CORPORATE BRAND MANAGEMENT
AND REPUTATION

MASTER CASES

Faking Hitler

The STERN scandal and its impact on
the reputation of the entire European
press industry

By:
Theéo Caplet
Julia Anna Lagler

Christina Julia Pretz

Eights Edition
Master Student Case Papers



Corporate Brand Management and Reputation: Master’s Cases

The “Corporate Brand Management and Reputation: Master’s cases” is a case series
for applying the case method of teaching and learning in higher education. The cases
are relevant to brand strategists in private and public sector organizations, as well as
academics and students at universities, business schools, and executive education.

The cases are written by groups of master’s students as a course project. The specially
developed case format is defined as: “A management decision case describes a real
business situation leading up to a question(s) that requires assessment, analysis, and a
decision reached by discussion in class. The alternative approaches and recommendations
from the class discussion are followed by a description of the choices made by the case
company. This description is then discussed by the class.”

The student groups select the topics of their case providing updated and relevant
insights into the corporate brand management. The cases can be used as “written
cases” (handed out and read in advance, later to be discussed in class) and/or as
“live case” (presented by the teacher following a discussion in class). Each case
includes teaching notes, visuals with speaker’s notes, learning objectives, board
plans, and references.

The mission of the series is “to develop cases for discussion providing insights into the
theory and practice of corporate brand management and reputation, with the intent of
bridging the gap between academic teaching and managerial practice.”

The series is a result of co-creation between students and teachers at the elective
course Corporate Brand Management (BUSN35 - five-credit course/eight-week half-
time studies), part of the master’s program International Marketing and Brand
Management at Lund School of Economics and Management, Sweden. The cases
represent the result of the intellectual work of students under the supervision of the
head of course.

Although based on real events and despite references to actual companies, the cases
are solely intended to be a basis for class discussion, not as an endorsement, a source
of primary data, or an illustration of effective or ineffective management. The cases
are free to be used and are to be cited following international conventions.

Editor

Mats Urde
Associate Professor
mats.urde@fek.lu.se

Head of master’s course Corporate Brand Management (BUSN35), part of the
master’s program International Marketing and Brand Management.
Lund School of Economics and Management, Sweden.



Faking Hitler

The STERN scandal and its impact on
the reputation of the entire European
press industry

WRITTEN CASE

The authors prepared this case solely as a basis for class discussion and not as an endorsement, a source of primary data, or an
illustration of effective or ineffective management. Although based on real events and despite occasional references to actual
companies, this case is fictitious and any resemblance to actual persons or entities is coincidental.



MANAGEMENT DECISION CASE

February 25 - 2021

THEO CAPLET
JULIA ANNA LAGLER
CHRISTINA JULIA PRETZ

Faking Hitler

We are travelling back in time. The case is set in Europe, 1983 - a time still marked by
wounds, memories and coming to terms with the Second World War. News about Germany’s
darkest historical chapter still captivates everyone. As evil as Adolf Hitler had been, many
people are fascinated by him. People want to know who he was, what he thought and what he
felt. No wonder he has been subject of hundreds of books and movies since his death. Also, the
world of press knows about the (secret) desire of its readers. Hence, they are always on the
hunt for the next top story that gives insights into Hitler’s private life. The more personal, the
better. Something like his diaries for example, which would probably be the biggest headline of
the post-war period — at least if they were real.

On May 6, 1983, the Executive Board of the German magazine STERN holds a
meeting at its headquarter in Hamburg (Germany) to discuss the worldwide critical
headlines surrounding the magazine, caused by its big post-war media sensation.
Only two weeks earlier, the magazine STERN made an announcement about the
discovery of 60 handwritten notebooks, purported to be the personal diaries of Adolf
Hitler. As expected, the announcement got worldwide media attention and made
headlines around the globe. However, it quickly set off a firestorm of questions and
criticism regarding the authenticity of the notebooks and the magazine itself.

Worried about the reputation of the magazine, the managers currently debate
how to handle the global media attention when their worst nightmare becomes
reality. At 13:28, the West German Federal Archives released the results of a forensic
investigation that exposed the from STERN published Hitler diaries as complete
forgeries. Within seconds the atmosphere in the meeting room changes - from
worriedness to panic. The managers’ faces turn pale. With the Hitler diaries proven
to be fake, the magazine is facing the biggest scandal in the company’s history. At
that time, STERN was Germany’s leading post-World War II magazine and well-
known for its reliable, high quality journalism and its well-researched emotional
stories. However, this journalistic fiasco was just the beginning of a major crisis, since
this scandal not only called into question the reputation of STERN, but also the
reliability and trustworthiness of the entire European press landscape. In fact, other
European news organizations besides STERN fell for the scam and bought exclusive

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES 1



February 25-2021 | FAKING HITLER
WRITTEN CASE

rights from the German magazine to publish parts of the forged Hitler diaries in their
home countries.

Background and history of STERN

Today the STERN (German for Star) Medien GmbH is among the most respected
media brands in Germany, primarily known for one of the leading weekly news
magazines, STERN, and its accompanying online version STERN.DE. Moreover,
further activities in the areas of print, event and television are operated under the
media brand. Exhibit 1 illustrates the brand matrix of STERN by outlining the key
media activities that helped STERN to become one of the widest reaching media
brands in German-speaking countries, with an average of 5.2 million weekly readers.

The STERN magazine has been brightening up the German press landscape for
over 70 years. Within its existence, the magazine’s ownership structure has changed
several times. From its foundation 1948 till 1965 STERN was owned and led by
founder Henri Nannen. Since 1965, the magazine is part of the Hamburg-based
publishing house Gruner + Jahr, which Nannen co-founded. Today Gruner + Jahr is
a wholly owned subsidiary of Bertelsmann, one of the world's largest media groups.
As part of Bertelsmann Group, STERN's target market mainly focuses on Germany,
Austria and Switzerland. In 2019, the STERN generated a revenue of €182.53 million,
with the print segment representing the brand’s most relevant service, followed by
the online and television sector.

The name of STERN’s media brand originates from its core product - the
magazine STERN, which was founded by Henri Nannen in Hannover in 1948 and
has been published weekly ever since. In its early days, STERN quickly became the
country’s leading post-World War II magazine, well-known for its outstanding
photography work as well as its mix of light and serious topics. STERN'’s photos and
reportages were often disturbing and broke taboos; simultaneously emphatic,
rousing and emotional for the audience to read, which underlined STERN’s brand
promise “Einer sagt’s: der STERN” (word-for-word: Somebody is saying it: the
Sternl). Since 1994, STERN has always published its magazine on Thursdays under
the theme of “Donnerstag ist Stern-Tag” (Thursday is Stern-Day). The magazine
stands for reliable and high-quality journalism that offers exclusive and emotional
stories, a clear stance on relevant social issues and publishes issue-oriented reports,
articles on national and international affairs, celebrity profiles and news analysis.
Ever since STERN’s DNA includes first and foremost its opulence, clear imagery and
visual power which makes it unique in the German media landscape.

" For Germans the slogan implies that STERN tells the truth, no matter what, and that the magazine
covers topics nobody else would.

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES 2



February 25-2021 | FAKING HITLER
WRITTEN CASE

The STERN magazine’s renowned and influential status is still demonstrated by
the Nannen Prize, which is a competitive award that annually honours the best
journalistic work in print and online. The prize is awarded by Gruner + Jahr together
with STERN in honour of Henri Nannen, who was one of the most influential
journalists of the post-war period and shaped the German press landscape like no
other. The prize is seen as the “most prestigious German journalism award” and is
highly regarded in the industry.

Henri Nannen's brand promise from the magazine’s earlier days, “Einer sagt’s:
der Stern” (Somebody is saying it: the Stern), is still deeply rooted in the values of
STERN today. To keep his promise, STERN has a comprehensive fact-checking
system. Every text that appears in the printed or digital STERN is checked by several
staff members from different levels of the organisation before its publication.
Additionally, STERN follows the multi-source principle when verifying information,
which underlines its thorough research. This is key competence in times of fake news
and lying press, with which STERN does not hesitate to proliferate.

The Incident

1980 - Spring 1983: The STERN reporter Gerd Heidemann, a fanatic of the Nazi
era, came into contact with the artist Konrad Kujau in 1980, who told him about the
allegedly existing diaries of Hitler: In the last days of the war, Adolf Hitler's personal
diaries are said to have been lost in a plane crash in East Germany (DDR, German
Democratic Republic) but Kujau claimed to be able to smuggle the remains from East
Germany across the inner-German border.

Heidemann trusted Kujau and the existence of the real diaries and sensed the
biggest deal of his career. He informed the head of STERN'’s history department, Dr.
Thomas Walde, about the supposed sensational story. Together, Heidemann and
Walde bypassed the magazine's editors-in-chief Peter Koch and Felix Schmidt?, and
approached the publishing house's management directly, as they needed a lot of
money to procure the diaries. The management was convinced by the two journalists
as they knew that Heidemann was considered a tenacious and successful reporter in
the editorial department and thus they were able to start their secret project. The
contract Heidemann and Walde concluded with STERN’s publishing house
management was exceptional: it not only guaranteed the journalists a share of the
profits in the event of publication and sales of rights abroad. Additionally, the
contract secured them the exclusive right to evaluate the documents and also
exempted reporter Heidemann from the obligation to disclose his source. Thus, all
editorial control mechanisms were eliminated as the management also firmly

2 The third editor-in-chief was Rolf Gillhausen who was only responsible for the magazine’s layout
and was not involved in publishing of the diaries.

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES 3



February 25-2021 | FAKING HITLER
WRITTEN CASE

believed in the big scoop. For almost three years, Heidemann and Kujau received
more than 9.3 million Deutsche Mark (former German currency, which equals €4.7
million) to secure the exclusive rights to 62 diaries in total.

Before addressing the further development, background information will be
provided on the STERN reporter Heidemann and the artist Kujau.

Gerd Heidemann

Gerd Heidemann, born in 1931 in Hamburg, Germany, was one of the most
successful STERN reporters. For three decades, Gerd Heidemann was the showcase
reporter at STERN, who hunted down '"every" story like a “bloodhound” and
generated headlines for STERN. He documented war zones and later established a
reputation as an investigative journalist. Henri Nannen, the founder of STERN,
praised Heidemann'’s ability to track down stories. Even in an editorial, he once
wrote about Heidemann: "What a prosecutor is for the judiciary, Heidemann is for
STERN. He is a tracker, a preserver of evidence and a photographer all in one." On
the other hand, Gerd Heidemann was considered by his colleagues to be a
“bloodhound reporter” who had been obsessed with the Nazi era. Already since the
1970s, his research has increasingly focused on stories about escaped National
Socialists, whereby a critical distance to the object of investigation became less and
less apparent.

Konrad Kujau

Born in East Germany in 1938, Kujau grew up during the Second World War.
Already during his school years, he was active as a painter and published, for
example, caricatures in various newspapers, and increased his earnings with
deceptively genuine imitated signatures of DDR politicians of the time. After
dropping out of art school, he became an independent artist.

At the age of 19, he managed to get to West Germany (Federal Republic of
Germany, BRD). In the 1970s, he began pretending his own paintings were those of
dictator Adolf Hitler. Kujau even added authentication notes such as "I painted this
picture in memory of comrades killed in the field" and poured tea over the paper to
make it look old and authentic. For Kujau, forging Hitler paintings was a lucrative
and rather unrisky business. His customers did not want to attract any attention
through collecting Nazi memoirs, and the risk that they wanted to have the
authenticity of the artworks checked by experts was therefore unlikely.

Driven by the success of his forgeries, Kujau went one step further and started
writing his first Hitler diary in 1978. Kujau managed to sell his first forged "diary" to
a collector of Nazi memorabilia. This made him well-known in the collector scene,
through which he met Gerd Heidemann from STERN in 1980.

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES 4



February 25-2021 | FAKING HITLER
WRITTEN CASE

Further incidents

On April 25, 1983, Hamburg was the scene of great tumult. More than 200
journalists and 27 television teams from around the world gathered at
Gruner + Jahr's publishing house, where STERN held a press conference and
announced that they had obtained private diaries of Adolf Hitler through a
confidential source.

Gerd Heidemann, the STERN reporter who had uncovered the diaries
containing the alleged thoughts of Hitler, had himself proudly photographed on the
press conference with his fabulous discovery, his hand raised in the "Victory" sign.
But already on that day, serious doubts were raised as renowned experts questioned
the authenticity of the documents from the very beginning.

On April 28, 1983, excerpts from the diaries were published as a series. "Hitler's
diaries discovered" was the headline of this STERN edition which is illustrated in
Exhibit 2. In the issue, the editor-in-chief Peter Koch, announced that the history of
the Nazi Germany would now have to be rewritten to a large extent.

On April 30, 1983, editor-in-chief Peter Koch again went on the offensive in a
panel discussion program on a major German television channel and defended the
authenticity of the diaries that STERN had published.

Since the publication, the world was hugely intrigued by the sensational
discovery, but also doubts concerning the authenticity of the diaries became
increasingly louder. The editor of the German rival journal "Der Spiegel" questioned
the authenticity of the published diaries and on May 2, 1983 he highlighted his
doubts by publishing the headline “Hitler Tagebticher: Ha ha, daf’ ich nicht lache”
(Hitler diaries: Ha ha, don’t make me laugh).

The fame of Heidemann and STERN magazine only lasted a short time before
the sensation turned into the biggest press scandal in German history.

The sceptical head of the department of the Federal Archives was present at the
press conference in Hamburg where he succeeded in convincing the responsible
managers of the STERN magazine to temporarily lend three volumes of the diaries
for an authenticity check. The material samples were then handed over to the Federal
Institute for Materials Testing in Berlin, where the volumes were presented to the
Federal Criminal Police Office for forensic testing. The result of the inspections was
clear.

On May 6, 1983, the diaries were officially declared as fakes by the German
Federal Criminal Police Office. They had revealed that the diaries were undoubtedly
forgeries, as certain substances were found in the books which made it clear that the
diaries had only been written after the war. It turned out that Kujau had copied

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES S



February 25-2021 | FAKING HITLER
WRITTEN CASE

numerous pages from published Hitler speeches and textbooks and had simply
added trivial annotations. At this point, STERN had already sold the exclusive
serialization rights to other European news organizations which also published the
fake diaries.

Timeline

To summarize the incident, Exhibit 3 gives an overview of the main occasions of
the scandal caused by STERN.

Other European news organizations involved

With the publication of the Hitler diaries, STERN wanted to deliver the biggest
media sensation of the century and thus catapult itself into the highest heights of
respected journalism. To ensure a broad readership, compensate the investments
made and to maximize its return, STERN sold exclusive serialization rights to other
European magazines and newspapers, such as Paris Match (France), The Sunday Times
(United Kingdom), Panorama (Italy), Geillustreerde Pers (Netherland), Grupo Zeta
(Spain), Norshe Presse (Norway).

In order to give an insight "behind the scenes" into how the European magazines
dealt internally with the emerging doubts about the authenticity of the acquired
diary excerpts before their exposure on May 6, two examples will be provided (Paris
Match and The Sunday Times).

Paris Match

Paris Match is a French weekly news and image magazine, born in 1949 and
known for its motto: "Le poids des mots, le choc des photos" (the weight of the
words, the shock of the photos). In 2008, however, the weekly magazine adopted a
new motto, "La vie est une histoire vraie” (Life is a true story). The magazine belongs
to the group Lagardeére and offers delivery in more than 190 countries but only
targets Francophones. The French magazine has built its fame around its relevant
and attractive content combined with eye-catching illustrations and photos of current
topics. For over 70 years its main mission has stayed the same: to “Transcribe the
news from the human angle view”, “Plunge the reader into the heart of the event,
especially with photographic illustrations” and “To make the reader feel the intensity
of the moment”. As one of the European magazines that made a deal with STERN,
Paris Match paid $400,000 for the exclusive rights to publish the diaries in France.

Before STERN’s announcement on April 25, 1983, Paris Match had already made
its decision to publish the diaries the same days as STERN and the other news
organizations involved. With the pressure building around the publication of the

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES 6



February 25-2021 | FAKING HITLER
WRITTEN CASE

diaries, Paris Match was caught in the process and could not go backwards. The
French magazine announced that they intend to maintain their publication with
convictions made based on the three international experts who were appointed by
STERN to examine the authenticity of the diaries. As Patrick Mahé, editor-in-chief of
Paris Match, proclaimed on April 25, after STERN'’s announcement, “they did not see
the experts but obtained their conclusion which were given to them by Stern”. For
him and the French magazine, readers needed to buy the publication, read it and
make their own opinion of it as the diaries were being doubted. Paris Match thus
took the position of the creator of events and not the one of the commentator. The
title “Its controversial, buy it, read it and make up your own mind” was born, and
STERN’s slogan to rewrite history of the 3rd Reich was taken by the magazine.

The Sunday Times

The Sunday Times is a British Sunday newspaper and the largest in the English
quality press market category with a circulation of over 650,000 issues. It is published
by Times Newspapers Ltd, which also publishes The Sunday Times’ daily
counterpart, The Times. However, the two newspapers were founded independently
and have only been under joint ownership since 1966. The Sunday Times, which was
born in 1822, has a history of innovation, from a female owner in 1887, to pioneering
the publication of large illustrations and separate magazine sections, to the first
colour magazine insert in 1962. The paper has acquired a reputation for being
carefully written, well edited and dignified. Furthermore, it is well-known for its
strength of investigative reporting as well as for its far-reaching foreign coverage. As
another newspaper that fell for the fraud, The Sunday Times bought the serialization
rights for the United Kingdom for £250,000.

On April 23, 1983, while the next day's edition of The Sunday Times was in
preparation, Franck Giles, an Editor of the UK magazine, asked a famous historian to
write a new article to respond to the growing criticism of the notebooks. However,
the historian refused to do so. Giles immediately called Rupert Murdoch, CEO of The
Sunday Times, to inform him about the historian's turnaround, and to ask if he
needed to change the content of the diary. But Rupert Murdoch, had its word to say:
“Fuck him. Publish it". Despite the doubts, The Sunday Times published “The secrets
of Hitler’s war” on April 24, tracing back the story behind the discovery of the diaries
by STERN in Germany. Although the paper sold well, the diaries” unmarking was
already in progress. On May 1 the UK magazine published “Fact or fake - the
balance of evidence”. In it, various arguments were made for why the diaries could
or could not be fake, with various detailed little stories and expert opinions serving
as evidence for each side of the argument. In that edition, The Sunday Times played
it safe and remained more natural than taking the side of the non-fake narrative
while acknowledging the existence of the doubts.

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES 7



February 25-2021 | FAKING HITLER
WRITTEN CASE

By acquiring the publishing rights, all of the involved magazines were directly
affected by the scandal because they themselves fell for the fraud and thus put their
authenticity at risk.

Fake News and “Liigenpresse”

In recent years the term “Liigenpresse” (lying press) or fake news has been
generalized, especially due to former U.S. President Donald Trump. However, the
phenomenon of fake news is nothing new. It has existed for a very long time. The
term "lying press" has been around in various contexts since the 19th century, but first
appeared in the press landscape through STERN’s hoax with the Hitler diaries. Due
to the fact that not only STERN, but also other magazines throughout Europe
acquired the rights to the diaries and published them, the magnitude of the fake
news was tremendous.

Global Media Attention

The news of STERN being in possession of Hitler's private diaries spread like
wildfire around the world. The story quickly became the biggest media sensation, as
it hit exactly the secret desire of the audience of that time. However, the global media
coverage was not only positive. It rather tended to take the form of criticism and
ridicule, and questioned the seriousness of the German paper. STERN therefore
quickly found itself under great pressure, especially when excerpts from the diaries
got published, its story began to crumble. As soon as the diaries were exposed as
forgeries, STERN was the subject of a negative debate worldwide that called into
question not only its trustworthiness, but that of the entire European press industry.
Exhibit 4 shows a collection of the world press’ reactions to the scandal.

Today is May 6, 1983. It is now 13:28 at STERN'’s headquarter in Hamburg,
Germany. The Executive Team has just been informed that the West German Federal
Archives announced that the Hitler diaries are fake. Assume you are in the role of a
respective member of the Executive Board. How would you answer the following
questions:

How should STERN manage its reputational crisis internally and externally?
What are the short- and long-term consequences for STERN?

Would your way of managing the reputational crisis change if you were one of
the European media organizations which bought the exclusive rights to publish
the diaries? How different would it be to STERN’s approach?

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES 8



Exhibit 1

Overview Media Brand STERN

stern

MARKENMATRIX

EXTRA
1. Fotografie
2.XXL
3.Gesund Leben
4. Besser Essen

stern

stern
Reisen ()
Magazin 4

stern TV-Magazin

Supplements
(2.B. Mode)
Apps
eMagazine
NEON Bilderrtsel
Unniltzes Wissen
Unniltzes Fufsballwissen

NEON ® stern
Print Magazin Jahrbiicher

NEONde (O)

Twitter Kanale ()
Neon Magazin
Unniifzes Wissen

O
O

Facebook Kanéle

stern Stiftung

O~

()

O

Jugend forscht

Henri Nannen

Unnitzes Fufsballwissen i
Preis

stern Stunden

O

VIVA!
Print Magazin

Deutscher
Schulpreis

/ @ VIEW Fotocommunity

[ viEw! :]O VIEW Print Magazin
A O Twifter Kanal

' Facebook Kanal

stern TV.
RTL) stern TV
Reportage
VOX)

O

BEWEGTBILD

O

stern
digital TV

. @°

nidode

o
= it NIDO

\;//

), Twitter Kanal

NIDO
Print Magazin

stern

MEDIENMARKE

stern Stimmen
(Redaktionsblogs)

O sterneBooks

\\ (O Facebook Kanal

FACEBOOK CHANNELS
1.stern Fanpage
2.stern Genuss

3.stern Video

4. stern Familie

5.stern TV

6. stern Wirtschaft

TWITTER CHANNELS

stetn Spotify
i Profil

APPS

1.stern News GOS, Android, Win)

2. stern edition (10S)

3. stern Reisen (i0S)

4.stern Gesund leben (I0S)

5. stern TV-Programm

(i0S & Android)

6.stern EXTRA (10S)

7.stern Digital TV (Android)

8. stern Quiz Battle (10S)

9.stern Digital TV (smart TV &

Android TV)

O
O
O
O

stern eMagazin
(i0S, Android)

rofil O

stern Pinterest
P
stern YouTube
Channel

O Twitter Kanal

(O Facebook Kanal

1.sternde
2.sternde Sport
3.stern Sofa
4.stern Reise

5. stern.de Digital
6.stern Kino

7. stern.de Feed
8.stern Fotografie
9.stern Stimmen
10. stern Stiftung

Exhibit 2

STERN'’S Print announcement of ‘Hitler diaries discovered’

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES




Exhibit 3 Timeline about the incident

Press Conference:
STERN announced
that it is in the
possession of Hitler’s
private diaries

nstern

STERN's editor-in-
chief publicly defends
the authenticity of the

Hitler diaries

The German Federal
4 Criminal Police Office
STERN published the exposed the diaries as
first excerpts of the forgeries
. : diaries
STERN-reporter Heidemann was meeting
art forger Kujau several times to obtain 62
notebooks that were supposed to be
Adolf Hitler’s private diaries
r & h
------------------- ‘@ ®
1980 till 04/1983 25/04/1983 28/04/1983 30/04/1983 06/05/1983
A J

Rising doubts about the authenticity of

the diaries

Exhibit 4

T P -
WS wirpeIN 7
KNULLER, ADL” =
/

«Sunday Expross=. Longon, 24, Apwt

AR

- Privace Eye-. London, 6 M

stern

Collected Reaction of the World Press to the press scandal

Corporate Brand Management and Reputation | MASTER CASE SERIES

10




