Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Användaracceptansen hos en verksamhets automatiserade supportsystem: Hur chatbottar påverkar användarupplevelsen hos en verksamhets support

Berg, Olle LU and Wallentin, Anton LU (2018) SYSK16 20181
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
Det blir allt vanligare att verksamheter lanserar chatbottar som en del av sin kundsupport. Möjligheten att erbjuda sina kunder snabb respons dygnet runt är lockande. Men alla användare verkar inte lika positiva, chatbottarna kan ge konstiga svar eller presentera dåliga lösningar.

Med hjälp av en kvantitativ undersökning utvärderas användares upplevda acceptans gentemot support bestående av chatbottar, där fokus ligger på de negativa aspekterna av användaracceptansen. Resultaten analyseras med hjälp av Technology Acceptance Model, en erkänd modell för användaracceptans av informationsteknologi. Studien tyder på att användare av chatbottar anser att bottarna har en låg användbarhet och att frivillighet spelar stor roll för hur bottarna... (More)
Det blir allt vanligare att verksamheter lanserar chatbottar som en del av sin kundsupport. Möjligheten att erbjuda sina kunder snabb respons dygnet runt är lockande. Men alla användare verkar inte lika positiva, chatbottarna kan ge konstiga svar eller presentera dåliga lösningar.

Med hjälp av en kvantitativ undersökning utvärderas användares upplevda acceptans gentemot support bestående av chatbottar, där fokus ligger på de negativa aspekterna av användaracceptansen. Resultaten analyseras med hjälp av Technology Acceptance Model, en erkänd modell för användaracceptans av informationsteknologi. Studien tyder på att användare av chatbottar anser att bottarna har en låg användbarhet och att frivillighet spelar stor roll för hur bottarna uppfattas. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Berg, Olle LU and Wallentin, Anton LU
supervisor
organization
course
SYSK16 20181
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Chatbot, Användaracceptans, Supportsystem, Technology Acceptance Model, Användbarhet, Användarvänlighet
report number
INF18-023
language
Swedish
id
8946467
date added to LUP
2018-06-20 10:03:43
date last changed
2018-06-20 10:03:43
@misc{8946467,
  abstract     = {{Det blir allt vanligare att verksamheter lanserar chatbottar som en del av sin kundsupport. Möjligheten att erbjuda sina kunder snabb respons dygnet runt är lockande. Men alla användare verkar inte lika positiva, chatbottarna kan ge konstiga svar eller presentera dåliga lösningar. 

Med hjälp av en kvantitativ undersökning utvärderas användares upplevda acceptans gentemot support bestående av chatbottar, där fokus ligger på de negativa aspekterna av användaracceptansen. Resultaten analyseras med hjälp av Technology Acceptance Model, en erkänd modell för användaracceptans av informationsteknologi. Studien tyder på att användare av chatbottar anser att bottarna har en låg användbarhet och att frivillighet spelar stor roll för hur bottarna uppfattas.}},
  author       = {{Berg, Olle and Wallentin, Anton}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Användaracceptansen hos en verksamhets automatiserade supportsystem: Hur chatbottar påverkar användarupplevelsen hos en verksamhets support}},
  year         = {{2018}},
}