Anestesisjuksköterskestudenters erfarenheter av en ny modell för pedagogisk handledning på operationssal
(2012) VMFM01 20101Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Nyexaminerade anestesisjuksköterskor kan ha svårigheter att klara av olika situationer. En ny studentsalsmodell skapades för handledning av anestesisjuksköterskestudenters kliniska träning i pargrupper vid tre tillfällen. Syftet med studien var att undersöka och beskriva en ny modell för pedagogisk handledning operationssal erfors av studenterna. Tolv studenter som genomgick sin verksamhetsförlagda utbildning på en anestesiklinik i Sverige intervjuades. Innehållsanalys med induktivt tillvägagångssätt användes. Metoden generade två huvudkategorier, vilka betecknades; Lärandet och Handledningen. Resultatet visade att modellen var avgörande för en meningsfull och ökad självständig träning och ett fördjupat lärande. Det visade också att... (More)
- Nyexaminerade anestesisjuksköterskor kan ha svårigheter att klara av olika situationer. En ny studentsalsmodell skapades för handledning av anestesisjuksköterskestudenters kliniska träning i pargrupper vid tre tillfällen. Syftet med studien var att undersöka och beskriva en ny modell för pedagogisk handledning operationssal erfors av studenterna. Tolv studenter som genomgick sin verksamhetsförlagda utbildning på en anestesiklinik i Sverige intervjuades. Innehållsanalys med induktivt tillvägagångssätt användes. Metoden generade två huvudkategorier, vilka betecknades; Lärandet och Handledningen. Resultatet visade att modellen var avgörande för en meningsfull och ökad självständig träning och ett fördjupat lärande. Det visade också att reflektion i grupp och för enskild stimulerade till ett ökat lärande och utveckling av förmåga att ge perioperativ vård. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3055306
- author
- Nord, Kenneth LU
- supervisor
- organization
- course
- VMFM01 20101
- year
- 2012
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- InterProfessionell utbildning, anestesisjuksköterskestudent, operationssal, anestesi, lärande, handledning, peer-learning
- language
- Swedish
- id
- 3055306
- date added to LUP
- 2012-12-07 08:45:55
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:28
@misc{3055306, abstract = {{Nyexaminerade anestesisjuksköterskor kan ha svårigheter att klara av olika situationer. En ny studentsalsmodell skapades för handledning av anestesisjuksköterskestudenters kliniska träning i pargrupper vid tre tillfällen. Syftet med studien var att undersöka och beskriva en ny modell för pedagogisk handledning operationssal erfors av studenterna. Tolv studenter som genomgick sin verksamhetsförlagda utbildning på en anestesiklinik i Sverige intervjuades. Innehållsanalys med induktivt tillvägagångssätt användes. Metoden generade två huvudkategorier, vilka betecknades; Lärandet och Handledningen. Resultatet visade att modellen var avgörande för en meningsfull och ökad självständig träning och ett fördjupat lärande. Det visade också att reflektion i grupp och för enskild stimulerade till ett ökat lärande och utveckling av förmåga att ge perioperativ vård.}}, author = {{Nord, Kenneth}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Anestesisjuksköterskestudenters erfarenheter av en ny modell för pedagogisk handledning på operationssal}}, year = {{2012}}, }