Larsson, Stefan; Anneroth, Mikael; Felländer, Anna; Felländer-Tsai, Li, et al. (2019-03-05). HÅLLBAR AI : Inventering av kunskapsläget för etiska, sociala och rättsliga utmaningar med artificiell intelligens In . AI-revolutionen i offentlig sektor - möjligheter och utmaningar. Stockholm, Sweden: AI Sustainability Center
URL:
Report | Published |
Larsson, Stefan ; Anneroth, Mikael ; Felländer, Anna ; Felländer-Tsai, Li , et al.
Real Estate Science
Department of Technology and Society
Division of ALM, Digital Cultures and Publishing Studies
Department of Scholarly Communication
Lund University AI Research
DATA/TRUST: Tillitsbaserad personuppgiftshantering i den digitala ekonomin
Hållbar AI - AI Ethics and Sustainability
Detta är en inventering av kunskapsläget för etiska, sociala, och rättsliga utmaningar med artificiell intelligens, utfört i ett Vinnovafinansierat projekt lett av Anna Felländer. Baserat på en kartläggning av rapporter och studier, en kvantitativ och bibliometrisk analys, och områdesfördjupningar inom vård och hälsa, telekom, och digitala plattformar ges tre rekommendationer: Hållbar AI kräver att vi 1. fokuserar regleringsfrågor i vid mening, 2. stimulerar mångvetenskap och samverkan, samt att 3. tillitsbyggande i användningen av samhällsapplicerad artificiell intelligens och maskininlärning är centralt och kräver mer kunskap i relationen mellan transparens och ansvar.
Hållbar AI ; AI och etik ; AI och juridik ; fairness ; FAT ; bias ; algoritmiskt ansvarserkännande ; transparens ; AI-transparens ; kunskapsöversikt ; bibliometri ; XAI ; förklarbarhet
aa1df30f-2eea-46f1-8e07-4227e52e6afa | Link: https://lup.lub.lu.se/record/aa1df30f-2eea-46f1-8e07-4227e52e6afa | Statistics