Rätten i den fysiska planeringen. Tre teoretiska perspektiv

Larsson, Stefan; Emmelin, Lars (2016-12). Rätten i den fysiska planeringen. Tre teoretiska perspektiv In . Dahlstrand, Karl (Ed.). Festskrift till Karsten Åström, 306 - 306: Juristförlaget i Lund
Book Chapter | Published |
Larsson, Stefan ; Emmelin, Lars
Editors:
Dahlstrand, Karl
Lund University Internet Institute (LUii)
Centre for Work, Technology and Social Change (WTS)
Law and spatial planning: wind power and 3G infrastructure development
Detta kapitel rör sig i spänningsfältet mellan rättssociologi och fysisk planering i syfte att visa på hur den senare kunde utvecklas genom bidrag från den förras vidgade förståelse för och av rätten. Analysen, som grundas på material från empiriska studier av utbyggnaden av 3G-systemet och av vindkraften, fokuserar rättens roll i planeringen ur tre perspektiv som är vanliga i rättssociologisk forskning och som är relevanta för att förstå den fysiska planeringen:
1) Samspelet mellan nivåer och hierarki inom planeringssystemen;
2) Frågan om legitimiteten hos olika former av kunskap i avgöranden om bygglov och miljölov och i överklagande av sådana lov.
3) En spänning eller diskrepans i "gapet” mellan lagens/lagstiftarens intentioner (”law in books”) i förhållande till vad som faktiskt uppnås i praktiken (”law in action”).
fysisk planering ; rättssociologi ; 3G ; vindkraft ; juridik ; kunskapstyper ; rätten och planeringen
ISBN:
cbe5bbed-59cd-444b-8cce-e0ec17525ffc | Link: https://lup.lub.lu.se/record/cbe5bbed-59cd-444b-8cce-e0ec17525ffc | Statistics