Den nya oljan - hanteringen av personuppgifter är en konsumentfråga

Larsson, Stefan; Ledendal, Jonas (2017-05-24). Den nya oljan - hanteringen av personuppgifter är en konsumentfråga Dagens juridik
Download:
URL:
Newspaper Article | Published |
Authors:
Larsson, Stefan ; Ledendal, Jonas
Department:
Lund University Internet Institute (LUii)
Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)
Department of Business Law
Project:
Digitaliseringens konsekvenser ur ett konsumentperspektiv
Research Group:
Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)
Abstract:
DEBATT - av STEFAN LARSSON, docent och föreståndare, Lunds universitets internetinstitut (LUii) och forskare vid tankesmedjan Fores samt JONAS LEDENDAL, jur.dr. i handelsrätt och forskare vid Institutionen för handelsrätt, Ekonomihögskolan, Lunds universitet.

Forskarna skriver i Dagens Juridik om personuppgifter som en konsumentfråga, dvs till skillnad från att bara förstå och reglera data utifrån ett integritetsperspektiv, baserat på deras nyligen publicerade konsumentverksrapport Personuppgifter som betalningsmedel.
Keywords:
personuppgifter ; integritet ; data ; datadriven ; konsumentverket ; konsumentombudsmannen ; GDPR ; dataskyddsförordningen
LUP-ID:
c6075fc8-375d-4fca-b607-df4860f67a58 | Link: https://lup.lub.lu.se/record/c6075fc8-375d-4fca-b607-df4860f67a58 | Statistics

Cite this