Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Om språkets och bildens betydelse i TV-reklam

Bergenholtz, Katarina (2004)
General Linguistics
Abstract (Swedish)
Med utgångspunkt för tre forskningsområden: semiotik, pragmatik och kognition, har det gjorts ett försök i att belysa om språket och bilden har skilda roller i den moderna TV-reklamen. Ett noga urval av dagens TV-reklamfilmer användes som underlag för den empiriska undersökningen undersökningen. För att besvara syftet och frågeställningarna testades reklamfilmerna ur två kognitiva aspekter: kognition och affekt. Resultatet som framkom i undersökningen ligger som grund för en diskussion huruvida det går att tala om skilda roller för språket och bilden.
Please use this url to cite or link to this publication:
@misc{1330025,
  abstract     = {{Med utgångspunkt för tre forskningsområden: semiotik, pragmatik och kognition, har det gjorts ett försök i att belysa om språket och bilden har skilda roller i den moderna TV-reklamen. Ett noga urval av dagens TV-reklamfilmer användes som underlag för den empiriska undersökningen undersökningen. För att besvara syftet och frågeställningarna testades reklamfilmerna ur två kognitiva aspekter: kognition och affekt. Resultatet som framkom i undersökningen ligger som grund för en diskussion huruvida det går att tala om skilda roller för språket och bilden.}},
  author       = {{Bergenholtz, Katarina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Om språkets och bildens betydelse i TV-reklam}},
  year         = {{2004}},
}