement in all aspects of 

education and information distribution under the Mao government had become an accepted part 

of life. Evidence will be shown later in this section that demonstrates the continuation of control 

through contemporary times. 

 

2.2 Marketization of State-Controlled Media 

 However, without credibility, these institutions and state-controlled media set up to form 

a bubble around citizens would collapse. It has been shown that the “dictator’s dilemma” can be 

resolved through a partial marketization of the media (Dickson, 2016). Fear alone is not enough 

to control a populace. They must be made to believe their government is working to better their 

lives. The government cannot survive without unified support. To do this within China, a partial 

marketization plan was touted by Deng Xiaoping. This period marked a shift in the organization 

and incentivization of Chinese media. Profiting from journalism and media was no longer 

discouraged. This was part of Deng’s larger attempts at reforming China, but it became one of 

the more high-profile aspects of the new “authoritarian capitalist” state (Scotton and Hachten, 

2010). The post-1978 era saw the introduction of business-like oversight through the major 

Chinese newspapers in an effort to increase profits and reduce expenditures (Zhao, 1998). This is 

widely portrayed as the beginning of the modern era of Chinese journalism.  

Nevertheless, despite the loss of the financial monopolization that the state held over the 

media, they still retained a high degree of control over the publication of news. The authoritarian 

style utilized by the Chinese state is not without precedent. In fact, this style had been studied 

and theorized a half century prior. Known as the four theories of the press, this Cold War-era 

academic publication purports there are four different types of media philosophies: authoritarian, 

communist, libertarian, and social responsibility theory (Siebert, Peterson, and Schramm, 1956). 

In this instance, the relevant designator would be the aforementioned authoritarianism. Media, 

unlike in the libertarian or social responsibility scenario, have become an integral part of the state 

apparatus. While in Libertarian and social responsibility societies, the media acts in a laissez 

faire style in their search for the truth, sometimes at the expense of the state, in an authoritarian 

regime the truth is choreographed by the state to push an agenda. The concepts of the latter two 



13 

categories are largely foreign to the Chinese people, at least to the same extent that is prevalent 

throughout the Western world (Lee, 1994).  

The function of newspapers in an Authoritarian state is to disseminate the truth, as 

dictated by the ruling party, both internally and externally. However, it goes much deeper than 

that. It is the view of the ruling party that the citizenry they are directing are incapable of 

adequate decision making. Thus, it is widely perceived that the elite have a mandate to step in 

and dictate how they should view the world in order to maximise harmony and unity (Ming, 

2006). However, the full extent of the interference by the leadership may be vulnerable to under-

representation in academic literature, as it can be difficult within an authoritarian state with strict 

information controls to adequately discern who is pulling the strings. However, despite the 

limited retrospective literature on Xi Jinping’s handling of the media, it is apparent that he has 

designs to revert them to a quasi-totalitarian style mode of operation. Through quotes such as 

“‘family name of the media is the Party” to emphasize its obligation to the state, it is clear what 

his intentions are for the media in China (Wong, 2016). 

 

2.3 Media Publications within China 

 In this regard, there have been differing amounts of literature written that focuses on the 

media in china at the publication level, as opposed to the individual or provincial and state levels. 

Two of the larger publications with a history that is more closely intertwined with the Chinese 

state has been the People’s Daily and Xinhua News Agency. 

 Regarding the People’s Daily, it has become almost ubiquitous when discussing state-

censored media within China. When a newspaper wishes to obtain a license, it is well established 

that the level of sponsorship they receive within the Party system decides the level of influence 

and distribution scope (Stockman, 2013, p. 52). In the case of the People’s Daily, they are 

sponsored directly by the Central Propaganda Department at the national level. Therefore, it can 

be safely construed within academia that any publication that comes from the People’s Daily is 

aligned with the viewpoint of the CCP itself. 

 Similar to the People’s Daily is the Xinhua News Agency. This news agency has a storied 

history. It has long been put on a pedestal akin to that of the People’s Daily, and has deep roots 

within the government at the Ministry level. Founded during the pre-Civil War era, it has been 

seen as an extension of the Party in foreign countries (Hoare and Pares, 2009). Xinhua news has 



14 

led the way when dealing with international audiences that do not speak Chinese. Both 

publications have set the standard on what needs to be added to non-chinese language articles to 

give the reader an adequate “explanatory background” that they might feel is lacking elsewhere 

(Malek and Kavoori, 2000, p. 345). However, this aspect of the Chinese media is often 

overlooked, and is scarcely covered in recent years. The role of the top-level media in China 

should be more thoroughly addressed in order to gain a fuller understanding of the way they 

function. There is dated literature that focuses on the origins and purpose of the establishment 

and maintenance of English-language media. While this is meaningful to know, the literature 

fails to acknowledge the important niches that individual publications can carve out within the 

growing media market (Scotton and Hatten, 2010). 

 Contrasting this role are other papers such as the South China Morning Post. This 

publication, while still falling under the aforementioned oversight, has significantly more leeway 

and thus is considered more commercialized. Despite their comparatively cavalier writing style 

concerning domestic political events, they have up until recently held a high degree of freedom 

(Pereira, 2015). For instance, in 2013, the Hong Kong-based news agency published photos of a 

commemoration for victims of the 1989 Tiananmen Square crackdown (Anon, 2013). Based on 

the literature given by academics, newspapers with a higher level of control and oversight would 

not be permitted to publish such articles (Schudson, 2002; Gallagher and Stockmann, 2011). 

Considered by other Asian papers to be the most independent internally placed publication 

within China, there began a concerted campaign in 2015 to reign in this fringe outlet with the 

justification of solidifying the aforementioned concepts of unity and social harmony. While 

largely not covered by traditional academic literature, this crackdown is a sign of a larger 

campaign designed to increase the control that state institutions have over the information 

dissemination process. In the case of the South China Morning Post, Beijing-based pressure 

forced changes in the leadership to unify them with the party’s goal (Anon, 2015). However, 

what the literature largely fails to mention when discussing this Hong Kong publication, or any 

of the other Hong Kong based media, is that this pressure had been occurring since prior to the 

handover to China in 1997. While not originating with the party, the control began 

inconspicuously with Chinese business magnates purchasing the media in the hopes of gain favor 

with the Beijing leadership. Self-censorship ensued, while state-directed censorship for a time 

did not have much effect on the media. This information is gleaned from a 1998 publication by 



15 

Stephen Hutcheon, who felt that the veteran editors at the major Hong Kong publications would 

be able to stave off pressure from Beijing for the foreseeable future (Hutcheon, 1998). However, 

even Hutcheon conceded that this independence would not last indefinitely. 

 Last but not least is the Global Times. This paper holds a unique place in the view of 

scholars. It is often cited as holding a relatively ‘hawkish’ stance with regards to foreign policy 

issues. Foreign policy magazine cited it in 2011 as China’s “Fox News” (Larson, 2011). This 

reputation is not a recent phenomenon. In fact, it had been ongoing for many years prior to Xi 

Jinping taking power. Originally designed to be the profit-making arm of China’s central media 

voice, the People’s Daily, they carved their own niche in the burgeoning media market of China. 

They did this in part through sensationalist articles that other, more traditional papers would not 

touch. They were cited by Lee Chin-Chuan in 2003 as being “entitled to package news in an 

irresponsibly sensationalized and market-driven manner without regard for political 

consequences.” (Chin-Chuan, 2003, p.4). This was in reference to his findings on Global Times’ 

reporting on US-Sino relations at that time. Furthermore, Lee found in 2011 that the Global 

Times was one of the primary sites for discussion amongst the ‘elite’ of China. Despite his 

findings, which Lee himself has acknowledged that there is, with regards to their reporting of 

international events, a divergence from the uniformity presented by the rest of the Chinese news 

agencies, a definitive answer is still elusive. The answer to this is not easy to discern, as it is 

widely known that the publicity department does not always uniformly censor international 

reporting (stockmann, 2013). At the time of the publishing, it was the opinion of Lee that the 

Global Times, despite their sensationalist stance, still abided by the Community Party philosophy 

and opinion. 

Where this leaves the Chinese media in its current form is an area that is more difficult to 

discern. Despite the increased marketization, the opacity within the Communist Party is such that 

it can be difficult to determine who is controlling the news agencies. This is particularly the case 

since Xi Jinping took power in 2012 and began in 2017 endorsing Xi Jinping thought into all 

aspects of Chinese society, including media reporting. Change happens rapidly within the 

regime, with the overall goal of unification being moved forward with each effort. Recently, Xi 

Jinping has consolidated several media monitoring institutions under one apparatus, the CCP 

Propaganda Department, with the purpose of “strengthen[ing] the ability to shape public 



16 

opinion” (Anon, 2018). Therefore, it is prudent to look into this matter from a relatively recent 

period in China’s rise. 

 

Chapter 3. Theoretical Framework 

As it has become evident, there are a variety of underlying factors that dictate the 

guidance given to the state-controlled media. These range from traditional Chinese concepts to 

more modern ideals strived towards by the party under Xi Jinping’s leadership. However, two 

stand out due to their applicability towards the contemporary changing of the status quo. 

Through the usage of these, one can better contextualize and frame the reasoning behind the 

CCP’s decision making, as well as their level of uniformity amongst the various media outlets 

under their umbrella of control. First and foremost, there is the gatekeeper theory, presented 

utilizing the framework initially given by Kurt Lewin and expanded upon by several other 

prominent media academics. This theory posits that at all levels of media, including newspapers, 

there are ‘gatekeepers’ controlling the flow of information. In this instance, the gatekeeper is the 

CCP and the information is the selective release of articles by the four aforementioned 

publishers. It is the hope of this thesis that the gatekeeper theory can be demonstrated sufficiently 

so as to be relevant this situation of traditional media control within China. Supplementing this 

theory is a uniquely Chinese style of thinking, which is the emphasis on social unity and 

harmony (Cheng, 2009). The desire for a more harmonious socialist society can be traced back to 

the teachings of Confucius. This concept has lasted through the millennia and now has a solid 

place in the sociocultural foundation in China (Cheng, 2009; Geis and Holt, 2009). These 

concepts will be explored in-depth hereafter. 

 

3.1 Gatekeeper Theory and Agenda-Setting 

“Out of all of the events that happen and are recorded every day by correspondents, 

reporters, and the news agencies, the editor chooses certain items for publication which 

he regards as more important or more interesting than others. The remainder he 

condemns to oblivion and the wastebasket.” (Park, 1999, p. 328) 

 

First, an introduction to the gatekeeper theory is prudent, as it is the primary theoretical 

framework for this study. In this section, the origins of this theory will be introduced, followed 



17 

by a discussion of its relevance to this research, as well as how its insertion into the data analysis 

enhances the study. 

 Gatekeeping is an attempt at an explanation of the who, what, when, and where news is 

publicized. This concept is not associated with contemporary scholars; it has been an idea 

amongst academia for close to a century. In 1922, Robert Park introduced this idea in his 

publication, quoted at the beginning of this subsection. His book, focused on the subject of 

agenda-setting, has shaped the future of media gatekeeping. However, while he was the first, 

others also refined on that idea until it transformed into a solidly defendable theory. Walter 

Lippman believed that the mass media is the “principle connection between (a) events that occur 

in the world and (b) the images of these events in our minds.” (Dearing and Rogers, 1996, p.11). 

This connection serves as a crucial focal point. His proof has come through the multitude of 

authors that have built upon the agenda-setting theory. Media groups have a hierarchy, 

sometimes discernable, sometimes more obscured, yet still existing if one searches for it. In 

democratic societies, it is more difficult to find. There is no government-created institution that 

assigns importance to events. This is done by those at the top of the media hierarchy. For 

instance, the BBC and New York Times each dominate their region of the globe. When they 

decree an event as newsworthy, lesser read publications take note and follow suite. This has been 

documented through peer-reviewed investigations that show the New York Times as the 

gatekeeper for widespread media coverage (Ploughman, 1995) (Mazur, 1987). 

 While this imperfect control over media coverage can significantly limit the perspectives 

given through the traditional media, the implementation of mass media has limited that to an 

extent. It is worthwhile to acknowledge that while other limitations have arisen through the 

usage of social media, investigating these would be outside the purview of this research. In a 

society with limited access to the global social media network, the gatekeeper role is the sole 

decider of the information that reaches the average citizen, thus playing a pivotal role in shaping 

their global perspective. China has been declared a ‘not free’ country by the Freedom House, 

reinforcing the lack of freedom amongst the media to ‘guard’ their own gate (Freedom House, 

2017).  

 Whereas it has previously been shown that the journalist is the ultimate gatekeeper, it 

shall be demonstrated in this research that the state can play a pivotal role in the alignment of 

news across media outlets. Often, the gatekeeping role is said to be influenced at the individual 



18 

level, with its accompanying inherent biases and perspectives (Shoemaker & Reese, 2014; 

Shoemaker & Vos, 2009). However, in this particular case, the role is pushed up the hierarchy to 

the government editors overseeing the newspapers. In turn, these editors have clear regulations 

dictated to them as to what is permissible (Yu, 1994). These regulations, as of 2013, are being 

issued by the State Administration of Press, Publication, Radio, Film, and Television Agency 

(SAPPRFT) (Blumell, Qiu, and Peaslee, 2016). To emphasise the important of the rule of law as 

their media gatekeeper, “there are more than 500 specific laws referring to news publications that 

are subdivided into the management of newspapers, periodicals, journalists, delinquent conduct, 

and precautions against false reports.” (Blumell, Qiu and Peaslee, 2016, p. 2405). The burden of 

these laws undoubtedly alter the actions of journalists when discussing sensitive issues, as 

evidenced through Western reporting on this repression (Reuters Staff, 2014). 

 It is undeniable that the CCP’s word is essentially law with regards to permissible 

published material. However, unlike other authoritarian states with repressive media policies 

such as Cambodia and Thailand, there is a facet to this that gives it the quintessential ‘Chinese 

characteristic.’ This will be discussed hereafter. 

 

3.2 Unity and Harmony as an Influencer of Media Policy 

“All the work by the party’s media must reflect the party’s will, safeguard the party’s authority, 

and safeguard the party’s unity” -Xi Jinping, February 2016 (Albert and Xu, 2017) 

 

The harmonious society concept is a response to perceived inequalities and growing social 

conflict throughout China, and the world. By promoting a set of ideals throughout all aspects of 

Chinese society, society’s path can be more effectively guided and molded into whichever form 

the ruling party wishes. In contemporary times, this social conflict aspect has taken a more 

prominent role. Hu Jintao declared in 2006 that China should strive for a more harmonious 

society   (Fan, 2006). In the long term, the hope is that the concepts of harmony and unity spread 

to other societies. There has been particular emphasis on it through China’s aid efforts in Africa 

(Callahan, 2012).  

 Within the Chinese media realm, there has been a concerted push to more strictly adhere 

to the CCP’s agenda. Unity of thought is the new policy axiom espoused by the party leadership. 

However, this unity is explicitly centered around the Party (Bodeen, 2018). While Xi Jinping has 



19 

adapted this concept to his liking, the necessity for unity has renamed. “The inclusion of Xi's 

thought into the country's fundamental law ensures a high-level unity between the will of the 

Party as well as the aspirations of the people.” Much thought has been put into how to best push 

the country forward under one banner. With over 1.3 billion people, it is a massive task to 

maintain a unified perception of the CCP. However, the concept of unity, as well as society over 

the self, is rooted in traditional Chinese philosophy. This has helped the CCP’s efforts in 

molding society to their image. Despite this, there are obstacles that the contemporary socio 

political atmosphere has put in the way of the Party’s end goal. 

In the current time, complete harmony and unity is not a feasible option. Therefore, 

‘Harmony-with-diversity’ has been adopted. Complete sameness is no longer a requisite for 

Harmony to be reached. In the words of Confucius, “the exemplary person harmonizes with 

others, but does not necessarily agree with them (he er butong); the small person agrees with 

others, but is not harmonious with them.” By this logic, one can surmise how the ideals of 

Harmony and Unity can still be progressed towards without explicitly insisting on a unified 

media agenda and tone. Xinhua News reported in 2003 that this phrase was the “most frequently 

used” by Wen Jiabao in his U.S. visit (Callahan, 2012). While the wording of this has changed to 

‘Harmonious World’ and later ‘Unity without Uniformity’, the underlying meaning has not. 

While “China respects diversity among nations...it demands that foreign critics likewise respect 

Chinese ‘difference’.” (Callahan, 2012, p.22) This difference is the injection of the concepts of 

Unity and Harmony into the state’s attempts at control over the media. This is one aspect how 

the Chinese state differs from Vietnam and other authoritarian regimes (Gonzalez and Mendoza, 

2002).  

 

Chapter 4. Methodology and Research Design 

The methodology behind this research consists of data gathered from articles published by four 

different newspapers, with these materials being collected from the database at LexisNexis. 

Relevant keywords were used to find all articles over a set time frame that covered the 

aforementioned geopolitical tensions. These articles were then run through a word analysis 

software to accurately and efficiently quantify the sentiment. The results of this semantic content 

analysis assisted in the assessment of which articles would be used in the qualitative analysis. 

Both the results and the software itself will be expounded upon below. This software was utilized 



20 

to offset the subjective nature of the qualitative portion of the research, as well as give further 

credibility to the findings (Bryman, 2008). While the introduction of this software can reveal 

new issues, which will also be discussed further on, the benefit of objectivity outweighs this risk. 

This research was conducted in two phases.  

Firstly, there is the qualitative section. This is the supplementary, albeit crucial, analysis method 

for this thesis. Articles have been chosen based on criteria that allows for maximum potential for 

analysis. However, the method in which these articles have been chosen relies upon a 

quantitative analysis of a larger group of articles. Thus, it is prudent to arrange the presentation 

of these two sections with the quantitative coming first. Therein lies our second section, further 

explained below. However, it is important to point that one section is no less important to the 

overall equation than the other. Each relies upon the other for validation and verifiability of their 

results. 

 

4.1. Quantitative Analysis 

The usage of quantitative analysis in this scrutiny of newspapers is not a new phenomenon. 

Specifically, sentiment analyses to reveal obscured biases, emotions, and agendas has become a 

burgeoning field. However, there are several ways from which this can be approached. The 

common thread that they all originate from is that they rely upon a body of text, whether it be 

from social media, interview transcripts, or as is the case with this research, newspaper articles. 

This pool of data (words) is then put through a by-the-numbers analysis, either through careful 

manual scrutiny of the material, or software. This is often referred to in texts as a dictionary-

based content analysis approach (Sevanans, et al., 2014). The automated approach has been seen 

much more use in recent years, as technology and software improves the feasibility of this 

option. 

 It is this path that has been chosen for this research. The automated dictionary-approach 

has several advantages over the manual, qualitative method. The implementation of a reputable 

software gives the researcher confidence that no potential data points have been missed. 

Additionally, the dictionary provides a consistent wordbank from which to draw upon. However, 

these dictionaries are not infallible. They are made by individuals who have chosen words from 

the English language that fit their needs. Therefore, when using another individual’s created 

dictionary, it is important to vet the thoroughness of it as well as the viability of the dictionary’s 



21 

ability to suit one’s needs. The words chosen to suit the purpose of a particular line of research 

may not be sufficient for another researcher’s purposes. To counter this, one must either 

manually confirm the relevance of the keywords in the dictionary or create a new one that suits 

their needs. Additionally, they should be vetted through a discussion of past research conducted 

with this software. While a complete listing would be impractical, it can be seen that this 

software and dictionary has been used effectively in other similar situations. In one such case, 

the 7D general election debate in Spain, the media framing perspective was analysed (Fenoll and 

Rodriguez-Ballesteros, 2017). The mixed methods technique utilized garnered results that 

showed discrepancies in the overall agenda of the media reporting on this issue. This could have 

been missed if it was conducted using a manual approach or a purely qualitative methodology. 

 

4.2 Sentiment Dictionary 

“Political discourse cannot be reduced to mere factual information—the tone of a text may 

be as influential as its substantive content.” (Soroka and Young, 2012) 

 

There are various dictionaries for quantitative analysis that are available on the internet, either 

for free or at cost. These vary in reputation and purpose. Therefore, it is prudent to review the 

feasibility prior to implementing a dictionary into research. To this end, the dictionary that has 

been chosen to reinforce the qualitative section comes from WordStat, a Provalis Research 

software. The Wordstat software is run in tandem with QDA Miner, a software similar to Nvivo 

with regards to its ability to help sort and codify qualitative data. However, for the purpose of 

this thesis, Wordstat suits the needs better than Nvivo, as it more heavily oriented to a 

quantitative, numerical approach. Additionally, this software is accompanied by a sentiment 

dictionary that can be configured for use with the articles being analyzed. 

This software has been independently reviewed for its ability to help with analyzing unstructured 

data. In a comparative study, it is shown that both Wordstat and a second, similar software, SAS 

Textminer, both offer the ability to extract major themes from a given dataset. However, due to 

the constraints with any software, they cannot be used effectively without intervention from the 

researcher. The results given by this software are only as useful as the codes and categories 

inputted in by the user. Therefore, it is prudent to point out that without further analysis 

independent of the findings given by Wordstat, the efficacy of the results becomes questionable 



22 

(Angelique, et al., 2005). This is the justification for implementing the aforementioned 

qualitative aspect into this research. 

 Overall, this dictionary-based approach, while seemingly blunt, provides a clear 

definition of the boundaries of this research. There is merely a frequency count showing the 

number of times a predetermined word or category of words has been stated. As it has been 

explained earlier in this section, it is important to supplement these quantitative findings with a 

qualitative content analysis (Grimmer and Stewart, 2013). The need for an automated approach 

to improve reliability is well-founded. It has been shown that a human performing the same task 

as a machine with regards to dictionary-based content analysis cannot perform as reliably 

(Krosnick, 1999). 

 

4.3 Why Sentiment? 

Sentiment is the expression of feelings, whether they be positive, negative, or neutral. Everything 

that is said or written has some element of sentiment attached to it. In some instances, it is easy 

to discern signs of sentiment within a body of text. However, other times it can be subtle, yet still 

pushing an agenda based on an opinion or feeling. This rule applies to a range of topics, 

including the field of journalism. Within the field of content analysis of journalist’s articles, the 

most obvious choice when discussing sentiment has been on issues that evoke the strongest base 

emotions. As cited in John E. Richardson’s book on critical discourse analysis of newspapers 

(2009), one of the most commonly cited forms of sentimentality in newspapers has been child 

suffering. This compelling example can give the reader a sense of how an author may portray an 

issue to invoke emotions without a reader. This tool of sentimentalism has been harnessed, as it 

will be demonstrated further on, by the Chinese state as part of their efforts to ensure a sense of 

unity aligned with the CCP’s goals. Primarily, when using sentiment, one classifies categories in 

a relatively simplistic manner. Positive, negative, and varying levels of those are used, with the 

dictionary presorting the selected words into these categories. 

In this research, the sentiment being expressed by the State-run newspapers is one of 

the primary focuses. Additionally, the consistency of their sentiment across the selected spectrum 

of newspapers will be scrutinized. The aforementioned dictionary-based content analysis, as well 

as the qualitative critical analysis, will be combined to discover the level of unity behind the 

Chinese state-owned media apparatus. While in theory, one may assume that the state would 



23 

have similar publishings throughout their various news outlets, the influence of marketization 

with a simultaneous increase in oversight plays an indeterminate role in their level of sentiment 

portrayed in their English-language publications. 

 

4.4 Data Collection Technique 

The collection process for the data being mentioned hereafter was gathered exclusively from the 

LexisNexis database. This comprehensive archive of newspaper articles from publications 

worldwide allowed for a textual search for relevant keywords within the chosen articles. To 

reduce the corpus of available articles, the specific search terms were selected after a comparison 

of common terms in articles relating to the 2017 Sino-Indian standoff. This primary data was 

collected and sorted by date. This allows for a cross-comparison within the corpus chosen for 

this project. 

 Regarding the corpus, this was selected from articles published between the first of May, 

2017 and the first of September, 2017. Common terms were gathered during a manual search of 

a selection of articles. This was used in the database search to form the final dataset. These terms 

are the following: ‘bhutan* OR India* OR border OR territory OR donglang OR Doklam’. 

Regarding the chosen news organizations, they are the Global Times, People’s Daily, South 

China Morning Post, and Xinhua News Agency. As demonstrated in the literature review 

section, these four were chosen to provide a diverse representation of the Chinese political 

spectrum. 

The dataset was then inputted into the aforementioned WordStat software with the Sentiment 

Dictionary analysis pre-loaded. This dictionary provides results in an excel format, sorted at the 

article level, of positive and negative words. These were then placed into an visual format, which 

is what will be displayed in the following section. 

Regarding the measurement validity of this, it is imperative to ensure that this measurement of 

sentiment actually signifies a differentiation between the organizations’ publishing styles. As it 

has been mentioned prior to this, sentiment measurements work best on issues with high 

emotional value. That is, topics that can be used by the state to sway public opinion towards their 

own side, thereby increasing unity. In this instance, the importance of asserting strength 

throughout neighboring regions, particularly South Asia, has already been justified. It has also 

been stated that issues that affect the Chinese state inherently also affect the Chinese people, as 



24 

they are striving to become a singular unit. By this logic, one can assert that a military dispute 

between China and its largest neighbor, both economically and population-wise, is vital to the 

importance of unity. Therefore, it can be construed that the levels of emotion being brought forth 

into this issue are measurably higher than in other newsworthy issues. 

 

4.5 Ethical Considerations 

 There have been no significant ethical or moral issues faced during the creation of this 

thesis. 

 

 However, it would be remiss to not discuss the topic of reflexivity with regards to the 

research and analysis of this paper. While it bypasses the potentially tumultuous topic of 

ownership of the territory, there are nonetheless still instances in this thesis where biases can 

come into play. As the writer is a U.S. citizen, there is the potential for anti-Chinese sentiment to 

play a role in the choosing of perspectives to present (Pew Research Center, 2017). Therefore, 

the quantitative section of the data analysis is crucial to allow for a more unbiased understanding 

of the results. This forces the qualitative section into a more rigid and non subjective format. As 

the Sociologist Alan Bryman stated, “there are...numerous points at which bias and the intrusion 

of values can occur” (Bryman, 2016, p.39). One cannot be too careful when attempting to 

counter hidden or subtle biases. 

 The importance of the mixed methods approach, as well as the importance placed on 

numerical values and pre-selected words, plays an integral role in preventing the injection of 

agendas into the research. In fact, results have been shown that painted China in a more 

favourable light than the Indian media encountered during the research would have one believe. 

It is therefore the goal of the author during the writing of this paper to entirely avoid placing 

blame for the initiation of the conflict, as well as attributing ownership of the territory to either 

side. 

 

Chapter 5 Analysis 

This comparative newspaper analysis at the organization-level is intended to demonstrate 

a level, or lack thereof, of differentiation in the publishings across the Chinese news media 

spectrum, using the Sino-Indian dispute as a case point. This empirical analysis is being 



25 

conducted via a mixed methods approach. In this section, the quantitative findings will first be 

presented, which will then assist with justifying the reasoning for the articles chosen in the 

subsequent qualitative portion. There will be a presentation of each newspaper’s quantitative 

findings, to allow for a compare and contrast. It is the author’s hope that this quantitative section 

will sufficiently provide a foundation and direction for the subsequent qualitative section, and 

thus allow for complementary evidence to be shown. Together, these two methodologies provide 

for a stronger analysis. The graphs shown in the quantitative section will provide a visualization 

of the results that allow the reader greater clarity when viewing the written analysis portions. It is 

the author’s hope that the reader looks at the graphical data as a macro-level picture, and then 

allows the subsequent written explanation to provide a micro-level discussion and analysis. This 

is due to the limited information the graphs alone can convey. However, when combined with 

the information presented throughout the rest of this paper, as well as the articles themselves, a 

more accurate and descriptive picture can be presented to the reader. 

One may inquire as to why the quantitative section is listed first. The reasoning behind 

the structure is twofold. One, it allows for a style of organization that permits the reader to  

discern from the outset the potentially hidden differences between each newspaper organization 

through a cursory glance at the quantitative results of each newspaper’s coverage of the border 

stand-off. Second, the subsequent qualitative section permits a deeper analysis of the pivotal 

articles that represent the variations in the coverage seen through the quantitative section. While 

the numbers may show the larger trend, it cannot alone give a full representation of how this 

strategically important conflict is covered through the State-owned media. Therefore, it is 

important to provide this mixed methodology as a way to give credible results. 

 

 

 

5.1.1 Quantitative Results 

“[Quantitative] content analysis is a research technique for the objective, systematic and 

quantitative description of the manifest content of communication” (Berelson, 1952, p.263) 

 

In the following four sections, I will seek to portray the level of variance in the portrayal 

throughout the Sino-Indian conflict amongst the four chosen State-owned media organizations. 



26 

This is done through the aforementioned semantic content analysis. The overall goal is to 

discover what can be discerned through a numbers-heavy approach. Graphs will be shown along 

with a detailed explanation of the information displayed. Specifically, line graphs were chosen to 

allow for a visualization of the numerous data points over X period of time with Y percentage of 

words fitting into the pre-designated sentimental words. These are shown as either positive or 

negative. The blue points and trendline represent negative sentiment words and the 

corresponding red are for the positive sentiment. It is the author’s goal to provide this 

information in an objective manner, and thus inferences as to the underlying meaning and larger 

sociopolitical or geopolitical context will largely be avoided unless deemed necessary. 

Presented immediately hereafter are the four newspapers being examined, in line graph 

form, with a faded trendline and labeled X and Y axes. The percentage shown is the percentage 

of sentiment found out of the total words in the individual article. Each article has two plot 

points; one for negative and one for positive sentiment. The reader should take note of both the 

spacing and labeling of the X and Y axes, as they are not uniform, but based upon the makeup of 

the results found within the corpus of data.  

 

 
Figure 1.1 

 



27 

 
Figure 1.2 

 

 
Figure 1.3 

 



28 

 
Figure 1.4 

 

5.1.2 Discussion of Unity 

 It is demonstrated in this graph, as well as the ones to follow, that this formulation of a 

consistent response takes time. Therefore, despite the dispute sharply escalating on June 16th, it 

was twelve days before the first article was published by the Chinese side (The Hindu Net Desk, 

2017). However, through further research within the aforementioned LexisNexis search engine 

using the same parameters, it has been shown that the wider international media also failed to 

report on this in a timely manner. The New York Times has no mention of this dispute prior to 

27 June. Meanwhile, the Indian based Hindustan Times also failed to report until that same day. 

Therefore, it must be assumed that other factors were involved that precluded the reporting of the 

border standoff. Being the sole gatekeeper of information within the Chinese state makes the task 

of withholding information trivial. However, speculation as to the cause of this would be 

conjecture, as the reasons for the military secrecy on both sides has not officially been revealed. 

Past flare-ups of geopolitical tension have been quickly extinguished through back-channel 

diplomacy (John, 2006). However, it is apparent through the subsequent and sudden public 

scrutiny over the border dispute that any efforts that may have taken place in this regard were 

unsuccessful. 



29 

 Nevertheless, information can be gleaned from these graphs that allows us to empirically 

demonstrate a concerted effort by the state to coordinate their public response to this crisis. The 

two highest ranked media outlets within the state, People’s Daily and Xinhua, have noticeable 

similarities in the spacing of the sampled articles. For instance, there is a proverbial ‘media blitz’ 

between 5-8 July. The quantitative analysis allows us to see the pattern in the data, and then 

investigate what is said. The why can possibly be attributed to talks breaking down on 6 July 

between Premier Xi Jinping and Narendra Modi at the G20 summit (The Hindu Net Desk, 2017). 

 

5.1.3 Variance in Negativity 

Once again, the evidence presented in past literature does not necessarily correspond to the 

findings from this research. While the contradictory findings are not strong enough to draw 

conclusions from, it is prudent to look into why this may have occurred. There is much that can 

be gleaned from this regarding the viewpoints and amount of potential oversight and control over 

the news outlets. For instance, it is abundantly clear that there are larger variants in the ‘cavalier-

esque’ Global Times when juxtaposed with the People’s Daily. This is in line with the 

aforementioned socio political makeup of the two organizations. Furthermore, similarities that 

meet or exceed one’s expectations exist between Xinhua and People’s Daily. However, trend line 

abnormalities appear when viewing the South China Daily Post. These will be discussed further 

on. 

 

5.2.1 Analysis of People’s Daily 

 Beginning with the People’s Daily, one can see consistent negativity throughout the 

delineated timeframe. This lasts throughout the conflict, with the occasional exception, such as 

on 5 July (Anon1, 2017). However, it should also be noted that the positivity nearly matched 

throughout the early weeks of this conflict, during the aforementioned media blitz. During the 

first and second week of July, the data largely shows a cautious optimism by the People’s Daily, 

and thereby the party and government itself, as it has been previously demonstrated that the 

People’s Daily will publish articles that closely align with the official government view. There 

were statements by less aggressive figures throughout this time, including the Chinese 

Ambassador to India, Luo Zhaohui. However, others, including the Chinese Foreign Minister 

spokesman Geng Shuang, have produced more mixed numbers. In a July 6th article titled China 



30 

accuses India [of] legitimizing border incursion in name of protecting Bhutan, the author 

discusses in comparatively hostile tones the accusations of bilateral agreement violations. In this, 

it is stated “Branding China’s road building with security implications is ‘ludicrous’” (Shuang, 

2017). This statement has several negative sentimental attributes. The most obvious is the 

explicit suggestion of how the reader should feel about the situation. There is the additional 

discussion point of the usage of the term ‘branding’ to describe India’s labeling of the road 

building across the disputed territory. These examples will be expounded upon in the qualitative 

analysis section. However, it will be shown that the highest negative percentages come in 

rebuttals to actions or statements issued by India. The highest negative score, on 10 August, 

rebukes “irresponsible remarks” by the Indian defense minister (Anon2, 2017). 

 However, this comparatively low differential between negative and positive soon 

increases. The positivity largely drops while negativity is either maintained or increased 

noticeably. While there is a gap in the reporting throughout the next two weeks in July, the 

activity soon picked up with an uptick in articles in the first week of August. The negativity level 

also increases during this period. The reader should take note of this, as it will be echoed further 

on in the quantitative analysis of the other news organizations.  

Moving forward, the lack of data for the remainder of the surveyed period is noteworthy. 

Despite high-level statements being made by both sides between 13 and 28 August, there is a 

dearth of reporting on this in the Lexis Nexis database. Nevertheless, from the available 

information conclusions can be drawn on levels of unity and control by the State. To this end, 

Xinhua News Agency will be examined in a comparative style to discover potential similarities. 

 

Positive Sentiment 

While the negative sentiment showed a strong increase in the latter half of the study, there was 

no such difference noted in the positive sentiment measurements. The numbers are largely 

consistent, with lower positive percentages throughout. Few anomalies exist. This could be 

attributed to the rigidity which the People’s Daily exists within the CCP structure. The 

institutions in place prevent them from putting out statements that would be counter to the 

prevailing narrative, or excessively pushing select agendas. When authors are worried about 

being scrutinized for their content, it has been shown that they will alter their content and adhere 

to the phrase ‘better safe than sorry’. 



31 

 At the onset of the conflict, there is the cluster of articles with relatively equal positive 

and negative sentiment. However, as the conflict continues, language becomes harsher, and the 

positive sentiment dips accordingly, albeit at a smaller rate than the negative sentiment increase. 

 However, there is one anomaly with a particularly significant positive to negative 

sentiment ratio that is worth scrutiny. This is the July 25 article, in which a focus is put on 

Western viewpoints that align with the CCP’s narrative. Particularly, this is a former Australian 

journalist, which coincides with larger evidence of CCP’s agenda to gain public sympathy within 

that country (Marshallsea, 2018). This could explain the abnormal numbers uncovered.  

 

 

5.2.3 Analysis of Xinhua News Agency 

 In examining Xinhua news, it is readily apparent that the clustering at the onset of the 

conflict is similar to that of the People’s Daily, with the notable exception of any pre-July 

publishings. Speculation behind this would likely involve directives issued at the ministerial 

level. It has been demonstrated through directive leaks that the CCP will micro-manage news 

outlets when sensitive issues are being discussed (China Digital Times, 2014). Additionally, one 

can see through a cross-comparison of People’s Daily and Xinhua News that there is a similar 

clustering within the first ten days of July. The resemblance is uncanny. In fact, a closer scrutiny 

of the articles within the corpus’s cluster reveal the reasoning behind this. There are four 

identical articles published on July 5-6 on People’s Daily and Xinhua. Included among this total 

is the aforementioned quoted article cited in reference to its sentimental neutrality. Further on, 

there is some divergence, yet the pattern is relatively maintained. There is a break through most 

of July, followed by two additional identical articles on 24-25 July, then another match on 2 

August. From there, there is a small divergence, with coordinated yet separate commentary 

articles on 3 August. The negativity is maintained throughout this time. However, the negativity 

significantly dips to an abnormal low on the 16 and 18 August. The former article is anomalous 

for its brevity and conciliatory tone. It focuses on the positive attributes of the two regional 

power’s potential contributions towards political and economic stability. Likewise, the latter 

discusses Japan’s official reaction to this conflict. On that day the Japanese Ambassador to India 

made statements in support of India’s position on the conflict. While it has been demonstrated 

that the highest negativity is often seen in reactions to foreign statements negative towards 



32 

China, the relative neutrality in this could be indicative of further Chinese intentions regarding 

Sino-Japanese relations. While one could delve into the meaning behind the comparatively light 

response, there is insufficient data to draw conclusions on the intention behind the government 

and party’s decision to publish this article. However, on the other end of the spectrum are the 

subsequent spikes in negative activity. There are high negative scores attributed to a 19 August 

spotlight article What’s behind India’s illegal trespassing into China? (Xia, 2017). In this they 

bring up statements by several experts to reiterate their stance on ownership of the Doklam 

Territory. Strong negativity is pervasive throughout this spotlight article. This hostile tone is also 

apparent in the final piece of the corpus, published after the cessation of hostilities. In this, they 

state their intentions to remain vigilant along the disputed border despite the withdrawal of 

Indian troops 

. 

Positive Sentiment 

The parallels between the positive and negative sentiment is apparent in the data provided. There 

is the initial cluster with a relatively neutral tone that is also seen in the People’s Daily, albeit to 

a lesser extent. However, after that point, there is a precipitous drop, with a low of 2.50% on 24 

July. On that day, an article was published with the title Indian Scholar Advises India to get out 

of mess in Doklam (Anon3, 2017). The perspective of a foreign scholar that is pro-China has 

significant connotations, which will be explored later. One day after this heated article, there is a 

Spotlight article that seems to reconcile the aforementioned hostility, albeit with the strong pro-

Chinese perspective. This is a consistent theme throughout the articles published by this 

centrally-controlled paper. The following month, there are additional articles with sparse 

positivity, such as 2 August. The cluster of articles published at the beginning of the month have 

a noticeable climbing trend, with a peak on 16 August of 8.96%. While this is still lower than the 

negativity peak, it is a sign of thawing tension. On that day, the first of two articles were 

published that demonstrated an overall positive perspective by Xinhua. This anomaly is not 

witnessed to this extent anywhere else in this corpus. 

 

5.2.3 Analysis of Global Times 

The relative excess and sensationalism by the Global Times is well established. Indeed, they 

have become seen as increasingly distant from the stringent adherence to the Party values that 



33 

once was expected of major publications. The staid, unadventurous nature of the People’s Daily 

and Xinhua are not found in this publication (Branigan, 2009). This is apparent from the 

dispersion within the plotted data presented earlier in this chapter. One can plainly see that 

despite their roots, they have become more free with regards to the variation in their writing 

style. There is empirical evidence showing a level of uniformity amongst these two top-level 

newspaper organizations within China. However, despite Global Times being an offshoot of the 

People’s Daily, it operates largely independent of its parent organization (Branigan, 2009). 

Therefore, one may anticipate different results with this paper. The variability is visibly greater, 

with the two lowest negative scores within the corpus coming from this organization, with 3.77 

and 3.87 percent on 17 and 25 August, respectively. However, there is no discernable trend 

emanating from this data. That is reflected in the linear trendline, with a significantly static plot 

shown throughout the duration being studied. Nevertheless, there are several points of interest. 

The most prominent outliers, such as both the 28 and 30 June, show markedly different 

sentiment by the Global Times. The specifics of the latter will be discussed further on in a 

qualitative fashion, thereby providing a more thorough explanation as to the significance of this 

abnormally tranquil post. Regarding the former, the article, titled ‘Indian troops’ provocation 

brings disgrace to themselves’, is oriented to the sentiment of the Chinese perspective, showing a 

strong negative reaction to the incursion. It is apparent that a commonality linking the study’s 

corpus is that the response to any Indian action draws the harshest critique, while opinion pieces 

on Chinese strategy and reaction maintains a comparatively positive sentiment. To this end, the 

final publishing of this relatively untamed organization is negative, keeping in tradition with the 

Xinhua and soon to be analyzed South China Morning Post. 

 

Positive Sentiment 

The varied data reflected in the negative plotline is also reflected in the positive as well. There 

are comparatively wide fluctuations in the sentiment on a given day. Beginning with the initial 

variations within the first days of the reportage on the dispute, there are noticeable incidents of 

variety not seen in Xinhua or People’s Daily. As demonstrated earlier, on 30 June the highest 

level of positive sentiment was shown, at 10.18%. After this point, there is a marked drop in 

positivity, with a 5 July article reaching the low for the corpus at 2.65%. This article’s title has 

indicators of an article with the potential for a low positivity rating: India using Bhutan to 



34 

Trespass. The accusatory nature of this alludes to hostile feelings. There is the aforementioned 

rebuttal aspect in this title as well. In addition to the slew of articles during the first two weeks of 

July, there are indicators that the way news is conducted at Global Times differs from that of 

Peoples’ Daily and Xinhua. The number of articles where positivity outranks negativity is greater 

than either of those publications. Further along on the positive sentiment line, there is slightly 

positively angled trendline. Coupled with the wide variety in sentiment, and it can be difficult to 

otherwise ascertain general trends without this piece of information. Anomalies are interspersed 

throughout the corpus, to the point where it no longer becomes an anomaly to have a jump or dip 

in the data.  

  

5.2.4 Analysis of South China Morning Post 

Lastly, but certainly not least, is the Hong Kong based South China Morning Post. At one 

point seen as a final bastion of independent media, it too has witnessed increasing evidence of 

control put forth by the mainland government. This is particularly apparent in the post-Alibaba 

buyout era (Mooney, Feng and Schlesinger, 2016). However, that unity is not yet tightened to the 

point where it fully falls in line with the People’s Daily, Xinhua, or even Global Times. In fact, it 

still has a place of its own and an evidently increased ability, relatively speaking, to formulate 

their own opinions and publish as they please. This is apparent simply from the trendline of the 

data. This is the only dataset collected in this research that has a decreasingly negative corpus. 

However, this should not be dismissed as viewpoints counter to the CCP. In fact, there are many 

high negative values, in line with the rest of the datasets, which suggests a strong preference for 

the mainland perspective. Nevertheless, there are several aspects that set this apart from the 

mainland publishers which will be looked at hereafter. Overall, there is both a lower amount of 

positive and negative sentiment. While the negative side prevails throughout early and mid July, 

there is a noticeable lessening of hostility towards the end of the conflict, putting it at odds with 

the results from People’s Daily. Regarding the earlier coverage of this conflict, there are several 

unique findings that are worth delving into. On 7 July, two articles were featured with markedly 

different negativity. The first published that day has a higher negativity. However, in this 

instance the intention of the negative tone is different than that of previously analysed articles. 

This will be looked into further on in a more thorough, qualitative fashion. Following that article 

is another anomaly within the corpus. This article focuses on the tense diplomatic talks over the 



35 

dispute, but departs from the established norms by discussing the Indian perspective at length 

without immediate rebuttal. Therefore, it can be inferred that this lack of a counter-argument has 

assisted in the lowering of the negative score. Similarly, this pattern repeats itself in several other 

instances, including the two articles published on 9 July and 4 August. 

 

Positive Sentiment 

The positivity in this paper remains largely clustered, with fewer outliers than the Global Times. 

However, the positive sentiment consistently scores lower than the negative, with few 

exceptions. The low numbers seen in the first two weeks of July set the tone for the reporting 

from this paper for the remainder of the dispute. While literary evidence points towards a more 

liberal-esque style of reporting, it is apparent that it largely falls in line with the sentiment 

echoed by the rest of the corpus. Nonetheless, there are a few high sentiment numbers that are 

readily apparent, such as two successive articles on 4 and 5 August. In this instance, the first of 

the two articles is tangentially related to the main dispute, while the second focuses on Chinese 

military successes. Therefore, it can be ascertained that while the positive sentiment may exist, 

the target of that sentiment may not be towards a peaceful resolution. Closer examination is 

required to determine that information. This scrutiny will occur in subsequent sections within the 

Quantitative Discussion and Qualitative Analysis. 

 

5.3.1 Comparative Discussion 

 As evidenced through the published literature, there are strong indicators that the four 

analyzed media outlets have inconsistent levels of control placed upon them. The gatekeepers 

open wider for some than others. The reasons for this are as complex as the system placed to 

keep them controlled. While Unity and Harmony are espoused by the Government and Party, 

empirical data suggests there is a long way to go until unity within Chinese media is achieved. 

However, it would be remiss not to acknowledge that there may be concealed motives behind the 

unequal gatekeeping, and that the ideal level of harmony that the state wishes to reach has 

already been achieved. Nonetheless, the comparative levels of reporting on the 2017 Doklam 

Standoff will hereafter be discussed to find discrepancies and similarities. 

 

5.3.2 Trend Line 



36 

 This line condenses the data and provides the reader with a general overview of the tonal 

level each media outlet uses to portray the dispute. The most apparent difference, other than the 

data points themselves, are the trend lines. While the Y-Axis upon which the trend line finds its 

variations is small, relatively speaking, single percentage points still allow for a noticeable 

positive or negative swing. Thus, an analysis of this type is feasible.  

The two most tightly party-controlled papers. People’s Daily and Xinhua, have trendlines 

at roughly the same percentage at the onset of the conflict. The negative sentiment discovered 

through the analysis shows an increase in positivity for both organizations. However, the 

People’s Daily, which is controlled directly by the Party at the national level, shows a marginally 

larger increase in negativity through the latter half of the conflict. Xinhua, meanwhile, has a 

more tempered tone. This holds true for the positivity trendline as well. While the line for 

People’s Daily dips downwards, the line for Xinhua holds true. It should be noted that both 

percentage scores are within one percent of each other, providing an indicator of unity between 

publishers, as well as implications of high level directives that have been issued to both 

organizations. The mainstream literature appears to accurately portray the situation that these 

two papers find themselves in. While the density differs, the overall message, from a quantitative 

perspective, remains similar. 

However, the two other organizations, Global Times and South China Morning Post, 

differ more significantly than their traditional Party-centered counterparts. While the negative 

sentiment values of all four papers begin at approximately the same Y-value, the value decreases 

thereafter, in contrast to the aforementioned publishers.  This could be due to the lesser amount 

of control placed upon these two. In particular, the South China Morning Post has the largest 

decrease of any within the corpus. While this is occuring, the positive sentiment, likewise, differs 

from the People’s Daily and Xinhua. The Global Times has its starting point at slightly under 

6%, in line with the other three mainland publications. However, South China Morning Post has 

a starting positive sentiment trendline of approximately 4%. While this value increases to close 

to 5%, it still stays shy of the starting value of the other three. It is evident that the trendline for 

this publication does not adhere to the standards placed upon by the other three. 

 

5.3.3 Data Density 



37 

 With the presented data, there are visibly apparent differences between the four graphs 

with regards to density. While initially this variation may seem to be a hindrance when 

comparing them, as a dataset of forty points allows for a more thorough analysis than would be 

available with twenty points, in this instance it can be a boon. It allows for an added perspective 

if one were to delve deeper into the reasons for the variation. When comparing the densities, the 

question of “why?” can be addressed. The gatekeepers play a major role in this, which is inferred 

from the evidence presented in the review of literature. 

 Beginning in a similar fashion as the previous section, the People’s Daily and Xinhua 

will be discussed together. These two have twenty four and twenty two articles each, 

respectively. Excluding the two June articles in the People’s Daily corpus, the grouping of these 

two are largely similar. There is the initial cluster during 5-10 July, followed by the next 

grouping centred around 25 July. In August there  is another common cluster during the first 

week. These findings are in line with the previous information discovered. The two papers, with 

similar control levels, are reporting similarly on this conflict. In fact, there are articles within the 

corpus that have been published by both organizations, giving credence to this inference.  

 Differing noticeably from those two are the Global Times and South China Morning Post. 

These two had more extensive coverage of the conflict, with 48 and 37 articles published during 

the selected period. It should be noted that Global Times is the earliest of the four to start 

publishing about this conflict, beating Peoples’ Daily by two days. All three cover the conflict 

several days prior to Xinhua. Regarding the spacing of the articles, there is the familiar early-

July cluster, followed by the early-August one as well. This could be a directive from the Central 

Party, or a result of developments related to the conflict. Nevertheless, it would seem there is a 

powerful message being displayed by the density of this data. The looser controls placed on these 

publishers has allowed them greater leeway with regards to articles related to the conflict. While 

the semantic nature of all four is similar, in that they are exclusively publishing from the Chinese 

perspective, the difference in volume of articles being published is evidence supporting the 

prospect of uneven control, as well as a lack of absolute unity and harmony. 

 

5.4.1 Qualitative Analysis 

“The words used to communicate the message(s) of a text – whether about an individual, a group 

of people, an event, a predicted or expected event, a process, a state of affairs or any of the other 



38 

subjects and themes of newspaper texts – frame the story in direct and unavoidable ways.” 

(Richardson, 2009, p.48) 

 

One cannot receive the full truth through a purely quantitative approach, particularly when 

discussing textual bodies. To do this, a mixed-methods approach must be utilised. What one 

lacks in depth or breadth, the other fills in the gaps. This section will provide a clearer picture of 

the purpose and intensity of the semantics utilised by the Chinese media during the Doklam 

Standoff. Specific articles will be chosen based on the results of the quantitative exploration. The 

motive behind this is to explore the articles in a thorough, subjective fashion, to find similarities 

with the previously demonstrated portrayal in mainstream literature. 

The formulae behind this section will largely begin with a macro analysis of the articles, 

followed by an analysis of the paragraph organization, with a micro analysis of individual words 

and phrases included as necessary. Part of what will be looked at will be the structuring of 

propositions and clauses within the texts. There are instances when portions of this formula will 

be altered or skipped to provide emphasis on a certain feature of the text that the quantitative 

analysis has missed, yet is still important for a full understanding of the meaning behind the 

writing style. 

 

5.4.2 Xinhua News 

As it has been previously shown, there is a cluster of articles within the first ten days of July that 

exists in all four datasets. Therefore, the article on 10 July, with a negative sentiment value of 

8.75% and positive of 5.31%, will hereafter be examined to provide a glimpse into the writing 

style of this period. Furthermore, a featured article will also be scrutinized in order to provide an 

insight into the mindset of the Xinhua writers. 

 

10 July (Anon4, 2017) 

The Commentary article, titled India Must Understand Borderline is Bottom Line, has strong 

assertions within to reinforce the Chinese perspective on events. The article is broken up into 

sections comprised of one or two sentences. These alternate between accusatory tones involving 

India’s actions, and the Chinese right to respond and defend their sovereignty. This is conducted 

as a back and forth discussion, much like a ‘call and response’ used to dispute Indian actions or 



39 

statements. While this article is light on names, which provides a further glimpse into the 

semantics and objectives of the publishing organization, there is a significant amount of negative 

propositions that can be analyzed. 

The implementation of adjectives and adverbs such as “blatant” and “unconditionally” are 

optional additions used to fortify their viewpoint. These are words classified under negative 

sentiment. Having these words in the beginning of the article sends a particular message to its 

readers. The perspective of right and wrong is unmistakable. The alignment of their viewpoint 

with the Chinese Government is clear. The picture is painted from the onset, and the reasoning 

why they feel this way is explained thereafter within the article. This article is one of the 

aforementioned overlapping articles that are present in both the Xinhua and People’s Daily. 

 

19 August (Xia, 2017) 

This article, previously mentioned as a source of high negativity, spotlights selective expert 

opinions on the border dispute. This Spotlight article is specifically geared to be their top story 

for that day, thus the moniker Spotlight. The narrative painted in this article is intriguing, in that 

they go to lengths to show international support for the Chinese perspective. Neville Maxwell, 

one of the first and foremost scholars to write about the Sino-Indian dispute, is cited heavily 

within. The usage of this scholar as their primary source for the Chinese perspective is a strategic 

move. They refer to him as “an Australian journalist who was on the ground for the British Daily 

The Times at the time of the Sino-Indian border conflict in 1962.” Referencing him as an 

Australian journalist, despite his employment as a British journalist, is a peculiar decision on the 

part of the Xinhua writers. His primary contributions have been during his time with the 

aforementioned British organization. This could be a soft-power move by China as part of their 

greater strategic shift towards gaining influence within Australia, or just an innocuous choice due 

to his Australian citizenship (Reilly, 2012). Moving forward, there are other foreign authors, 

including a Singapore-based associate professor of law. In this instance, Xinhua provides a 

summation of statements they made regarding India’s pursuit of regional hegemony. There is a 

continuous focus on showing that educated individuals, well-respected in Chinese society, 

believe that India is in the wrong regarding this dispute. The article ends with an interpretation of 

a quote by Confucious, compounding the scholar-heavy theme. Throughout this article, it is 

evident that there is a focus on providing relatively lengthy, descriptive titles to the foreign 



40 

experts in order to further give credence to their viewpoint. This is an a facet that is not 

detectable through a purely quantitative approach, yet is important to recognize if one is to 

understand the methods used by the Chinese media to reinforce their perspective. 

 

5.4.3 People's’ Daily 

While there is not much variation expected in the writing style between Peoples’ Daily and 

Xinhua news, it is useful to examine the level of similarity between them. Both of these are 

amongst the centrepieces of Chinese English-language media, and have been demonstrated to 

have a high level of interconnectedness and overlap. There are articles that have been 

simultaneously published in both papers, reinforcing this fact. Nevertheless, it is prudent to 

analyze the writing style of this paper for both the similarities and differences in how they 

portray sentiment when discussing this tumultuous topic. 

 

6 July (Shuang, 2017) 

The article published on this day, titled “China accuses India legitimizing border incursion in 

name of protecting Bhutan”, is an example of a baseline article reiterating the main points 

espoused by the Central Government. The quantitative examination on this article found a 9.43% 

negative and 4.29% positive sentiment. This is one of the stronger negative values from the early 

July flurry of articles. The article begins with notable negativity, such as the word “excuse” to 

describe India’s justification for their “incursion” into what is deemed Chinese territory. The 

familiar short paragraph disposition is present in this article, echoing the tendencies of the 

Xinhua writing style. Further negativity is present in the third paragraph, with the sentence “By 

creating disputes in Doklam, India intends to obstruct border negotiations between China and 

Bhutan, Geng told a routine press briefing.” The dependent clause in the start of the sentence sets 

a negative tone through its use of the phrase “creating disputes”, and is further reinforced by the 

“intends to obstruct”. The feeling by a reader that there is malicious intention on the part of India 

is probable due to the use of these expressions. 

One interesting observation is that the author of this article, a Chinese Foreign Ministry 

spokesperson, extensively quotes themself in the third person. Beyond this being a peculiar piece 

of information, this is direct evidence of involvement by the Government in the media. While 



41 

there is no evidence of attempts by China to hide or deny their involvement with the media, the 

extent to which they involve themselves is often concealed. 

 

24 July (Anon3, 2017) 

On this day, an intriguing article was published, citing a South China Morning Post article about 

an Indian scholar whose viewpoint aligns with the Chinese narrative. This scholar is Sourabh 

Gupta, listed as a ‘senior fellow at the Institute for China-America Studies in Washington’. Once 

again, the overall theme is that of a foreign expert weighing in on this issue in a manner that 

aligns with the Party’s viewpoint. The tonality contained within is relatively balanced, albeit at a 

higher than average percent for both categories. Positivity is at 7.52% and negativity is 8.62%. 

While the quantitative showed high levels of both, the qualitative shows that the negativity is 

largely contained within the quotations of the Indian scholar. These largely reiterate points made 

in previous articles during the conflict. The purpose of this article is to further reinforce for the 

target audience, which is English-language readers largely residing outside of China, that the 

Chinese perspective of events is agreed upon across the spectrum of academic expertise. While 

the negativity shown in this is of similar verbosity to other articles, the qualitative analysis shines 

light on the techniques used by the CCP to garner support. 

 

5.4.4 Global Times 

The differentiation between the Global Times, an offshoot of the People’s Daily, is evident 

simply from the density and distribution in the quantitative study. However, it is prudent to see 

how the data holds up when put under subjective scrutiny. This is especially useful with regards 

to this organization, where there is empirical evidence for bias and textually charged writing 

(Larson, 2011). Therefore, the articles chosen for this will be representative of the textual style of 

the Global Times, with a partial aim of showing how and to what extent their choice of words 

affects the meaning of the text.  

 

28 June (Anon5, 2017) 

This is largely a response to initial Indian statements regarding the dispute. As a whole, this 

article is structured in a similar style to the previously examined articles. This suggests a level of 

uniformity with regards to the directives concerning the structure. However, with the content, 



42 

one can see it is written in a hyperbolic manner. There are instances where extra phrases are 

included to inject subjective feelings into the sentences. The negative sentiment occurs at 

roughly twice the rate as positive in this article. While the quantitative analysis demonstrates a 

similarity, it is evident from a brief reading that the wording of this is in a ‘looser’ manner than 

the previously examined publishings. This is in line with the prevailing research into the Global 

Times. Specific descriptive terms such as “the usually low-profile Chinese authorities” provide 

direction and and indicator to the reader as to how they should feel about this particular matter. 

This occurs throughout the article, with mentionings such as “time and again” when referring to 

Indian media hype that is said to be driven by the Indian military. 

An addition point of interest is the counterpoint that is given. While presented with a 

Chinese slant, this nonetheless provides an explanation for India’s actions. It goes so far as to 

explain the basic geo-political makeup of the region, with a ‘circle’ of containment involving the 

US, Japan, and India. However, this section is not excluded from the negative sentiment, with the 

verb ‘indulge’ used to describe India’s alleged newfound assertiveness due to their rising power 

status. 

 While the Indian side is presented, the author ensures that each mini-paragraph ends with 

the pro-Chinese slant. This culminates in the final paragraph of a notably longer length that 

delves into the reasoning behind superiority of Chinese geopolitical stratagem, as well as an 

assertion of China’s peaceful intentions in the region.  

 

29 August (Yang, 2017) 

This article is chosen due to its unusually high positive tonality, as well as its topic of discussion. 

There is a 9.50% positive sentiment with a 5.41% negative. While surprising, clarity can be 

provided when the issue at hand is one that benefits both sides. The title, India Removes troops 

from China’s territory in Doklam, is a welcome development that is evidenced through the 

quantitative analysis. Therefore, it is prudent to look at how the Global Times handles this 

significant moment. There is a focus throughout the article on how China will effectively and 

efficiently move forward while maintaining their regional sovereignty. This is displayed as a 

victory for China. While the outlook for Sino-Indian relations is cautious, there is a modicum of 

optimism displayed, which is where the positive sentiment largely lies. Statements in this article 

are focused upon the diplomatic achievements of the Chinese state and not the Indian actions. 



43 

For instance, “...China can convince its people that based on its powerful national strength, 

China is capable of using diplomatic measures to solve border issues and safeguard its 

sovereignty.” is a statement by associate professor Chu Yin.  

Regarding the negative sentiment, the lower number is partially a result of the omittance of 

adverbs and descriptive terms for their foe. The neutral tonality displayed towards them is a 

reflection of the cautious optimism towards the future, balanced with the need to impress upon 

the reader the unwavering willpower of China to defend what it considers to be its sovereign 

territory. 

 

5.4.5 South China Morning Post 

This Hong-Kong based publication has long been seen as a final bastion of free press within 

China. However, that has been changing since the reacquisition of Hong Kong into the Chinese 

fold in 1997. Since then, there is evidence that the CCP is chipping away at the freedom of the 

press in the SCMP. There is a particular image that the CCP wishes to portray to the outside 

world, and having all newspapers, including the seemingly loosely controlled ones in Hong 

Kong, under their umbrella of control is crucial to the soft power outreach towards the non-

Chinese speaking globe. 

 

July 7 (Lau, 2017) 

From a brief glance at this article, it is apparent that this is a wholly different publication than its 

mainland counterparts. The publishing in question, which focuses on the background and 

reasoning for the dispute, is written with larger paragraphs, with subheadings breaking up the 

main sections. No longer does it have an overtly apparent slant towards one side. It takes delving 

into the sentiment to find bias. Overall the objectivity of this article is noteworthy. There is a 

distinct lack of subjective descriptive words that provide a solid indicator to the reader of how 

they should feel. In fact, without a solid grasp of the historical underpinning that has led to this 

conflict, one would view this particular article as an all-encompassing objective overview of the 

conflict. However, they closely follow the assertions by Neville Maxwell, who is a commonly 

cited figure when discussing the 1962 conflict. His belief is that India is the aggressor, which is 

in line with the Chinese government and Party’s view of events (Friese, 2012). On to the 

wording of the article, there is scant overt sentiment in this paper. However, the quantitative 



44 

picked up both strong negativity and weak, which has resulted in the high negativity rating. 

Words such as ‘contention’, ‘never’, and ‘inviolable’ would all create a point in the negative 

category. Together, these words developed into a Sino-centric narrative that explains the conflict 

from the Chinese point of view, while avoiding the strong negativity that is associated with the 

writings of the Global Times and the stringency imposed upon The People’s Daily and Xinhua. 

 

4 August (Wong, 2017) 

This article has the distinction of having the highest positive rating amongst the South China 

Morning Post corpus. This was chosen partly for that reason, as well as its corresponding low 

negative sentiment (3.04%). Looking into the source of the high positivity, one can see several 

quotes about Chinese responses to Indian actions. In previously examined articles, these have 

raised negative sentiment. However, in this instance, the quotes are in relation to diplomatic 

efforts on the part of China to defuse the conflict. One such quote, “We know that as we are on 

the historic mission towards the great rejuvenation of the Chinese nation, encountering nuisances 

is inevitable…” puts an optimistic tone on the conflict, while also downplaying the significance 

of this issue. This positive tone continues with a focus on the easing of tensions throughout, 

without a focus on the need to remain vigilant and cautious with regards to potential future 

Indian actions in the border region. This article even shows how China is acquiescing, albeit in 

relatively minor ways, to Indian demands. This is a shift away from the status quo adhered to by 

the other publications. Overall, this article is in line with South China Morning Post’s 

willingness to push the boundary as to acceptable angles to portray on this tumultuous dispute. 

 

Chapter 6. Conclusions 

The goal of this thesis has been to demonstrate the extent to which unity and harmony, long 

espoused as tenets of Chinese philosophy that guides the leadership, show themselves in the 

presentation of news by the State-controlled media. To accomplish this, the mainstay of 

communications research theory, the concept of the gatekeeper, has been utilized as the guiding 

framework for this research. However, it would have been remiss to exclude the aforementioned 

uniquely Chinese concepts. Therefore, a combination of these two was amalgamated, resulting in 

the research that has just been presented. It has shown that the media, while displaying levels of 

unity between them, still has large variances that should be reconciled if the goal is to achieve 



45 

harmony. However, the argument of whether this is in fact the long-term goal of the Chinese 

state is debatable, but outside of the delimitations of the study. The mainstream scholarly 

evidence points towards this being a recurring trending tenet presented by the contemporary 

Chinese leadership. 

 

As presented at the outset of the paper, the question being asked is to what extent has the CCP 

unified the level of control over the various state-owned media apparati with regards to their 

English-language publications? 

 The results have shown that there are obvious commonalities regarding the control placed 

on the media within China. Cross-comparisons show simultaneous surges in the publishing 

frequency, indicative of CCP’s guiding hand unifying their coverage. In particular, the People’s 

Daily and Xinhua news have significant similarities, with entire articles transplanted between the 

two. However, the ebbs and flows do not coincide as significantly when discussing the South 

China Morning Post and Global Times. As the former is only recently coming largely under the 

CCP’s umbrella of control, and the latter is acting as intended, which is a hawkish People’s 

Daily, it was anticipated that these two would provide for an interesting analysis. Indeed they 

have proven so, with the SCMP giving an unusual positive trendline and the Global Times 

showing they are as hawkish as the literature on them proclaims them to be, with high negative 

scores. Overall, the results have shown that there is still significant variation between the 

examined news agencies. The opinion of some of an ‘omnipresent’, micromanaging government 

does not hold up under scrutiny. 

 As far as this author has found, the Chinese-based English-language State-controlled 

media has not been analyzed in this manner prior to this study. While this is precisely what a 

budding researcher hopes to uncover, there is an unfortunate consequence of this. Ipso facto, 

there is no prior research to validate these results. This is uncharted territory. Sentiment analysis 

is a well-defined field of research, however it has not yet been applied, that the author is aware 

of, in any significant manner towards state-controlled media.  Ideally, the author hopes a larger 

scale study could be conducted to analyze the progression of sentiment throughout a longer 

period. This would be useful to juxtapose with directives or statements issued by the Ministry or 

Chinese Government. While the data gathered here is useful to provide a snapshot into the 

Chinese Media at that particular moment, it will have greater relevance if the examined period 



46 

could be expanded. Nevertheless, as the importance of China in the geopolitical arena increases 

over the coming years, so to will the various arms of the CCP in the scrutinous eyes of academic 

researchers. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



47 

Bibliography 

Albert, E. and Xu, B., 2017. Media Censorship in China. [online] Council on Foreign Relations. 

Available at: <https://www.cfr.org/backgrounder/media-censorship-china> [Accessed 20 Jul. 

2018]. 

 

Angelique, D, Dominique, H, Nada, N, Gaurav, S, Maria, S, & Ruth, S 2005, 'A Review o Two 

Text-Mining Packages: SAS TextMining and WordStat', The American Statistician, 1, p. 89, 

JSTOR Journals, EBSCOhost, viewed 4 April 2018. 

Anon, 2007. India-Bhutan Friendship Treaty. [online] The Economic Consequences of Military 

Rule in Myanmar | Institute for Defence Studies and Analyses. Available at: 

<https://idsa.in/resources/documents/Ind-BhutanFriendshiptreaty.2007> [Accessed 20 Aug. 

2018]. 

 

Anon, 2013. Hong Kong commemorates Tiananmen Square crackdown victims. [online] South 

China Morning Post | In Pictures. Available at: <https://www.scmp.com/photos/today-

photos/gallery/1253111/hong-kong-commemorates-tiananmen-square-crackdown-victims> 

[Accessed 21 Mar. 2018]. 

 

Anon, 2015. Leading Columnists Purged at Hong Kong's Paper of Record. [online] Asia 

Sentinel. Available at: <https://www.asiasentinel.com/politics/putsch-columnists-south-china-

morning-post/> [Accessed 21 Mar. 2018]. 

 

Anon1, 2017. China urges India to correct mistakes by withdrawing border troops. People's 

Daily Online - English. 5 Jul. 

 

Anon2, 2017. India should heed lessons from history: experts. People's Daily Online - English. 

10 Aug. 

 

Anon3, 2017. Indian scholar advises India to get out of mess in Doklam. Xinhua General News 

Service. 24 Jul. 

 



48 

Anon4, 2017. Commentary: India must understand borderline is bottom line. Xinhua General 

News Service. 10 Jul. 

 

Anon5, 2017. Indian troops' provocation brings disgrace to themselves. Global Times (China). 

28 Jun. 

 

 

 

Anon, 2018. Beijing plans to merge state media outlets as it tightens control. [online] South 

China Morning Post. Available at: <http://www.scmp.com/news/china/policies-

politics/article/2138103/beijing-plans-merge-state-media-outlets-it-tightens> [Accessed 29 Mar. 

2018]. 

 

Bhardwaj, S., 2017. Doklam may bring Bhutan closer to India. [online] 

https://www.livemint.com/. Available at: 

<https://www.livemint.com/Opinion/GXIc4NLACn5jxHv6RkkX7I/Doklam-may-bring-Bhutan-

closer-to-India.html> [Accessed 17 Jul. 2018]. 

 

Blumell, L.E., Qiu, Y. and Peaslee, R.M., 2016. Pacifying the Dragon? The Role of Expatriate 

Media Professionals in the Gatekeeping Process in China. International Journal of 

Communication, 10, pp.2402–2421. 

 

Bodeen, C., 2018. Communist Party aims for more 'unity of thought' in state media. [online] The 

Christian Science Monitor. Available at: <https://www.csmonitor.com/World/Asia-

Pacific/2018/0322/Communist-Party-aims-for-more-unity-of-thought-in-state-media> [Accessed 

22 Jul. 2018]. 

 

Brady, A.-M., 2010. Marketing dictatorship: propaganda and thought work in contemporary 

China. Lanham: Rowman & Littlefield. 

 



49 

Brady, A.-M., 2015. Unifying the Ancestral Land: The CCPs “Taiwan” Frames. The China 

Quarterly, 223, pp.787–806. 

 

Branigan, T., 2009. China defies media cuts and closures with new newspaper launch. [online] 

The Guardian. Available at: <https://www.theguardian.com/world/2009/apr/20/china-newspaper-

launch> [Accessed 25 Apr. 2018]. 

 

Bryman, A., 2016. Social research methods. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.  

 

Callahan, W.A., 2012. Harmony, unity and diversity in China’s World. International Institute for 

Asian Studies, 60, pp.22–23. 

 

Chen, A.H.Y., 2013. The Concept of “Datong” in Chinese Philosophy as an Expression of the 

Idea of the Common Good. Philosophical Studies in Contemporary Culture The Common Good: 

Chinese and American Perspectives, pp.85–102. 

 

Cheng, C.-Y., 2009. On Harmony as Transformation: Paradigms from the Yijing. Journal of 

Chinese Philosophy, 36, pp.11–36. 

 

Chin-Chuan, L., 2003. Chinese Media, Global Contexts. 1st ed. Routledge. 

 

China Digital Times, 2014. With a Constant Stream of Media Directives, China's Leaders 

Micromanage the News. [online] Freedom House. Available at: 

<https://freedomhouse.org/blog/with-a-constant-stream-media-of-directives-chinas-leaders-

micromanage-news> [Accessed 5 Aug. 2018]. 

 

Chinese Foreign Ministry, 2017. The Facts and China’s Position Concerning the Indian Border 

Troops’ Crossing of the China-India Boundary in the Sikkim Sector into the Chinese Territory. 

[online] Ministry of Foreign Affairs of People's Republic of China. Available at: 

<http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/2649_665393/P020170802542676636134.pdf

> 



50 

 

Dearing, J.W. and Rogers, E.M., 1996. Agenda-setting. Thousand Oaks: Sage. 

Reilly, J., 2012. Counting On China? Australias Strategic Response to Economic 

Interdependence. The Chinese Journal of International Politics, 5(4), pp.369–394. 

 

Dickson, B., 2016. The Dictator's Dilemma: The Chinese Communist Party's Strategy for 

Survival. Oxford University Press. 

 

Fan, M., 2006. China's Party Leadership Declares New Priority: 'Harmonious Society'. [online] 

The Washington Post. Available at: <https://www.washingtonpost.com/wp-

dyn/content/article/2006/10/11/AR2006101101610.html> [Accessed 25 Jul. 2018]. 

 

Fenoll, V, & Rodríguez-Ballesteros, P 2017, 'Automated analysis of media frames. Press 

coverage of the 7D 2015 debate: The decisive debate', Profesional De La Informacion, 26, 4, p. 

630-640, Scopus®, EBSCOhost, viewed 4 April 2018. 

 

Freedom House, 2017. China. [online] Freedom House. Available at: 

<https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/china> [Accessed 25 Aug. 2018]. 

 

Friese, K., 2012. "China Was The Aggrieved; India, Aggressor In '62". [online] 

https://www.outlookindia.com/. Available at: 

<https://www.outlookindia.com/magazine/story/china-was-the-aggrieved-india-aggressor-in-

62/282579> [Accessed 15 Jul. 2018]. 

 

Gallagher, M. and Stockmann, D.E., 2011. Remote Control: How the Media Sustain 

Authoritarian Rule in China. Comparative Political Studies, 44(4), pp.436–467. 

 

Garver, J.W., 2015. Protracted Contest: Sino-Indian Rivalry in the Twentieth Century. Seattle: 

University of Washington Press. 

 



51 

Geis, J. and Holt, B., 2009. 'Harmonious Society' Rise of the New China. Strategic Studies 

Quarterly, 3(4), pp.75–94. 

 

Gonzalez, E.T. and Mendoza, M.L., 2002. Governance in Southeast Asia: Issues and Options. 

PIDS Discussion Paper Series, 7. 

 

Grimmer, J. and Stewart, B.M., 2013. Text as Data: The Promise and Pitfalls of Automatic 

Content Analysis Methods for Political Texts. Political Analysis, 21(03), pp.267–297. 

 

Hoare, J.E. and Pares, S., 2009. A political and economic dictionary of East Asia. London: 

Routledge. 

 

Hutcheon, S.J., 1998. Joan Shorenstein Center on the Press, Politics, and Public Policy. Joan 

Shorenstein Center on the Press, Politics, and Public Policy. 

 

John, A.W.-S., 2006. Back-Channel Negotiation: International Bargaining in the Shadows. 

Negotiation Journal, 22(2), pp.119–144. 

 

Ko, C.Y., Koyama, M. and Sng, T.-H., 2018. Unified China And Divided Europe. International 

Economic Review, 59(1), pp.285–327. 

 

Kovalev, I., 1992. The Stalin-Mao Dialogue. Far Eastern Affairs, 2(103). 

 

Krosnick, J.A., 1999. Survey Research. Annual Review of Psychology, 50(1), pp.537–567. 

 

Lau, S., 2017. How China and India arrived at a border stand-off. South China Morning Post. 7 

Jul. 

 

Lee, P.S.-N., 1994. Mass Communication and National Development in China: Media Roles 

Reconsidered. Journal of Communication, 44(3), pp.22–37. 

 



52 

Malek, A. and Kavoori, A.P., 2000. The global dynamics of news: studies in international news 

coverage and news agenda. Stamford, CT: Ablex Pub. 

 

Mao, T.-T., 1967. Quotations from Chairman Mao Tse-Tung. Peking: Foreign Languages Press. 

 

Mazur, A., 1987. Putting Radon on the Public's Risk Agenda. Science, Technology, & Human 

Values, 12(3/4), pp.86–93. 

 

Marshallsea, T., 2018. Is racism worsening Australia's China influence row?[online] BBC News. 

Available at: <https://www.bbc.com/news/world-australia-44516301> [Accessed 28 Jul. 2018].  

 

Ming, X., 2006. [online] The New York Times. Available at: 

<https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/ref/college/coll-china-politics-002.html> 

[Accessed 26 Aug. 2018]. 

 

Mooney, P., Feng, W. and Schlesinger, D., 2016. What Is Going on with this Flagship Hong 

Kong Newspaper?[online] Foreign Policy. Available at: 

<https://foreignpolicy.com/2016/09/14/what-is-going-on-with-this-hong-kong-flagship-

newspaper-chinafile-fate-of-south-china-morning-post-alibaba-jack-ma-scmp/> [Accessed 17 

Aug. 2018]. 

 

Myers, J.T., 1995. The death of Mao (1976) to the fall of Hua Kuo-feng (1980). Columbia, SC: 

Univ. of South Carolina Press. 

 

Park, R.E., 1999. The immigrant press and its control. S.l.: Scholarly Press. 

 

Pereira, C., 2015. Alibaba Buys HK's SCMP to Counter 'Western Bias'. [online] Asia Sentinel. 

Available at: <https://www.asiasentinel.com/politics/alibaba-buys-south-china-morning-post-

counter-western-bias/> [Accessed 26 Aug. 2018]. 

 



53 

Pew Research Center, 2017. Global Indicators Database. [online] Pew Research Center's Global 

Attitudes Project. Available at: <http://www.pewglobal.org/database/indicator/24/> [Accessed 

25 Aug. 2018]. 

 

Ploughman, P., 1995. Local Newspaper Roles in the Love Canal Disaster. Newspaper Research 

Journal, 16(2), pp.56–75. 

 

Reuters Staff, 2014. China denies trying to ban unapproved critical media coverage. [online] 

Reuters. Available at: <https://www.reuters.com/article/us-china-media/china-denies-trying-to-

ban-unapproved-critical-media-coverage-idUSKBN0EU1AH20140619> [Accessed 11 Jul. 

2018]. 

 

Richardson, J.E., 2009. Analysing newspapers: an approach from critical discourse analysis. 

Basingstoke: Palgrave Macmillan. 

 

Schudson, M., 2002. The News Media as Political Institutions. Annual Review of Political 

Science, 5, pp.249–269. 

 

Scotton, J.F. and Hachten, W.A., 2010. New media for a new China. Malden, MA: Wiley-

Blackwell. 

 

Shirk, S.L., 2011. Changing Media, Changing China. Oxford University Press. 

 

Shoemaker, P.J. and Vos, T.P., 2009. Gatekeeping theory. New York: Routledge. 

 

Shoemaker, P.J. and Reese, S.D., 2014. Mediating the message in the 21st century: a media 

Sociology perspective. New York: Routledge. 

 

Shuang, G., 2017. China accuses India legitimizing border incursion in name of protecting 

Bhutan. People's Daily Online - English. 6 Jul. 

 



54 

Siebert, F.S., Peterson, T. and Schramm, W., 1956. Four Theories of the Press. University of 

Illinois Press. 

 

Soroka, S. and Young, L., 2012. Affective News: The Automated Coding of Sentiment in 

Political Texts. Political Communication, 29(2), pp.205–231. 

 

Stockmann, D., 2013. Media commercialization and authoritarian rule in China. Cambridge, 

UK: Cambridge Univ. Press. 

 

The Hindu Net Desk, 2017. Timeline: the story of the Doklam stand-off. [online] The Hindu. 

Available at: <http://www.thehindu.com/news/national/timeline-the-story-of-the-doklam-stand-

off/article19576380.ece> [Accessed 25 Jul. 2018]. 

 

Sevanans, J., Albaugh, Q., Shahaf, T., Soroka, S. and Walgrave, S., 2014. The Automated 

Coding of Policy Agendas: A Dictionary-Based Approach. CAP Conference. 

 

Walcott, S.M., 2010. Bordering the Eastern Himalaya: Boundaries, Passes, Power Contestations. 

Geopolitics, 15(1), pp.62–81. 

 

Wong, C., 2017. China ramps up rhetoric in border row. South China Morning Post. 4 Aug. 

 

Wong, E., 2016. Xi Jinping's News Alert: Chinese Media Must Serve the Party. [online] The 

New York Times. Available at: <https://www.nytimes.com/2016/02/23/world/asia/china-media-

policy-xi-jinping.html?_r=0> [Accessed 20 Mar. 2018]. 

 

Woodman, D., 1970. Himalayan frontiers; a political review of British, Chinese, Indian, and 

Russian rivalries. New York: Praeger. 

 

WSJ Staff, 2012. A Loyal Customer: People's Daily and Beijing. [online] The Wall Street 

Journal. Available at: <https://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/01/10/a-loyal-customer-

people’s-daily-and-beijing-2/> [Accessed 15 Jul. 2018]. 



55 

 

Yang, S., 2017. India removes troops from China's territory in Doklam. Global Times (China). 

29 Aug. 

 

Yu, X., 1994. Professionalization without guarantees: Changes of the Chinese press in post-1989 

years. International Communication Gazette, 53(1-2), pp.23–41. 

 

Zhang, Y., 2013. Analyzing the Connotation of Mao Zedongs Nationalism. International Journal 

of Social Science Studies, 2(1). 

  

Zhao, Y., 1998. Media, market, and democracy in China: between the party line and the bottom 

line. Urbana: University of Illinois Press. 

 

Xia, Y., 2017. Spotlight: What's behind India's illegal trespassing into China? Xinhua General 

News Service. 19 Aug. 


	marc
	kaplan_marc



