Information ifrån sociala medier inom Information Management
(2010) INFK03 20101Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Sociala medier används idag av allt fler människor för att både konversera med vänner och bekanta, uttrycka åsikter samt recensera och rekommendera produkter. Den information som därmed genereras från sociala medier kan således ha ett värde för de företag som blir omnämnda. I denna uppsats vill undersöka om denna information är möjlig att integrera med information från befintliga informationssystem och kvalitetssäkrad data. Studien genomfördes genom fem intervjuer varav två hos en leverantör för ett system som samlar in information från olika sociala medier via nyckelord, samt tre på ett användarföretag av detta system. Slutsatsen var att informationen inte upplevdes hålla för de informationskvalitetsdimensioner som traditionellt brukar... (More)
- Sociala medier används idag av allt fler människor för att både konversera med vänner och bekanta, uttrycka åsikter samt recensera och rekommendera produkter. Den information som därmed genereras från sociala medier kan således ha ett värde för de företag som blir omnämnda. I denna uppsats vill undersöka om denna information är möjlig att integrera med information från befintliga informationssystem och kvalitetssäkrad data. Studien genomfördes genom fem intervjuer varav två hos en leverantör för ett system som samlar in information från olika sociala medier via nyckelord, samt tre på ett användarföretag av detta system. Slutsatsen var att informationen inte upplevdes hålla för de informationskvalitetsdimensioner som traditionellt brukar användas för att mäta informationskvalitet, men trots detta kunde ge ett värde inom sitt anvädningsområde. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1637119
- author
- Molander, Per LU and Psaros, Andreas LU
- supervisor
- organization
- course
- INFK03 20101
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Social Media Analytics, informationskvalitet, Web Mining, Information Management, Social CRM
- report number
- INF10-034
- language
- Swedish
- id
- 1637119
- date added to LUP
- 2010-08-25 13:47:18
- date last changed
- 2010-08-25 13:47:18
@misc{1637119, abstract = {{Sociala medier används idag av allt fler människor för att både konversera med vänner och bekanta, uttrycka åsikter samt recensera och rekommendera produkter. Den information som därmed genereras från sociala medier kan således ha ett värde för de företag som blir omnämnda. I denna uppsats vill undersöka om denna information är möjlig att integrera med information från befintliga informationssystem och kvalitetssäkrad data. Studien genomfördes genom fem intervjuer varav två hos en leverantör för ett system som samlar in information från olika sociala medier via nyckelord, samt tre på ett användarföretag av detta system. Slutsatsen var att informationen inte upplevdes hålla för de informationskvalitetsdimensioner som traditionellt brukar användas för att mäta informationskvalitet, men trots detta kunde ge ett värde inom sitt anvädningsområde.}}, author = {{Molander, Per and Psaros, Andreas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Information ifrån sociala medier inom Information Management}}, year = {{2010}}, }