(2019-01-15). Plattformssamhället : Den digitala utvecklingens politik, innovation och reglering. Andersson Schwarz, Jonas; Larsson, Stefan (Eds.). : Fores
Book | Published |
Editors:
Andersson Schwarz, Jonas ; Larsson, Stefan
Real Estate Science
Hållbar AI - AI Ethics and Sustainability
Digitaliseringens konsekvenser ur ett konsumentperspektiv
Begreppet plattformar har under de senaste åren seglat upp som ett av de mest centrala begreppen i den digitala ekonomin. Digitala plattformar möjliggör mängder av nya, effektiva sätt att organisera samhället – med långtgående konsekvenser för en rad centrala samhällsfunktioner.

Detta ställer en rad frågor om medbestämmande och reglering, om innovationens förutsättningar och hur en plattformsmedveten politik skulle kunna se ut. I takt med att allt fler samhällssektorer organiserar sig utefter en datadriven plattformslogik kan man också börja tala om ett framväxande plattformssamhälle.

I denna antologi analyserar 14 experter, forskare och journalister olika aspekter av innovationen, politiken och regleringen kring digitala plattformar. Ämnen som berörs är mediereglering, informationssäkerhet, innovationspolitik – och mycket annat.

Redaktörer är Jonas Andersson Schwarz, medieforskare och lektor vid Södertörns högskola, och Stefan Larsson, docent vid LTH, Lunds universitet och programchef för det digitala samhället vid tankesmedjan Fores.
plattform ; plattformar ; plattformssamhället ; digitalisering ; datafiering ; mediereglering ; innovationspolitik ; GDPR ; AI ; maskininlärning ; normativitet
ISBN:
978-91-87379-53-6
167dc915-2abd-4724-9cbe-56aff2c871a7 | Link: https://lup.lub.lu.se/record/167dc915-2abd-4724-9cbe-56aff2c871a7 | Statistics