Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Vad kan få en anställd att tappa tråden?

Hägg, Daniel and Schmidt, Leopold (2006)
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
Mobiloperatörer har under en längre tid haft en stark fokusering på konsumentmarknaden och i flera avseenden försummat företagsmarknaden för mobila tjänster. Detta har till viss del förändrats under de senaste åren i takt med utvecklingen av mobil e-post som primärt riktas mot företag och organisationer. Vi har uppmärksammat denna förändring och därmed intresserat oss för organisationers användning av mobila tjänster. En marknad som vi tror kommer att expandera än mer under de kommande åren. Syftet med vår uppsats är att empiriskt undersöka vad som påverkar anställdas användning av mobila tjänster. Med utgångspunkt i teorier om teknikacceptans lyfter vi fram fem faktorer (nytta, lättanvändbarhet, sociala influenser,... (More)
Mobiloperatörer har under en längre tid haft en stark fokusering på konsumentmarknaden och i flera avseenden försummat företagsmarknaden för mobila tjänster. Detta har till viss del förändrats under de senaste åren i takt med utvecklingen av mobil e-post som primärt riktas mot företag och organisationer. Vi har uppmärksammat denna förändring och därmed intresserat oss för organisationers användning av mobila tjänster. En marknad som vi tror kommer att expandera än mer under de kommande åren. Syftet med vår uppsats är att empiriskt undersöka vad som påverkar anställdas användning av mobila tjänster. Med utgångspunkt i teorier om teknikacceptans lyfter vi fram fem faktorer (nytta, lättanvändbarhet, sociala influenser, användningsförutsättningar, relativa tekniska fördelar) som sammanställs i en undersökningsmodell. Vi undersöker sedan i vilken utsträckning dessa faktorer påverkar hur ofta SMS, MMS och mobil e-post används. Genom undersökningen skapas en bild av varför anställd använder mobila tjänster i sitt arbete och som kan vara intressant för såväl företag som mobiloperatörer att ta del av. Vi har genomfört en enkätundersökning bland anställda inom Tetra Pak, Strålfors och Malmö Stad. Resultat från undersökningen visade att sociala influenser var den faktor som i störst utsträckning påverkade hur ofta tjänsterna används. Intresseväckande var att lättanvändbarhet inte utövade någon påverkan på hur ofta tjänsterna SMS och MMS användes och att denna påverkan var marginell för tjänsten mobil e-post (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hägg, Daniel and Schmidt, Leopold
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
enkätundersökning, Mobila tjänster, teknikacceptans, organisationer, Informatics, systems theory, Informatik, systemteori
language
Swedish
id
1335510
date added to LUP
2006-08-15 00:00:00
date last changed
2010-08-03 10:49:22
@misc{1335510,
  abstract     = {{Mobiloperatörer har under en längre tid haft en stark fokusering på konsumentmarknaden och i flera avseenden försummat företagsmarknaden för mobila tjänster. Detta har till viss del förändrats under de senaste åren i takt med utvecklingen av mobil e-post som primärt riktas mot företag och organisationer. Vi har uppmärksammat denna förändring och därmed intresserat oss för organisationers användning av mobila tjänster. En marknad som vi tror kommer att expandera än mer under de kommande åren. Syftet med vår uppsats är att empiriskt undersöka vad som påverkar anställdas användning av mobila tjänster. Med utgångspunkt i teorier om teknikacceptans lyfter vi fram fem faktorer (nytta, lättanvändbarhet, sociala influenser, användningsförutsättningar, relativa tekniska fördelar) som sammanställs i en undersökningsmodell. Vi undersöker sedan i vilken utsträckning dessa faktorer påverkar hur ofta SMS, MMS och mobil e-post används. Genom undersökningen skapas en bild av varför anställd använder mobila tjänster i sitt arbete och som kan vara intressant för såväl företag som mobiloperatörer att ta del av. Vi har genomfört en enkätundersökning bland anställda inom Tetra Pak, Strålfors och Malmö Stad. Resultat från undersökningen visade att sociala influenser var den faktor som i störst utsträckning påverkade hur ofta tjänsterna används. Intresseväckande var att lättanvändbarhet inte utövade någon påverkan på hur ofta tjänsterna SMS och MMS användes och att denna påverkan var marginell för tjänsten mobil e-post}},
  author       = {{Hägg, Daniel and Schmidt, Leopold}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Vad kan få en anställd att tappa tråden?}},
  year         = {{2006}},
}