Att hitta rätt. En studie om organisationen kring färdtjänsten i Lund.
(2006)Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Abstract
Det övergripande syftet med uppsatsen är att förstå varför det förekommit problem med färdtjänsten i Lund sedan seklets början. Vi undersöker dels vad det innebär att styra färdtjänsten med kontrakt och dels beställarkompetensen hos tekniska förvaltningen i Lund. Våra resultat visar på att styrformen i sig inte behöver orsaka problem, men att det troligen spelar in i detta fall eftersom förvaltningen inte haft tillräcklig beställarkompetens för att minska vissa transaktionskostnader av kontraktsstyrningen. Det finns även vissa indikationer på att utvecklingen av förtroende mellan aktörerna missgynnats av turbulensen under de första åren på seklet. Förvaltningen rekommenderas utveckla en mer omfattande beställandekompetens genom... (More) - Abstract
Det övergripande syftet med uppsatsen är att förstå varför det förekommit problem med färdtjänsten i Lund sedan seklets början. Vi undersöker dels vad det innebär att styra färdtjänsten med kontrakt och dels beställarkompetensen hos tekniska förvaltningen i Lund. Våra resultat visar på att styrformen i sig inte behöver orsaka problem, men att det troligen spelar in i detta fall eftersom förvaltningen inte haft tillräcklig beställarkompetens för att minska vissa transaktionskostnader av kontraktsstyrningen. Det finns även vissa indikationer på att utvecklingen av förtroende mellan aktörerna missgynnats av turbulensen under de första åren på seklet. Förvaltningen rekommenderas utveckla en mer omfattande beställandekompetens genom systematiska utvärderingar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1323564
- author
- Andersén, Jimmie and Ellegård, Lina Maria
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- kontraktsstyrning, färdtjänst, beställarkompetens, kommun, organisatoriskt lärande, Political and administrative sciences, Statsvetenskap, förvaltningskunskap
- language
- Swedish
- id
- 1323564
- date added to LUP
- 2007-01-07 00:00:00
- date last changed
- 2007-01-30 00:00:00
@misc{1323564, abstract = {{Abstract Det övergripande syftet med uppsatsen är att förstå varför det förekommit problem med färdtjänsten i Lund sedan seklets början. Vi undersöker dels vad det innebär att styra färdtjänsten med kontrakt och dels beställarkompetensen hos tekniska förvaltningen i Lund. Våra resultat visar på att styrformen i sig inte behöver orsaka problem, men att det troligen spelar in i detta fall eftersom förvaltningen inte haft tillräcklig beställarkompetens för att minska vissa transaktionskostnader av kontraktsstyrningen. Det finns även vissa indikationer på att utvecklingen av förtroende mellan aktörerna missgynnats av turbulensen under de första åren på seklet. Förvaltningen rekommenderas utveckla en mer omfattande beställandekompetens genom systematiska utvärderingar.}}, author = {{Andersén, Jimmie and Ellegård, Lina Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att hitta rätt. En studie om organisationen kring färdtjänsten i Lund.}}, year = {{2006}}, }