Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

"Oh hur härlig balkansol ler" - En svensk manskörs möte med arrangemang från en genre utöver det vanliga

Krstic, Sasa (2007)
Malmö Academy of Music
Abstract
Title: "Oh how brightly May-sun shines?". I have chosen to write about culture differences in music. My purpose with this study is to unite two music cultures into one piece of art. Through my story and film you can see my attempt to teach a men's choir two songs in ten rehearsals. These songs are very famous Nordic songs and the choir knows them very well. I have changed rhythm and harmony in these songs to Balkan style. I have worked with the portfolio method which means that I have written a diary after each rehearsal. I have filmed my whole work with the choir and clips from these videos are presented as links in the text. The results are positive. To learn something that is already learned in a new way requires more time and more... (More)
Title: "Oh how brightly May-sun shines?". I have chosen to write about culture differences in music. My purpose with this study is to unite two music cultures into one piece of art. Through my story and film you can see my attempt to teach a men's choir two songs in ten rehearsals. These songs are very famous Nordic songs and the choir knows them very well. I have changed rhythm and harmony in these songs to Balkan style. I have worked with the portfolio method which means that I have written a diary after each rehearsal. I have filmed my whole work with the choir and clips from these videos are presented as links in the text. The results are positive. To learn something that is already learned in a new way requires more time and more background knowledge. My choir cannot sing perfectly but they now feel the rhythm.

Jag har valt att skriva om kulturella skillnader i musiken. Mitt mål med arbetet är att förena två olika musikkulturer i ett konstverk. Genom min uppsats och film kan man följa ett försök att lära en manskör två låtar på tio repetitioner. De aktuella kompositionerna är välkända nordiska stycken som kören är ytterst väl förtrogen med. Jag har ändrat rytmen och harmoniken i båda låtarna så att de stämmer med min egen musikkulturs normer; svenska körstycken på "balkanvis" blev en prövning för körens medlemmar. Hela arbetet är gjort med hjälp av portföljmetoden vilken innebär att skriva en dagbok efter varje repetitionstillfälle. Jag har filmat våra repetitioner och ett urval av scenerna är länkade till arbetets text. Den viktigaste lärdomen av projektet var att det tar tid att "lära om" sådant som redan är inlärt. Det krävs först en sorts avprogrammering av det invanda och sedan en infasning i nya koder. Många utmaningar låg i den rytmiska strukturen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Krstic, Sasa
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
manskör, nordiska, sånger, körer, portföljmetod, rytm, men's choir, choirs, Nordic songs, portfolio, rhythm, Musicology, Musikvetenskap, Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
language
Swedish
id
1318895
date added to LUP
2008-06-11 00:00:00
date last changed
2008-06-11 00:00:00
@misc{1318895,
  abstract     = {{Title: "Oh how brightly May-sun shines?". I have chosen to write about culture differences in music. My purpose with this study is to unite two music cultures into one piece of art. Through my story and film you can see my attempt to teach a men's choir two songs in ten rehearsals. These songs are very famous Nordic songs and the choir knows them very well. I have changed rhythm and harmony in these songs to Balkan style. I have worked with the portfolio method which means that I have written a diary after each rehearsal. I have filmed my whole work with the choir and clips from these videos are presented as links in the text. The results are positive. To learn something that is already learned in a new way requires more time and more background knowledge. My choir cannot sing perfectly but they now feel the rhythm.

Jag har valt att skriva om kulturella skillnader i musiken. Mitt mål med arbetet är att förena två olika musikkulturer i ett konstverk. Genom min uppsats och film kan man följa ett försök att lära en manskör två låtar på tio repetitioner. De aktuella kompositionerna är välkända nordiska stycken som kören är ytterst väl förtrogen med. Jag har ändrat rytmen och harmoniken i båda låtarna så att de stämmer med min egen musikkulturs normer; svenska körstycken på "balkanvis" blev en prövning för körens medlemmar. Hela arbetet är gjort med hjälp av portföljmetoden vilken innebär att skriva en dagbok efter varje repetitionstillfälle. Jag har filmat våra repetitioner och ett urval av scenerna är länkade till arbetets text. Den viktigaste lärdomen av projektet var att det tar tid att "lära om" sådant som redan är inlärt. Det krävs först en sorts avprogrammering av det invanda och sedan en infasning i nya koder. Många utmaningar låg i den rytmiska strukturen.}},
  author       = {{Krstic, Sasa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{"Oh hur härlig balkansol ler" - En svensk manskörs möte med arrangemang från en genre utöver det vanliga}},
  year         = {{2007}},
}