Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Klimatförändringen som upplevelse - En undersökning kring museers klimat- och hållbarhetsförmedling

Törnkvist, André LU (2020) MVEM30 20201
Studies in Environmental Science
Abstract
Title: Climate Change as Experience - A Study on Climate- and Sustainability Communication in Museums

Public perception on climate- and sustainability issues is shaped by how they are presented in media and by other communicative actors - like museums. This thesis explores how museum activities can increase public engagement and awareness on climate change and sustainability. The research has been conducted by interviewing museum staff from Moderna Museet in Malmö (an art museum) and Fredriksdal museum and garden in Helsingborg (an open-air museum). In addition, a reception study has been conducted where visitors answered how they experienced the museum activities and how it affected their understanding and engagement for these issues. ... (More)
Title: Climate Change as Experience - A Study on Climate- and Sustainability Communication in Museums

Public perception on climate- and sustainability issues is shaped by how they are presented in media and by other communicative actors - like museums. This thesis explores how museum activities can increase public engagement and awareness on climate change and sustainability. The research has been conducted by interviewing museum staff from Moderna Museet in Malmö (an art museum) and Fredriksdal museum and garden in Helsingborg (an open-air museum). In addition, a reception study has been conducted where visitors answered how they experienced the museum activities and how it affected their understanding and engagement for these issues.
Aside from their structural differences, this study shows a similarity between the museums view on how to create constructive communication and mediation. The activities are meant to generate spaces for dialogue, reflection, learning and engagement. The mediation should be free from moralization, according to the museum staff. Instead it should be an experience with different perspectives and approaches on the issues. Most visitors are positive towards the activities and how the museums communicate on climate and sustainability. Their answers are in line with the museums' intentions. Some of them answered they already engage in climate issues. Most of the others state that they have been given more motivation to engage after taking part in the activities. This study concludes that a dialogic approach, together with showing multiple perspectives and possibilities are crucial in shaping engagement and awareness. Which, in turn, is necessary for a more climate friendly and sustainable world. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Klimatförändringen är en av vår tids viktigaste frågor. Konsekvenserna av höjda temperaturer och havsnivåer är redan synliga på vissa håll i världen. Effekterna riskerar att för evigt förändra livsvillkoren för ekosystem, djur och människor.

Vår uppfattning kring klimat- och hållbarhetsfrågor påverkas av hur den framställs i vår omgivning. Det kan vara via massmedia men det kan också vara genom individer eller andra kommunicerande aktörer, som till exempel museer. I längden har framställningen möjlighet att forma förståelse och ökad vilja att engagera sig för en hållbar utveckling och en klimatvänlig framtid. Den här studien fokuserar på hur museer bidrar (och kan bidra) till ett ökat klimat- och hållbarhetsengagemang genom sin publika... (More)
Klimatförändringen är en av vår tids viktigaste frågor. Konsekvenserna av höjda temperaturer och havsnivåer är redan synliga på vissa håll i världen. Effekterna riskerar att för evigt förändra livsvillkoren för ekosystem, djur och människor.

Vår uppfattning kring klimat- och hållbarhetsfrågor påverkas av hur den framställs i vår omgivning. Det kan vara via massmedia men det kan också vara genom individer eller andra kommunicerande aktörer, som till exempel museer. I längden har framställningen möjlighet att forma förståelse och ökad vilja att engagera sig för en hållbar utveckling och en klimatvänlig framtid. Den här studien fokuserar på hur museer bidrar (och kan bidra) till ett ökat klimat- och hållbarhetsengagemang genom sin publika verksamhet. Museimedarbetare och museibesökare har från varsitt perspektiv gett sin bild av museernas förmedling kring dessa frågor. Studien visar att museerna är relativt lika i sin syn på hur en konstruktiv förmedling bör se ut. Det som skiljer är främst ett uttryck för vilken typ av museum det är. En konstruktiv förmedling bör vara dialogsträvande utan förmaningar, den bör också ge upphov till reflektion och lärande. För att förmedlingen över huvud taget ska kunna vara konstruktiv krävs en underliggande trovärdighet från museernas sida. Enligt resultatet av besökarnas intryck och upplevelser får de undersökta museernas trovärdighetskapital anses vara intakt. Besökarna är övervägande positiva till museernas klimat- och hållbarhetsinriktade aktiviteter. De uppger också de blivit påverkade av förmedlingen. Denna påverkan handlar om förståelse och engagemangsvilja. Påverkan går också att utläsa i besökarnas upplevda känslointryck, vilket var likartat på de undersökta museerna och sträcker sig från rädsla, hopp och glädje. Studien kan inte svara på hur museibesöket påverkat besökarna under en längre tid. Upplevelserna av besöket kan tyna bort men också utvecklas och förändras i mötet med andra upplevelser. Detta innebär att förståelse och engagemangsmotivation både kan ha ökat eller minskat efter besöket.

Museer är en av många aktörer i ett gigantiskt kommunikativt pussel som är med och formar den allmänna uppfattningen kring klimat- och hållbarhetsfrågor. Det är dock inte bara museerna som påverkar de som kommer i kontakt med dem. Allmänheten (museibesökarna) påverkar till exempel genom förväntningar och önskemål också museerna och deras verksamhet. Den ömsesidiga påverkan sker också i andra sektorer och är även viktig för att hitta vägar till en klimatvänlig och hållbar utveckling. Genom dialog, flera olika perspektiv och sitt trovärdighetskapital kan museer skapa utrymme för reflektion, förståelse och engagemangsvilja för dessa frågor hos både museibesökare och andra aktörer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Törnkvist, André LU
supervisor
organization
course
MVEM30 20201
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
climate change, sustainability, museums, museum visitors, communication, mediation, reception study, experience, awareness, engagement, institutional isomorphism
language
Swedish
id
9015660
date added to LUP
2020-06-15 09:38:44
date last changed
2020-06-15 09:38:44
@misc{9015660,
  abstract     = {{Title: Climate Change as Experience - A Study on Climate- and Sustainability Communication in Museums

Public perception on climate- and sustainability issues is shaped by how they are presented in media and by other communicative actors - like museums. This thesis explores how museum activities can increase public engagement and awareness on climate change and sustainability. The research has been conducted by interviewing museum staff from Moderna Museet in Malmö (an art museum) and Fredriksdal museum and garden in Helsingborg (an open-air museum). In addition, a reception study has been conducted where visitors answered how they experienced the museum activities and how it affected their understanding and engagement for these issues. 
Aside from their structural differences, this study shows a similarity between the museums view on how to create constructive communication and mediation. The activities are meant to generate spaces for dialogue, reflection, learning and engagement. The mediation should be free from moralization, according to the museum staff. Instead it should be an experience with different perspectives and approaches on the issues. Most visitors are positive towards the activities and how the museums communicate on climate and sustainability. Their answers are in line with the museums' intentions. Some of them answered they already engage in climate issues. Most of the others state that they have been given more motivation to engage after taking part in the activities. This study concludes that a dialogic approach, together with showing multiple perspectives and possibilities are crucial in shaping engagement and awareness. Which, in turn, is necessary for a more climate friendly and sustainable world.}},
  author       = {{Törnkvist, André}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Klimatförändringen som upplevelse - En undersökning kring museers klimat- och hållbarhetsförmedling}},
  year         = {{2020}},
}