Värdeflödesanalys och simulering av axelflödet på Volvo Lastvagnar - Ett Lean Production perspektiv
(2004)Packaging Logistics
- Abstract (Swedish)
- Problem Hur förhåller sig den nuvarande axelprocessen gentemot den
kommande linjebaserade axelprocessen utifrån ett synsätt grundat i
Lean Production och vilka möjligheter till förbättringar finns?
? Hur ser den nuvarande axelprocessen ut?
? Vilka problem finns i den nuvarande axelprocessen?
? Vilken inverkan har problemen på den kommande
axelprocessen?
? Finns det potential för förbättringar i den kommande
axelprocessen?
Vilken produktionsmix av axlar ger den minsta buffertnivån mellan
axelmåleriet och axelmonteringen med bibehållen kapacitet?
? Hur fungerar dagens måleri process?
? Hur många varianter finns det av varje axel och vad ställer
det för krav på måleriprocessen?
? Vilka parametrar är det som styr buffertnivån?
?... (More) - Problem Hur förhåller sig den nuvarande axelprocessen gentemot den
kommande linjebaserade axelprocessen utifrån ett synsätt grundat i
Lean Production och vilka möjligheter till förbättringar finns?
? Hur ser den nuvarande axelprocessen ut?
? Vilka problem finns i den nuvarande axelprocessen?
? Vilken inverkan har problemen på den kommande
axelprocessen?
? Finns det potential för förbättringar i den kommande
axelprocessen?
Vilken produktionsmix av axlar ger den minsta buffertnivån mellan
axelmåleriet och axelmonteringen med bibehållen kapacitet?
? Hur fungerar dagens måleri process?
? Hur många varianter finns det av varje axel och vad ställer
det för krav på måleriprocessen?
? Vilka parametrar är det som styr buffertnivån?
? Vilken felfrekvens har de olika delprocesserna i måleriet?
Syfte Studiens första syfte är att jämföra den nuvarande och den kommande
axelprocessen utifrån ett perspektiv grundlagt i produktionsstrategin
Lean Production och genom analysen föreslå förbättringar av den
kommande axelprocessen.
Det andra syftet är att föreslå en produktionssekvens av axlar för
måleriet som minimerar buffertstorleken i axelprocessen.
Metod För att på ett fullgott sätt lösa problemen i detta examensarbete krävdes
det att två olika typer av metoder användes, en fallstudie samt en
simuleringsstudie. Två metoder möjliggjorde triangulering samt gav
synergier i datainsamlandet. Både kvantitativ- och kvalitativ data ligger
till grund för studien.
Slutsatser Fallstudien visar att det framtida upplägget av axelprocessen är bättre
ur ett Lean Production perspektiv än det nuvarnade. PIA, ledtiden samt
distansen minskar samtidigt som andelen värdeadderande tid ökar, se
tabell 3 nedan. Trots detta resultat finns det en stor potentiell förbättring i
buffertnivåerna, en minskning av buffertnivåerna skulle förbättra
resultaten för den framtida axelprocessen avsevärt. Det utpräglade
avdelningstänkandet skapar samtidigt problem i processen i form av
exempelvis suboptimering.
Fallstudien påvisar även att det finns stora svängningar i
ordervolymerna uppåt längs flödet, så kallad bullwhip-effekt. En starkt
bidragande orsak är orderhanteringen i stora batcher av vissa typer av
axlar. Svängningarna i ordervolymen skapar problem för leverantörerna
att bibehålla Tuves inplanerade produktionssekvens.
Transportutrustningen möjliggör samtidigt inte att trailers lastas fulla
med bibehållen sekvens vilket ytterligare ökar sekvensproblemen.
Dessa problem kommer att bli ännu mer påtagliga i den framtida
axelprocessen eftersom den är mer störningskänslig än den nuvarande
processen. För att erhålla rätt sekvens krävs samarbete med
leverantören kring dessa problem.
Den rekommenderade produktionsmixen för måleriet utifrån
simuleringsstudien visas i tabellen nedan: Den valda produktionsmixen presterade likvärdigt, om inte bättre, än
alla andra simulerade konfigurationer samtidigt som den innebär flera
fördelar. Exempelvis är styrningen enkel vilket förenklar för personalen
i intaget samtidigt innebär den att personalbesparingar kan genomföras.
Personalbesparingar kan genomföras eftersom det är möjligt att gå ner
till två-skift på de två nedtagen i måleriet.
Resultaten av simuleringsstudien pekar liksom fallstudien på att
störningskänsligheten i måleriprocessen är hög. Måleriprocessens
utformning medför att det är intaget som bestämmer cykeltiden för
flödet av ?Göteborgsaxlar? ut ur måleriet. Därför bör det läggas
resurser på att förbättra försörjningen av axlar från intaget till måleriet.
Simuleringsstudien har även visat att måleriets störningskänslighet ökar
på grund av att bufferten för en viss typ av axlar är liten och när denna
buffert är full blockeras flödet för alla typer av axlar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1318819
- author
- Hansson, Tommy and Johansson, Thomas
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Värdeflödesanalys, Simulering, Lean, Technological sciences, Teknik
- language
- Swedish
- id
- 1318819
- date added to LUP
- 2008-06-03 00:00:00
- date last changed
- 2010-02-01 14:40:04
@misc{1318819, abstract = {{Problem Hur förhåller sig den nuvarande axelprocessen gentemot den kommande linjebaserade axelprocessen utifrån ett synsätt grundat i Lean Production och vilka möjligheter till förbättringar finns? ? Hur ser den nuvarande axelprocessen ut? ? Vilka problem finns i den nuvarande axelprocessen? ? Vilken inverkan har problemen på den kommande axelprocessen? ? Finns det potential för förbättringar i den kommande axelprocessen? Vilken produktionsmix av axlar ger den minsta buffertnivån mellan axelmåleriet och axelmonteringen med bibehållen kapacitet? ? Hur fungerar dagens måleri process? ? Hur många varianter finns det av varje axel och vad ställer det för krav på måleriprocessen? ? Vilka parametrar är det som styr buffertnivån? ? Vilken felfrekvens har de olika delprocesserna i måleriet? Syfte Studiens första syfte är att jämföra den nuvarande och den kommande axelprocessen utifrån ett perspektiv grundlagt i produktionsstrategin Lean Production och genom analysen föreslå förbättringar av den kommande axelprocessen. Det andra syftet är att föreslå en produktionssekvens av axlar för måleriet som minimerar buffertstorleken i axelprocessen. Metod För att på ett fullgott sätt lösa problemen i detta examensarbete krävdes det att två olika typer av metoder användes, en fallstudie samt en simuleringsstudie. Två metoder möjliggjorde triangulering samt gav synergier i datainsamlandet. Både kvantitativ- och kvalitativ data ligger till grund för studien. Slutsatser Fallstudien visar att det framtida upplägget av axelprocessen är bättre ur ett Lean Production perspektiv än det nuvarnade. PIA, ledtiden samt distansen minskar samtidigt som andelen värdeadderande tid ökar, se tabell 3 nedan. Trots detta resultat finns det en stor potentiell förbättring i buffertnivåerna, en minskning av buffertnivåerna skulle förbättra resultaten för den framtida axelprocessen avsevärt. Det utpräglade avdelningstänkandet skapar samtidigt problem i processen i form av exempelvis suboptimering. Fallstudien påvisar även att det finns stora svängningar i ordervolymerna uppåt längs flödet, så kallad bullwhip-effekt. En starkt bidragande orsak är orderhanteringen i stora batcher av vissa typer av axlar. Svängningarna i ordervolymen skapar problem för leverantörerna att bibehålla Tuves inplanerade produktionssekvens. Transportutrustningen möjliggör samtidigt inte att trailers lastas fulla med bibehållen sekvens vilket ytterligare ökar sekvensproblemen. Dessa problem kommer att bli ännu mer påtagliga i den framtida axelprocessen eftersom den är mer störningskänslig än den nuvarande processen. För att erhålla rätt sekvens krävs samarbete med leverantören kring dessa problem. Den rekommenderade produktionsmixen för måleriet utifrån simuleringsstudien visas i tabellen nedan: Den valda produktionsmixen presterade likvärdigt, om inte bättre, än alla andra simulerade konfigurationer samtidigt som den innebär flera fördelar. Exempelvis är styrningen enkel vilket förenklar för personalen i intaget samtidigt innebär den att personalbesparingar kan genomföras. Personalbesparingar kan genomföras eftersom det är möjligt att gå ner till två-skift på de två nedtagen i måleriet. Resultaten av simuleringsstudien pekar liksom fallstudien på att störningskänsligheten i måleriprocessen är hög. Måleriprocessens utformning medför att det är intaget som bestämmer cykeltiden för flödet av ?Göteborgsaxlar? ut ur måleriet. Därför bör det läggas resurser på att förbättra försörjningen av axlar från intaget till måleriet. Simuleringsstudien har även visat att måleriets störningskänslighet ökar på grund av att bufferten för en viss typ av axlar är liten och när denna buffert är full blockeras flödet för alla typer av axlar.}}, author = {{Hansson, Tommy and Johansson, Thomas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Värdeflödesanalys och simulering av axelflödet på Volvo Lastvagnar - Ett Lean Production perspektiv}}, year = {{2004}}, }