Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kostnadsoptimering av emballage för interntransporter för Perstorp components

Ragnartz, Fredrik (1995)
Packaging Logistics
Abstract (Swedish)
En kraftig expansion inom Perstorp Components de senaste åren, har inneburit att användningen av emballage ökat och därmed också emballagekostnaderna. Målsättningen med föreliggande studie har varit att undersöka om det är möjligt att reducera

emballagekostnaderna genom att införa internemballage.

Arbetet delades in i tre faser. Den första var en identifikationsfas där dagens flöden skulle kartläggas. Därefter analyserades flödena och slutligen jämfördes olika emballagealternativ för att utröna vilka alternativ som var mest fördelaktiga.

Det vanligast förekommande emballaget i dag kommer från Volvo Transport, som hyr ut emballage. Utöver emballage från Volvo Transport används pallar av olika slag, på vilka vanligtvis lådor av wellpapp... (More)
En kraftig expansion inom Perstorp Components de senaste åren, har inneburit att användningen av emballage ökat och därmed också emballagekostnaderna. Målsättningen med föreliggande studie har varit att undersöka om det är möjligt att reducera

emballagekostnaderna genom att införa internemballage.

Arbetet delades in i tre faser. Den första var en identifikationsfas där dagens flöden skulle kartläggas. Därefter analyserades flödena och slutligen jämfördes olika emballagealternativ för att utröna vilka alternativ som var mest fördelaktiga.

Det vanligast förekommande emballaget i dag kommer från Volvo Transport, som hyr ut emballage. Utöver emballage från Volvo Transport används pallar av olika slag, på vilka vanligtvis lådor av wellpapp placeras.

Samtliga flöden som är större än 450 m3 per år, samt mindre flöden som kan inkluderas i de större, analyserades för att undersöka möjligheterna till reduktion av kostnaderna genom införande av internemballage. Totalt innefattas 16 flöden i analyserna av internemballage, av vilka tre är mindre. Tillsammans står de för 95% av den totala fraktade volymen, och svarar således för huvuddelen av kostnaderna.

De alternativa emballagen jämfördes genom ekonomiska kalkyler med dagens emballage. De kostnader som togs med i de ekonomiska kalkylerna för internemballagen var förutom kapitalkostnad, kostnader för returtransport och svinn samt skillnad i fraktkostnad beroende på olika effektivt volymsutnyttjande av lastbilsflaken. För att hitta optimal returfrekvens provades olika alternativ tills den lägsta totalkostnaden hittades.

Resultaten från kalkylerna visar att en reduktion av emballagekostnaderna ar möjlig mellan enheterna inom Sverige, medan fraktkostnaderna för tomemballaget ofta gör det olönsamt att införa internemballage till Gent. Mot vanlig pallhantering har de alternativa emballagen svårt att konkurrera, även om de hanteringsmässiga aspekterna talar för flera av de alternativa emballagen.

Förutom de beräkningsbara kostnaderna i de ekonomiska kalkylerna, måste också hänsyn tas till mer svåruppskattade kostnader beroende på det ökade behov av administration, fysisk hantering, underhåll och utrymme som uppstår när internemballage införs. Dessutom behöver det avgöras vilken typ av uppläggning som önskas, innan beslut om ett eventuellt införande av internemballage tas. Det finns företag som helt eller delvis arbetar med dessa frågeställningar. De erbjuder ett stort antal tjänster, från fullständiga upplägg och ägande av emballage till understöd av mindre delprojekt.

Min rekommendation till Perstorp Components är att införa internemballage på sex flöden. Detta leder till en reduktion av emballagekostnaderna med drygt 800 kkr per år, enligt de ekonomiska kalkylerna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ragnartz, Fredrik
supervisor
organization
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
kostnadsoptimering, emballage, perstorp components, Technological sciences, Teknik
language
Swedish
id
1318740
date added to LUP
2008-06-03 00:00:00
date last changed
2010-02-01 14:40:04
@misc{1318740,
  abstract     = {{En kraftig expansion inom Perstorp Components de senaste åren, har inneburit att användningen av emballage ökat och därmed också emballagekostnaderna. Målsättningen med föreliggande studie har varit att undersöka om det är möjligt att reducera

emballagekostnaderna genom att införa internemballage.

Arbetet delades in i tre faser. Den första var en identifikationsfas där dagens flöden skulle kartläggas. Därefter analyserades flödena och slutligen jämfördes olika emballagealternativ för att utröna vilka alternativ som var mest fördelaktiga.

Det vanligast förekommande emballaget i dag kommer från Volvo Transport, som hyr ut emballage. Utöver emballage från Volvo Transport används pallar av olika slag, på vilka vanligtvis lådor av wellpapp placeras.

Samtliga flöden som är större än 450 m3 per år, samt mindre flöden som kan inkluderas i de större, analyserades för att undersöka möjligheterna till reduktion av kostnaderna genom införande av internemballage. Totalt innefattas 16 flöden i analyserna av internemballage, av vilka tre är mindre. Tillsammans står de för 95% av den totala fraktade volymen, och svarar således för huvuddelen av kostnaderna.

De alternativa emballagen jämfördes genom ekonomiska kalkyler med dagens emballage. De kostnader som togs med i de ekonomiska kalkylerna för internemballagen var förutom kapitalkostnad, kostnader för returtransport och svinn samt skillnad i fraktkostnad beroende på olika effektivt volymsutnyttjande av lastbilsflaken. För att hitta optimal returfrekvens provades olika alternativ tills den lägsta totalkostnaden hittades.

Resultaten från kalkylerna visar att en reduktion av emballagekostnaderna ar möjlig mellan enheterna inom Sverige, medan fraktkostnaderna för tomemballaget ofta gör det olönsamt att införa internemballage till Gent. Mot vanlig pallhantering har de alternativa emballagen svårt att konkurrera, även om de hanteringsmässiga aspekterna talar för flera av de alternativa emballagen.

Förutom de beräkningsbara kostnaderna i de ekonomiska kalkylerna, måste också hänsyn tas till mer svåruppskattade kostnader beroende på det ökade behov av administration, fysisk hantering, underhåll och utrymme som uppstår när internemballage införs. Dessutom behöver det avgöras vilken typ av uppläggning som önskas, innan beslut om ett eventuellt införande av internemballage tas. Det finns företag som helt eller delvis arbetar med dessa frågeställningar. De erbjuder ett stort antal tjänster, från fullständiga upplägg och ägande av emballage till understöd av mindre delprojekt.

Min rekommendation till Perstorp Components är att införa internemballage på sex flöden. Detta leder till en reduktion av emballagekostnaderna med drygt 800 kkr per år, enligt de ekonomiska kalkylerna.}},
  author       = {{Ragnartz, Fredrik}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kostnadsoptimering av emballage för interntransporter för Perstorp components}},
  year         = {{1995}},
}