Lärares uppfattningar om elevers utveckling och lärande i lågstadieskolor ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv - en kvalitativ intervjustudie
(2016) ATPK62 20162Sustainable occupations and health in a life course perspective
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Svenska skolsystemet ska ge alla elever möjlighet till lärande och utveckling. I dagens skola får inte alla barn chans att nå lärandemålen utifrån sina förutsättningar, trots att Skolverket skriver att undervisningen ska anpassas för varje enskild individ.
Syfte: Att undersöka lärares uppfattningar om möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande i svenska lågstadieskolor.
Metod: Kvalitativ ansats med åtta intervjuer. Konventionell innehållsanalys skapade elva underkategorier och fyra huvudkategorier.
Resultat: Huvudkategorier: “Förutsättningar i skolmiljön”, “Roller och rutiner i skolan”, “Aktiviteter utanför skolan” och “Lärares kunskap, tid och samarbete med elevhälsan”.
Slutsats: Lärarna arbetade intensivt... (More) - Bakgrund: Svenska skolsystemet ska ge alla elever möjlighet till lärande och utveckling. I dagens skola får inte alla barn chans att nå lärandemålen utifrån sina förutsättningar, trots att Skolverket skriver att undervisningen ska anpassas för varje enskild individ.
Syfte: Att undersöka lärares uppfattningar om möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande i svenska lågstadieskolor.
Metod: Kvalitativ ansats med åtta intervjuer. Konventionell innehållsanalys skapade elva underkategorier och fyra huvudkategorier.
Resultat: Huvudkategorier: “Förutsättningar i skolmiljön”, “Roller och rutiner i skolan”, “Aktiviteter utanför skolan” och “Lärares kunskap, tid och samarbete med elevhälsan”.
Slutsats: Lärarna arbetade intensivt för att eleverna skulle få en god skolgång med hjälp av elevhälsan. Skolmiljö, aktiviteter utanför skolan, roller, rutiner och elevers utförandekapacitet inverkade på lärandet. Dessa begrepp är aktuella inom arbetsterapi och arbetsterapeuter med denna kompetens skulle kunna komplettera elevhälsan. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8904358
- author
- Blanc, Josefine LU and Källman, Maria LU
- supervisor
- organization
- course
- ATPK62 20162
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Lågstadium, elevhälsan, individanpassning, Model of Human Occupation, arbetsterapi
- language
- Swedish
- id
- 8904358
- date added to LUP
- 2017-03-09 09:56:32
- date last changed
- 2017-03-09 09:56:32
@misc{8904358, abstract = {{Bakgrund: Svenska skolsystemet ska ge alla elever möjlighet till lärande och utveckling. I dagens skola får inte alla barn chans att nå lärandemålen utifrån sina förutsättningar, trots att Skolverket skriver att undervisningen ska anpassas för varje enskild individ. Syfte: Att undersöka lärares uppfattningar om möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande i svenska lågstadieskolor. Metod: Kvalitativ ansats med åtta intervjuer. Konventionell innehållsanalys skapade elva underkategorier och fyra huvudkategorier. Resultat: Huvudkategorier: “Förutsättningar i skolmiljön”, “Roller och rutiner i skolan”, “Aktiviteter utanför skolan” och “Lärares kunskap, tid och samarbete med elevhälsan”. Slutsats: Lärarna arbetade intensivt för att eleverna skulle få en god skolgång med hjälp av elevhälsan. Skolmiljö, aktiviteter utanför skolan, roller, rutiner och elevers utförandekapacitet inverkade på lärandet. Dessa begrepp är aktuella inom arbetsterapi och arbetsterapeuter med denna kompetens skulle kunna komplettera elevhälsan.}}, author = {{Blanc, Josefine and Källman, Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lärares uppfattningar om elevers utveckling och lärande i lågstadieskolor ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv - en kvalitativ intervjustudie}}, year = {{2016}}, }