New Public Management Retorik eller praktisk verklighet? - en litteraturstudie
(2007)Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats syftar till att, ur ett lärandeperspektiv, analysera NPM-litteraturens syn på lärande och organisation. Uppsatsen är en kvalitativ litteraturstudie som ställer lärandeperspektivet i relation till NPM-diskursen. Vi kom fram till att NPM-litteraturens centrala områden, i termer av decentralisering och mål- och resultatstyrning, innehåller goda förutsättningar för lärande. Dessa förutsättningar framställs implicit och behandlas inte uttryckligen. Komplexiteten i NPM-reformerna har inneburit svårigheter att implementera de nya idéerna i organisationerna. Som lösning på dessa problem drar uppsatsen slutsatsen att gamla traditionella organisationsstrukturer hindrar implementeringen av nya. Det handlar om att få till stånd ett... (More)
- Denna uppsats syftar till att, ur ett lärandeperspektiv, analysera NPM-litteraturens syn på lärande och organisation. Uppsatsen är en kvalitativ litteraturstudie som ställer lärandeperspektivet i relation till NPM-diskursen. Vi kom fram till att NPM-litteraturens centrala områden, i termer av decentralisering och mål- och resultatstyrning, innehåller goda förutsättningar för lärande. Dessa förutsättningar framställs implicit och behandlas inte uttryckligen. Komplexiteten i NPM-reformerna har inneburit svårigheter att implementera de nya idéerna i organisationerna. Som lösning på dessa problem drar uppsatsen slutsatsen att gamla traditionella organisationsstrukturer hindrar implementeringen av nya. Det handlar om att få till stånd ett förståelsebaserat lärande på samtliga nivåer i organisationen. För att uppnå detta måste NPM-litteraturen inkludera en explicit diskussion om de organisatoriska processerna och de individuella och organisatoriska förutsättningarna för lärande och förändring. Då kan retoriken som NPM representerar i större utsträckning bli praktisk verklighet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1321394
- author
- Johansson, Mathias and Åkesson, Tony
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- individuellt lärande, organisatoriskt lärande, New Public Management, decentralisering, mål- och resultatstyrning, Political and administrative sciences, Statsvetenskap, förvaltningskunskap
- language
- Swedish
- id
- 1321394
- date added to LUP
- 2007-06-12 00:00:00
- date last changed
- 2007-06-12 00:00:00
@misc{1321394, abstract = {{Denna uppsats syftar till att, ur ett lärandeperspektiv, analysera NPM-litteraturens syn på lärande och organisation. Uppsatsen är en kvalitativ litteraturstudie som ställer lärandeperspektivet i relation till NPM-diskursen. Vi kom fram till att NPM-litteraturens centrala områden, i termer av decentralisering och mål- och resultatstyrning, innehåller goda förutsättningar för lärande. Dessa förutsättningar framställs implicit och behandlas inte uttryckligen. Komplexiteten i NPM-reformerna har inneburit svårigheter att implementera de nya idéerna i organisationerna. Som lösning på dessa problem drar uppsatsen slutsatsen att gamla traditionella organisationsstrukturer hindrar implementeringen av nya. Det handlar om att få till stånd ett förståelsebaserat lärande på samtliga nivåer i organisationen. För att uppnå detta måste NPM-litteraturen inkludera en explicit diskussion om de organisatoriska processerna och de individuella och organisatoriska förutsättningarna för lärande och förändring. Då kan retoriken som NPM representerar i större utsträckning bli praktisk verklighet.}}, author = {{Johansson, Mathias and Åkesson, Tony}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{New Public Management Retorik eller praktisk verklighet? - en litteraturstudie}}, year = {{2007}}, }