Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Författaren som varumärke : en studie rörande författarprofiler och hur de framställs i den mediala offentligheten

Ransmark, Sara LU and Larsson Brorson, Mari LU (2010) FBMK11 20101
Division of Publishing Studies
Abstract (Swedish)
Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka några författares marknadsföring och analysera hur bilden av dem i media uppfattas utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Genom deras olika författarroller placeras de i mediala forum där de framställs enligt den förutbestämda och förväntade rollen. Marknadsföring i media bidrar till att en offentlig person skapas, vilket ofta grundar sig i ett kommersiellt syfte och en önskan om marknadsframgång. Inom företagsverksamhet talas det om varumärkesbyggande, även på den litterära marknaden finns det tendenser som talar för detta.

Då studien kombinerar en ekonomisk teori med forskningsområdet humaniora, visar analysen att varumärken förekommer på den litterära marknaden och att även... (More)
Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka några författares marknadsföring och analysera hur bilden av dem i media uppfattas utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Genom deras olika författarroller placeras de i mediala forum där de framställs enligt den förutbestämda och förväntade rollen. Marknadsföring i media bidrar till att en offentlig person skapas, vilket ofta grundar sig i ett kommersiellt syfte och en önskan om marknadsframgång. Inom företagsverksamhet talas det om varumärkesbyggande, även på den litterära marknaden finns det tendenser som talar för detta.

Då studien kombinerar en ekonomisk teori med forskningsområdet humaniora, visar analysen att varumärken förekommer på den litterära marknaden och att även författare kan ses som ett varumärke. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ransmark, Sara LU and Larsson Brorson, Mari LU
supervisor
organization
course
FBMK11 20101
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Varumärke, Offentlighet, Författare, Författarroller, Media, Marknadsföring, Marknad
language
Swedish
id
1670986
date added to LUP
2010-09-16 17:27:01
date last changed
2014-05-16 15:33:43
@misc{1670986,
  abstract     = {{Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka några författares marknadsföring och analysera hur bilden av dem i media uppfattas utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Genom deras olika författarroller placeras de i mediala forum där de framställs enligt den förutbestämda och förväntade rollen. Marknadsföring i media bidrar till att en offentlig person skapas, vilket ofta grundar sig i ett kommersiellt syfte och en önskan om marknadsframgång. Inom företagsverksamhet talas det om varumärkesbyggande, även på den litterära marknaden finns det tendenser som talar för detta.

Då studien kombinerar en ekonomisk teori med forskningsområdet humaniora, visar analysen att varumärken förekommer på den litterära marknaden och att även författare kan ses som ett varumärke.}},
  author       = {{Ransmark, Sara and Larsson Brorson, Mari}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Författaren som varumärke : en studie rörande författarprofiler och hur de framställs i den mediala offentligheten}},
  year         = {{2010}},
}