Millennium Mindscreen - Om det filmiska jaget och den samtida förstapersonsfilmen
(2007)Film Studies
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats diskuterar, utifrån relevant teori inom narratologin, det filmiska förstapersonsberättandet och dess konstruktion. Med utgångspukt i en synkron studie av ett antal förstapersonsfilmer (Where the Truth Lies, Millennium Mambo, The New World, The Thin Red Line, The Brown Bunny, Eyes Wide Shut och L'Intrus) diskuteras vilka implikationer dessa filmer har för filmteori rörande just det subjektiva berättandet och om det i någon egentlig bemärkelse finns en filmisk motsvarighet till det litterära "jaget".
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1325005
- author
- Batcheller, Niklas
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Filmvetenskap, Cinema theory and history, Last Days, Elephant, Gerry, New World, Millennium Mambo, L'Intrus, Eyes Wide Shut, Where the Truth Lies, Brown Bunny, Jaget, Berättarperspektiv, Första person, Objektivitet, Subjektivitet, Berättande, Film, Narratologi
- language
- Swedish
- id
- 1325005
- date added to LUP
- 2007-03-12 00:00:00
- date last changed
- 2009-03-26 16:24:55
@misc{1325005, abstract = {{Denna uppsats diskuterar, utifrån relevant teori inom narratologin, det filmiska förstapersonsberättandet och dess konstruktion. Med utgångspukt i en synkron studie av ett antal förstapersonsfilmer (Where the Truth Lies, Millennium Mambo, The New World, The Thin Red Line, The Brown Bunny, Eyes Wide Shut och L'Intrus) diskuteras vilka implikationer dessa filmer har för filmteori rörande just det subjektiva berättandet och om det i någon egentlig bemärkelse finns en filmisk motsvarighet till det litterära "jaget".}}, author = {{Batcheller, Niklas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Millennium Mindscreen - Om det filmiska jaget och den samtida förstapersonsfilmen}}, year = {{2007}}, }