Axle Link - en kortslutningsskyddad säker DC-överföring
(2006)Electrotechnology with automation (BSc)
- Abstract
- Denna examensrapport redogör för hur man kan få en kortslutningsskyddad
och säker inkoppling av en DC-länk mellan två skiljda elektriska system.
Rapporten bygger på hur en lastbil ska kunna få en större säkerhet för att
bibehålla sina elektriska bromsar om tex ett av bromssystemen tappar sin
ordinarie matning.
Lastbilens bromssystem består idag av två skiljda elektriska system med ett 24
volts strömförsörjande batteri vardera. Det ingår två stycken elektriska
bromsar i varje system. Om det tex blir fel på en av bromsarna och denna
påverkar ett av systemen vill man kunna koppla bort denna enskilda broms
med sitt system. Man vill även kunna försörja den fungerande bromsen som
sitter i samma system via en så... (More) - Denna examensrapport redogör för hur man kan få en kortslutningsskyddad
och säker inkoppling av en DC-länk mellan två skiljda elektriska system.
Rapporten bygger på hur en lastbil ska kunna få en större säkerhet för att
bibehålla sina elektriska bromsar om tex ett av bromssystemen tappar sin
ordinarie matning.
Lastbilens bromssystem består idag av två skiljda elektriska system med ett 24
volts strömförsörjande batteri vardera. Det ingår två stycken elektriska
bromsar i varje system. Om det tex blir fel på en av bromsarna och denna
påverkar ett av systemen vill man kunna koppla bort denna enskilda broms
med sitt system. Man vill även kunna försörja den fungerande bromsen som
sitter i samma system via en så kallad Axle Link. Denna strömmatningslänk
sitter mellan två hjulpar på samma axel.
I denna studie undersöktes möjligheten att realisera en kortslutningsskyddad
och säker DC-överföring via en Axle Link, i första hand med diskreta
komponenter. Med två styrkortsenheter dvs ett kretskort i varje sida av kraftlänken
kan man få en ström att gå åt valfritt håll med kontinuerlig
strömmätning. Styrningen sker med hjälp av två micro-controllers av det
norska fabrikatet Atmel®.
Abstract
Axle Link
- a shortcircuit protected DC-transmission
This thesis gives an idea of how to connect a DC-link in a safe way between
two separated electrical systems. The thesis is relied on how a heavy duty
vehicle achieve a greater safetyness to keep it´s electrical brakes in function if
one of the electrical systems faliure.
For the moment the brake systems of a heavy duty vehicle consists of two
galvanic separated electrical system with a 24 volts battery each.That includes
two electrical brakes in each system. If e.g there will be a faliure on one of the
brakes and this will infect the system, it will be possible to disconnect it at
once. It will also be possible to feed a dead electrical breake unit with an Axle
Link. This link is mounted between two wheels on the same axis. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1321846
- author
- Navgren, André and Stridh, Per
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- heavy duty vehicle, Axle Link, DC-link, transmission, Electrical engineering, Elektroteknik
- language
- Swedish
- additional info
- Elektroteknikprogrammet (äldre program)
- id
- 1321846
- date added to LUP
- 2007-02-06 00:00:00
- date last changed
- 2011-02-22 17:06:01
@misc{1321846, abstract = {{Denna examensrapport redogör för hur man kan få en kortslutningsskyddad och säker inkoppling av en DC-länk mellan två skiljda elektriska system. Rapporten bygger på hur en lastbil ska kunna få en större säkerhet för att bibehålla sina elektriska bromsar om tex ett av bromssystemen tappar sin ordinarie matning. Lastbilens bromssystem består idag av två skiljda elektriska system med ett 24 volts strömförsörjande batteri vardera. Det ingår två stycken elektriska bromsar i varje system. Om det tex blir fel på en av bromsarna och denna påverkar ett av systemen vill man kunna koppla bort denna enskilda broms med sitt system. Man vill även kunna försörja den fungerande bromsen som sitter i samma system via en så kallad Axle Link. Denna strömmatningslänk sitter mellan två hjulpar på samma axel. I denna studie undersöktes möjligheten att realisera en kortslutningsskyddad och säker DC-överföring via en Axle Link, i första hand med diskreta komponenter. Med två styrkortsenheter dvs ett kretskort i varje sida av kraftlänken kan man få en ström att gå åt valfritt håll med kontinuerlig strömmätning. Styrningen sker med hjälp av två micro-controllers av det norska fabrikatet Atmel®. Abstract Axle Link - a shortcircuit protected DC-transmission This thesis gives an idea of how to connect a DC-link in a safe way between two separated electrical systems. The thesis is relied on how a heavy duty vehicle achieve a greater safetyness to keep it´s electrical brakes in function if one of the electrical systems faliure. For the moment the brake systems of a heavy duty vehicle consists of two galvanic separated electrical system with a 24 volts battery each.That includes two electrical brakes in each system. If e.g there will be a faliure on one of the brakes and this will infect the system, it will be possible to disconnect it at once. It will also be possible to feed a dead electrical breake unit with an Axle Link. This link is mounted between two wheels on the same axis.}}, author = {{Navgren, André and Stridh, Per}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Axle Link - en kortslutningsskyddad säker DC-överföring}}, year = {{2006}}, }