Larsson, Stefan (2016-06-10). Hemlig dataavläsning - statliga virus i frihetens och öppenhetens tjänst... eller? Dagens juridik
URL:
Newspaper Article | Published |
Larsson, Stefan
Lund University Internet Institute (LUii)
Centre for Work, Technology and Social Change (WTS)
Debattartikel om utredningsdirektiv för lagstiftning om hemlig dataavläsning. Artikeln diskuterar den principiellt viktiga frågan om hur långt man kan gå för att skydda ett öppet och fritt demokratisk samhälle med polisiära övervakningsbefogenheter innan det där fria och öppna börja tummas på av själva befogenheterna, och tar utöver den avvägningsproblematiken upp risken med att upprätthålla säkerhetshål i mjukvaror, risken med ändamålsglidning, utredningens beroende av tajming, samt hänvisningen till andra länders användning.
Hemlig dataavläsning ; integritet ; polisiära befogenheter ; ändamålsglidning ; datalagringsdirektivet ; debatt
704f8b9e-be0a-4276-b400-1808239d8a6c | Link: https://lup.lub.lu.se/record/704f8b9e-be0a-4276-b400-1808239d8a6c | Statistics