Arbetsterapeutiska interventioner för personer med utvecklingsstörning - en litteraturstudie
(2012) ATPK54 20122Sustainable occupations and health in a life course perspective
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Cirka 38 000 personer i Sverige har idag en utvecklingsstörning, vilket kan leda till nedsatt aktivitet och delaktighet. Då forskningen på området arbetsterapeutiska interventioner vid utvecklingsstörning är begränsad är det viktigt att ta tillvara på den forskning som finns för att kunna möjliggöra aktivitet och delaktighet. Syfte: Att kartlägga vetenskaplig nationell och internationell litteratur med fokus på arbetsterapeutiska interventioner för barn/ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning. Metod: Studiens design var en allmän litteraturstudie. Litteratursökning gjordes i fyra databaser med hjälp av fastställda Mesh-sökord. Datan analyserades och sammanställdes i kategorier beroende på om interventionerna var på person-,... (More)
- Bakgrund: Cirka 38 000 personer i Sverige har idag en utvecklingsstörning, vilket kan leda till nedsatt aktivitet och delaktighet. Då forskningen på området arbetsterapeutiska interventioner vid utvecklingsstörning är begränsad är det viktigt att ta tillvara på den forskning som finns för att kunna möjliggöra aktivitet och delaktighet. Syfte: Att kartlägga vetenskaplig nationell och internationell litteratur med fokus på arbetsterapeutiska interventioner för barn/ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning. Metod: Studiens design var en allmän litteraturstudie. Litteratursökning gjordes i fyra databaser med hjälp av fastställda Mesh-sökord. Datan analyserades och sammanställdes i kategorier beroende på om interventionerna var på person-, aktivitet-, eller miljönivå. Resultat: Av totalt 16 artiklar var fem på personnivå, fyra på aktivitetsnivå och sju på miljönivå. Konklusion: Fler studier behövs när det gäller interventioner på aktivitetsnivå för barn/ungdomar, samt på områdena arbete, kommunikation och social färdighetsträning. Det behövs även studier som utvärderar effektiviteten av interventioner för barn genom att mäta på aktivitetsnivå istället för på funktionsnivå. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3811150
- author
- Johnsson, Sara LU and Petersson, Frida LU
- supervisor
- organization
- course
- ATPK54 20122
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- begåvningshandikapp, arbetsterapi, åtgärder
- language
- Swedish
- id
- 3811150
- date added to LUP
- 2013-06-12 14:06:08
- date last changed
- 2015-12-14 13:22:06
@misc{3811150, abstract = {{Bakgrund: Cirka 38 000 personer i Sverige har idag en utvecklingsstörning, vilket kan leda till nedsatt aktivitet och delaktighet. Då forskningen på området arbetsterapeutiska interventioner vid utvecklingsstörning är begränsad är det viktigt att ta tillvara på den forskning som finns för att kunna möjliggöra aktivitet och delaktighet. Syfte: Att kartlägga vetenskaplig nationell och internationell litteratur med fokus på arbetsterapeutiska interventioner för barn/ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning. Metod: Studiens design var en allmän litteraturstudie. Litteratursökning gjordes i fyra databaser med hjälp av fastställda Mesh-sökord. Datan analyserades och sammanställdes i kategorier beroende på om interventionerna var på person-, aktivitet-, eller miljönivå. Resultat: Av totalt 16 artiklar var fem på personnivå, fyra på aktivitetsnivå och sju på miljönivå. Konklusion: Fler studier behövs när det gäller interventioner på aktivitetsnivå för barn/ungdomar, samt på områdena arbete, kommunikation och social färdighetsträning. Det behövs även studier som utvärderar effektiviteten av interventioner för barn genom att mäta på aktivitetsnivå istället för på funktionsnivå.}}, author = {{Johnsson, Sara and Petersson, Frida}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Arbetsterapeutiska interventioner för personer med utvecklingsstörning - en litteraturstudie}}, year = {{2012}}, }