Författaren som varumärke : en studie rörande författarprofiler och hur de framställs i den mediala offentligheten
(2010) FBMK11 20101Publishing Studies
- Abstract (Swedish)
- Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka några författares marknadsföring och analysera hur bilden av dem i media uppfattas utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Genom deras olika författarroller placeras de i mediala forum där de framställs enligt den förutbestämda och förväntade rollen. Marknadsföring i media bidrar till att en offentlig person skapas, vilket ofta grundar sig i ett kommersiellt syfte och en önskan om marknadsframgång. Inom företagsverksamhet talas det om varumärkesbyggande, även på den litterära marknaden finns det tendenser som talar för detta.
Då studien kombinerar en ekonomisk teori med forskningsområdet humaniora, visar analysen att varumärken förekommer på den litterära marknaden och att även... (More) - Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka några författares marknadsföring och analysera hur bilden av dem i media uppfattas utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Genom deras olika författarroller placeras de i mediala forum där de framställs enligt den förutbestämda och förväntade rollen. Marknadsföring i media bidrar till att en offentlig person skapas, vilket ofta grundar sig i ett kommersiellt syfte och en önskan om marknadsframgång. Inom företagsverksamhet talas det om varumärkesbyggande, även på den litterära marknaden finns det tendenser som talar för detta.
Då studien kombinerar en ekonomisk teori med forskningsområdet humaniora, visar analysen att varumärken förekommer på den litterära marknaden och att även författare kan ses som ett varumärke. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1670986
- author
- Ransmark, Sara LU and Larsson Brorson, Mari LU
- supervisor
- organization
- course
- FBMK11 20101
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Varumärke, Offentlighet, Författare, Författarroller, Media, Marknadsföring, Marknad
- language
- Swedish
- id
- 1670986
- date added to LUP
- 2010-09-16 17:27:01
- date last changed
- 2014-05-16 15:33:43
@misc{1670986, abstract = {{Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka några författares marknadsföring och analysera hur bilden av dem i media uppfattas utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Genom deras olika författarroller placeras de i mediala forum där de framställs enligt den förutbestämda och förväntade rollen. Marknadsföring i media bidrar till att en offentlig person skapas, vilket ofta grundar sig i ett kommersiellt syfte och en önskan om marknadsframgång. Inom företagsverksamhet talas det om varumärkesbyggande, även på den litterära marknaden finns det tendenser som talar för detta. Då studien kombinerar en ekonomisk teori med forskningsområdet humaniora, visar analysen att varumärken förekommer på den litterära marknaden och att även författare kan ses som ett varumärke.}}, author = {{Ransmark, Sara and Larsson Brorson, Mari}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Författaren som varumärke : en studie rörande författarprofiler och hur de framställs i den mediala offentligheten}}, year = {{2010}}, }