Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Sociala medier som det digitala vardagsrummet

Cederblad, Erik LU and Etéus, Marcus LU (2014) SYSK02 20141
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
Allt fler företag använder internet och sociala medier för att kommunicera med konsumenter, genom dessa medier har de möjlighet att sprida information om sig själva samt direkt få feedback från allmänheten. Det här har påverkat företags sätt att utbyta information med konsumenter och medför därför nya risker och möjligheter för företag att beakta. Studien undersöker hur företag använder och förvaltar sin vardagliga närvaro i sociala medier. Ett ramverk har utformats baserat på den teori som presenteras och har legat som grund för den empiriska analysen. Ramverket består av fem kategorier; bakgrund i sociala medier, syfte med sociala medier, strategi för sociala medier, risk- och krishantering i sociala medier samt kommunikation i sociala... (More)
Allt fler företag använder internet och sociala medier för att kommunicera med konsumenter, genom dessa medier har de möjlighet att sprida information om sig själva samt direkt få feedback från allmänheten. Det här har påverkat företags sätt att utbyta information med konsumenter och medför därför nya risker och möjligheter för företag att beakta. Studien undersöker hur företag använder och förvaltar sin vardagliga närvaro i sociala medier. Ett ramverk har utformats baserat på den teori som presenteras och har legat som grund för den empiriska analysen. Ramverket består av fem kategorier; bakgrund i sociala medier, syfte med sociala medier, strategi för sociala medier, risk- och krishantering i sociala medier samt kommunikation i sociala medier. Undersökningen har genomförts genom att semistrukturerade intervjuer har gjorts på fem stycken företag om hur deras arbete i sociala medier ser ut. Det teoretiska ramverket har används för att analysera intervjuerna grundligt och få fram resultatet. Huvudresultatet visar på att det hos de undersökta företagen finns en god medvetenhet för hur de sköter det vardagliga arbetet i sociala medier. Studien visar även på att en viktig möjlighet för företagen med att vara aktiva i sociala medier är att kunna ta del av kunders åsikter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Cederblad, Erik LU and Etéus, Marcus LU
supervisor
organization
course
SYSK02 20141
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Kommunikation, sociala medier, strategi, informationsutbyte, förvaltning
report number
INF14-026
language
Swedish
id
4465862
date added to LUP
2014-06-23 14:05:41
date last changed
2014-06-23 14:05:41
@misc{4465862,
  abstract     = {{Allt fler företag använder internet och sociala medier för att kommunicera med konsumenter, genom dessa medier har de möjlighet att sprida information om sig själva samt direkt få feedback från allmänheten. Det här har påverkat företags sätt att utbyta information med konsumenter och medför därför nya risker och möjligheter för företag att beakta. Studien undersöker hur företag använder och förvaltar sin vardagliga närvaro i sociala medier. Ett ramverk har utformats baserat på den teori som presenteras och har legat som grund för den empiriska analysen. Ramverket består av fem kategorier; bakgrund i sociala medier, syfte med sociala medier, strategi för sociala medier, risk- och krishantering i sociala medier samt kommunikation i sociala medier. Undersökningen har genomförts genom att semistrukturerade intervjuer har gjorts på fem stycken företag om hur deras arbete i sociala medier ser ut. Det teoretiska ramverket har används för att analysera intervjuerna grundligt och få fram resultatet. Huvudresultatet visar på att det hos de undersökta företagen finns en god medvetenhet för hur de sköter det vardagliga arbetet i sociala medier. Studien visar även på att en viktig möjlighet för företagen med att vara aktiva i sociala medier är att kunna ta del av kunders åsikter.}},
  author       = {{Cederblad, Erik and Etéus, Marcus}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Sociala medier som det digitala vardagsrummet}},
  year         = {{2014}},
}