Kritiska möten mellan lärare och elev: en kvalitativ studie av åtta elevers upplevelser av positivt respektive negativt bemötande
(2009)Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Denna studie undersöker lärare-elevrelationen utifrån elevens upplevelser. Syftet med studien var att få fördjupad kunskap om vad det är gymnasieelever upplever när de känner sig positivt respektive negativt bemötta av lärare, i skolsituationen och att pröva hypotesen att lärarens förmåga till, eller brist på, empati är ett nyckelelement i informanternas minnesbilder. Inledningsvis belyses relationen utifrån aktuell forskning. Åtta djupintervjuer genomfördes och analyserades enligt en fenomenologisk femstegsprocess. Resultatet av studien visar att empati är en viktig komponent i elevernas minnesbilder och fyra teman abstraherades ur intervjumaterialet: Förståelse, jämlikhet, engagemang och rättvisa. I diskussionen understryks vikten av... (More)
- Denna studie undersöker lärare-elevrelationen utifrån elevens upplevelser. Syftet med studien var att få fördjupad kunskap om vad det är gymnasieelever upplever när de känner sig positivt respektive negativt bemötta av lärare, i skolsituationen och att pröva hypotesen att lärarens förmåga till, eller brist på, empati är ett nyckelelement i informanternas minnesbilder. Inledningsvis belyses relationen utifrån aktuell forskning. Åtta djupintervjuer genomfördes och analyserades enligt en fenomenologisk femstegsprocess. Resultatet av studien visar att empati är en viktig komponent i elevernas minnesbilder och fyra teman abstraherades ur intervjumaterialet: Förståelse, jämlikhet, engagemang och rättvisa. I diskussionen understryks vikten av lärarens inre kompetens. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1315564
- author
- Nurmi Hansson, Bo
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- lärare-elevrelationen, empati, inre kompetens, bemötande, Psychology, Psykologi
- language
- Swedish
- id
- 1315564
- date added to LUP
- 2009-02-12 00:00:00
- date last changed
- 2009-02-12 00:00:00
@misc{1315564, abstract = {{Denna studie undersöker lärare-elevrelationen utifrån elevens upplevelser. Syftet med studien var att få fördjupad kunskap om vad det är gymnasieelever upplever när de känner sig positivt respektive negativt bemötta av lärare, i skolsituationen och att pröva hypotesen att lärarens förmåga till, eller brist på, empati är ett nyckelelement i informanternas minnesbilder. Inledningsvis belyses relationen utifrån aktuell forskning. Åtta djupintervjuer genomfördes och analyserades enligt en fenomenologisk femstegsprocess. Resultatet av studien visar att empati är en viktig komponent i elevernas minnesbilder och fyra teman abstraherades ur intervjumaterialet: Förståelse, jämlikhet, engagemang och rättvisa. I diskussionen understryks vikten av lärarens inre kompetens.}}, author = {{Nurmi Hansson, Bo}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kritiska möten mellan lärare och elev: en kvalitativ studie av åtta elevers upplevelser av positivt respektive negativt bemötande}}, year = {{2009}}, }