Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Bologna à la carte. Om Bolognadeklarationens formuleringar och deras verkan.

Bergström, Lisa and Nilsson, Klara (2007)
Department of Political Science
Abstract (Swedish)
Bolognaprocessen är en förändringsprocess som syftar till att skapa ett gemensamt europeiskt område för högre utbildning (EHEA). Målsättningen formulerades ursprungligen i Bolognadeklarationen 1999 och avser ett Europa där studenter, forskare och lärare enkelt kan röra sig över nationsgränserna. Detta ska uppnås genom förbättrad jämförbarhet och ökad överensstämmelse mellan ländernas utbildningssystem. I Sverige pågår just nu implementeringen av Bolognaprocessen.

Genom teorier om policyprocesser och europeisering kan Bolognadeklarationens målformuleringar sägas ge vissa förutsättningar för implementeringen i de deltagande länderna. Att målen är öppet formulerade, att de söker vinna legitimitet samt att de varierar i tydlighet är de sätt... (More)
Bolognaprocessen är en förändringsprocess som syftar till att skapa ett gemensamt europeiskt område för högre utbildning (EHEA). Målsättningen formulerades ursprungligen i Bolognadeklarationen 1999 och avser ett Europa där studenter, forskare och lärare enkelt kan röra sig över nationsgränserna. Detta ska uppnås genom förbättrad jämförbarhet och ökad överensstämmelse mellan ländernas utbildningssystem. I Sverige pågår just nu implementeringen av Bolognaprocessen.

Genom teorier om policyprocesser och europeisering kan Bolognadeklarationens målformuleringar sägas ge vissa förutsättningar för implementeringen i de deltagande länderna. Att målen är öppet formulerade, att de söker vinna legitimitet samt att de varierar i tydlighet är de sätt på vilket dessa förutsättningar främst lämnas. Den svenska implementeringen har företrädesvis påverkats av Bolognadeklarationens öppet hållna målformuleringar. Följden av detta är att en implementering har skett, men inte utan att en viss anpassning av policyn till den svenska kontexten förekommit. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Bergström, Lisa and Nilsson, Klara
supervisor
organization
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
Bolognaprocessen, Policyprocesser, Europeisering, Implementering, Utbildning, Political and administrative sciences, Statsvetenskap, förvaltningskunskap
language
Swedish
id
1321457
date added to LUP
2007-06-12 00:00:00
date last changed
2007-06-12 00:00:00
@misc{1321457,
  abstract     = {{Bolognaprocessen är en förändringsprocess som syftar till att skapa ett gemensamt europeiskt område för högre utbildning (EHEA). Målsättningen formulerades ursprungligen i Bolognadeklarationen 1999 och avser ett Europa där studenter, forskare och lärare enkelt kan röra sig över nationsgränserna. Detta ska uppnås genom förbättrad jämförbarhet och ökad överensstämmelse mellan ländernas utbildningssystem. I Sverige pågår just nu implementeringen av Bolognaprocessen.

Genom teorier om policyprocesser och europeisering kan Bolognadeklarationens målformuleringar sägas ge vissa förutsättningar för implementeringen i de deltagande länderna. Att målen är öppet formulerade, att de söker vinna legitimitet samt att de varierar i tydlighet är de sätt på vilket dessa förutsättningar främst lämnas. Den svenska implementeringen har företrädesvis påverkats av Bolognadeklarationens öppet hållna målformuleringar. Följden av detta är att en implementering har skett, men inte utan att en viss anpassning av policyn till den svenska kontexten förekommit.}},
  author       = {{Bergström, Lisa and Nilsson, Klara}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Bologna à la carte. Om Bolognadeklarationens formuleringar och deras verkan.}},
  year         = {{2007}},
}