Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Information, bemötande och tillfredsställelse med vården ur ett patientperspektiv på en akutmottagning.

Persson, Matilda LU and Strandberg, Johanna LU (2014) SJSK50 20132
Department of Health Sciences
Abstract (Swedish)
Bakgrund: En akutmottagning handlägger patienter som är i akut behov av omhändertagande. Patientens uppfattning av vårdvistelsen påverkas av personalens information och bemötande kring prioritering och väntetider. Metod: Studien är en icke-experimentell enkätstudie. Under 10 veckor delades 1000 enkäter ut på en akutmottagning. 170 besvarade enkäter har legat till grund för resultatet. Syfte: Beskriva information, bemötande och tillfredsställelse med vården ur ett patientperpsektiv på en akutmottagning. Resultat: Majoriteten uppfattade att de inte fick information om väntetider. 65,9 % av respondenterna var tillfredställda med besöket. Kvaliteten på vården klassades på en skala mellan 0 och 100, medelvärdet låg på 70. Medelvärdet låg högre... (More)
Bakgrund: En akutmottagning handlägger patienter som är i akut behov av omhändertagande. Patientens uppfattning av vårdvistelsen påverkas av personalens information och bemötande kring prioritering och väntetider. Metod: Studien är en icke-experimentell enkätstudie. Under 10 veckor delades 1000 enkäter ut på en akutmottagning. 170 besvarade enkäter har legat till grund för resultatet. Syfte: Beskriva information, bemötande och tillfredsställelse med vården ur ett patientperpsektiv på en akutmottagning. Resultat: Majoriteten uppfattade att de inte fick information om väntetider. 65,9 % av respondenterna var tillfredställda med besöket. Kvaliteten på vården klassades på en skala mellan 0 och 100, medelvärdet låg på 70. Medelvärdet låg högre bland de som uppfattat sig få information än bland de som uppfattat att de inte fått information. Slutsats: Ingen av respondenterna som uppfattat sig få information om väntetider angav att de var missnöjda med besöket. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Persson, Matilda LU and Strandberg, Johanna LU
supervisor
organization
course
SJSK50 20132
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
information, bemötande, väntetider, tillfredsställelse med vård, kvantitativ metod
language
Swedish
id
4250800
date added to LUP
2014-01-20 15:30:03
date last changed
2015-12-14 13:21:32
@misc{4250800,
  abstract     = {{Bakgrund: En akutmottagning handlägger patienter som är i akut behov av omhändertagande. Patientens uppfattning av vårdvistelsen påverkas av personalens information och bemötande kring prioritering och väntetider. Metod: Studien är en icke-experimentell enkätstudie. Under 10 veckor delades 1000 enkäter ut på en akutmottagning. 170 besvarade enkäter har legat till grund för resultatet. Syfte: Beskriva information, bemötande och tillfredsställelse med vården ur ett patientperpsektiv på en akutmottagning. Resultat: Majoriteten uppfattade att de inte fick information om väntetider. 65,9 % av respondenterna var tillfredställda med besöket. Kvaliteten på vården klassades på en skala mellan 0 och 100, medelvärdet låg på 70. Medelvärdet låg högre bland de som uppfattat sig få information än bland de som uppfattat att de inte fått information. Slutsats: Ingen av respondenterna som uppfattat sig få information om väntetider angav att de var missnöjda med besöket.}},
  author       = {{Persson, Matilda and Strandberg, Johanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Information, bemötande och tillfredsställelse med vården ur ett patientperspektiv på en akutmottagning.}},
  year         = {{2014}},
}