Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Miljökonsekvensbeskrivning med stöd av geografiska informationssytem (GIS) : bullerstudie kring Malmö-Sturup flygplats

Svensson, Magnus (2000) In Lunds universitets Naturgeografiska institution - Seminarieuppsatser
Dept of Physical Geography and Ecosystem Science
Abstract (Swedish)
Den övergripande målsättningen med denna uppsats är att visa hur GIS kan fungera som stöd i en MKB. För att exemplifiera detta genomförs i denna uppsats en specificerad studie kring flygbullerpåverkade områden vid Malmö-Sturup flygplats. Flyg-bullerkartor erhölls från Luftfartsverket (LFV). Analyser gjordes för olika startriktningar om flygbullrets interferens med bland annat människor, naturvård, kulturmiljö, friluftsliv, fastigheter (egendomar) samt med några tätorters expansionspotential. Jämförelser genomfördes mellan flygplanstyperna McDonell Douglas MD80 och McDonell Douglas DC9. Även en integrerad bullerstudie utfördes för södra Skåne för att kartlägga var s.k. tysta områden finns. I denna analysen sammanvägdes buller från väg och... (More)
Den övergripande målsättningen med denna uppsats är att visa hur GIS kan fungera som stöd i en MKB. För att exemplifiera detta genomförs i denna uppsats en specificerad studie kring flygbullerpåverkade områden vid Malmö-Sturup flygplats. Flyg-bullerkartor erhölls från Luftfartsverket (LFV). Analyser gjordes för olika startriktningar om flygbullrets interferens med bland annat människor, naturvård, kulturmiljö, friluftsliv, fastigheter (egendomar) samt med några tätorters expansionspotential. Jämförelser genomfördes mellan flygplanstyperna McDonell Douglas MD80 och McDonell Douglas DC9. Även en integrerad bullerstudie utfördes för södra Skåne för att kartlägga var s.k. tysta områden finns. I denna analysen sammanvägdes buller från väg och flygtrafik. Vägtrafikbuller genererades med hjälp av den nordiska beräknings-modellen. (Less)
Abstract
An activity or a measure might have a great impact on people, animals, plants, soil, water,
air, climate and landscape. In order to describe the direct and indirect effects an intended
activity might have an Environmental Impact Assessment (EIA) must be carried out. This
demand is regulated in Swedish legislation and makes it possible to achieve as small impact
on the environment as practicable. An EIA is critical when permission is to be given for a
specific activity. Airports are included by the demand of EIA.
The overall aim of this study is to show how Geographical Information System (GIS) can be a
tool for supporting EIA. To exemplify this, noise from aircrafts at Malmö-Sturup airport in
Scania were studied. Some of the... (More)
An activity or a measure might have a great impact on people, animals, plants, soil, water,
air, climate and landscape. In order to describe the direct and indirect effects an intended
activity might have an Environmental Impact Assessment (EIA) must be carried out. This
demand is regulated in Swedish legislation and makes it possible to achieve as small impact
on the environment as practicable. An EIA is critical when permission is to be given for a
specific activity. Airports are included by the demand of EIA.
The overall aim of this study is to show how Geographical Information System (GIS) can be a
tool for supporting EIA. To exemplify this, noise from aircrafts at Malmö-Sturup airport in
Scania were studied. Some of the analyses were carried out according to the guidelines of the
Swedish Environmental Protection Agency (Naturvårdsverket) and others were freely invented.
Maps describing noise levels generated from aircrafts at Malmö-Sturup Airport were used as
input for the analyses. Interference with people, nature conservation areas, areas of cultural
interest, areas important for recreation, estates, the potential for expansion for affected builtup
areas etc. was investigated for different take-off directions. Comparison was made
between the aircrafts McDonell Douglas MD80 and McDonell Douglas DC9. Also an
integrated study for southern Scania with noise from aircrafts and noise from car traffic was
carried out in order to find silent areas. Noise from car traffic was generated in the software
ArcView running a script with the Nordic calculation model.
Results show that it is easy in a GIS to simulate and compare the consequences of the
different take-off directions for MD80 and DC9. When DC9 is removed from the market in
2003 the interference is expected to slightly decrease. However in the future it is most likely
that the interference will increase considering the continuing growing amount of passengers.
Silent areas are above all represented in the eastern part of southern Scania where noise
from aircrafts is absent or diminutive. The Nordic calculation model for noise from car
traffic is inadequate when describing silent areas due to the low noise levels and the fact that
the model is only valid up to 300 meters from the road. This means that the results regarding
silent areas must be looked upon with caution. The Öresund link will have a negative impact
on silent areas in southern Scania with heavier car traffic in the region and an increasing
pressure on Malmö-Sturup Airport.
A general conclusion is that GIS can accept and manage different types of spatial data both
in digital and analog form. This makes GIS to an idealistic tool for supporting EIA. (Less)
Abstract (Swedish)
Populärvetenskaplig sammanfattning: En verksamhet eller åtgärd kan ha stor inverkan på människor, djur, växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö. För att fatta bästa möjliga beslut om en projekt-ut-formning som tar hänsyn till konsekvenserna för olika berörda miljövärden åter-finns kravet på miljökonsekvensbeskrivning, MKB, i svensk lagstiftning. Syftet med en MKB är att identifiera och beskriva de direkta och indirekta effekter som en planerad verk-sam-het kan ha på omgivningen. En MKB är av grundläggande vikt när den myndighet som skall lämna tillstånd eller motsvarande prövar ett projekt.

Flygplatser innefattas av kravet på MKB. Flygtrafiken ökar allt mer, vilket skulle kunna innebära en ökad inverkan på människan... (More)
Populärvetenskaplig sammanfattning: En verksamhet eller åtgärd kan ha stor inverkan på människor, djur, växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö. För att fatta bästa möjliga beslut om en projekt-ut-formning som tar hänsyn till konsekvenserna för olika berörda miljövärden åter-finns kravet på miljökonsekvensbeskrivning, MKB, i svensk lagstiftning. Syftet med en MKB är att identifiera och beskriva de direkta och indirekta effekter som en planerad verk-sam-het kan ha på omgivningen. En MKB är av grundläggande vikt när den myndighet som skall lämna tillstånd eller motsvarande prövar ett projekt.

Flygplatser innefattas av kravet på MKB. Flygtrafiken ökar allt mer, vilket skulle kunna innebära en ökad inverkan på människan och miljön. Geografiska Informa-tionssystem (GIS) är en digital teknik för hantering av geografisk information. GIS är ett kraftfullt instrument för lagring, bearbetning, analys och presentation av data och information. Dessa egenskaper gör GIS till ett utmärkt stöd i en MKB.

Den övergripande målsättningen med denna uppsats är att visa hur GIS kan fungera som stöd i en MKB. För att exemplifiera detta genomförs i denna uppsats en speci-ficerad studie kring flygbullerpåverkade områden vid Malmö-Sturup flygplats. Flyg-bullerkartor erhölls från Luftfartsverket (LFV). Analyser gjordes för olika start-rikt-ningar om flygbullrets interferens med bland annat människor, naturvård, kulturmiljö, fri-lufts-liv, fastigheter (egendomar) samt med några tätorters expansionspotential. Jäm-förelser genomfördes mellan flygplanstyperna McDonell Douglas MD80 och Mc-Donell Douglas DC9. Även en integrerad bullerstudie utfördes för södra Skåne för att kart-lägga var s k tysta områden finns. I denna analysen sammanvägdes buller från väg och flygtrafik. Vägtrafikbuller genererades med hjälp av den nordiska beräknings-modellen.

Resultat visar att det i ett GIS är enkelt att simulera och jämföra konsekvenserna av de olika startriktningarna för MD80 respektive DC9. Då DC9 fasats ur flygmarknaden år 2003 beräknas interferensen att minska något. Framöver är det dock troligare att inter-ferensen kommer att öka eftersom antalet flygpassagerare fortsätter att stiga. Tysta om-råden finns framförallt i de östra delarna av södra Skåne där störningar från flyg är obefintliga eller minimala. Resultaten angående tysta områden måste dock granskas kritiskt då den nordiska beräkningsmodellen för vägtrafikbuller inte är giltig längre ut än 300 meter från vägbanan. Öresundsförbindelsen kommer att innebära mer trafik i regionen och ett större tryck på Malmö-Sturup flygplats.

En generell slutsats är att GIS kan acceptera och hantera olika typer av spatiell data både i digital och analog form, vilket gör GIS till ett utmärkt stöd i en MKB. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Svensson, Magnus
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
geomorphology, physical geography, silent areas, airports, environmental impact assessment, noise, geographical information systems, pedology, cartography, climatology, naturgeografi, geomorfologi, marklära, kartografi, klimatologi
publication/series
Lunds universitets Naturgeografiska institution - Seminarieuppsatser
report number
70
language
Swedish
id
1332874
date added to LUP
2005-10-27 00:00:00
date last changed
2011-11-30 12:11:13
@misc{1332874,
  abstract     = {{An activity or a measure might have a great impact on people, animals, plants, soil, water,
air, climate and landscape. In order to describe the direct and indirect effects an intended
activity might have an Environmental Impact Assessment (EIA) must be carried out. This
demand is regulated in Swedish legislation and makes it possible to achieve as small impact
on the environment as practicable. An EIA is critical when permission is to be given for a
specific activity. Airports are included by the demand of EIA.
The overall aim of this study is to show how Geographical Information System (GIS) can be a
tool for supporting EIA. To exemplify this, noise from aircrafts at Malmö-Sturup airport in
Scania were studied. Some of the analyses were carried out according to the guidelines of the
Swedish Environmental Protection Agency (Naturvårdsverket) and others were freely invented.
Maps describing noise levels generated from aircrafts at Malmö-Sturup Airport were used as
input for the analyses. Interference with people, nature conservation areas, areas of cultural
interest, areas important for recreation, estates, the potential for expansion for affected builtup
areas etc. was investigated for different take-off directions. Comparison was made
between the aircrafts McDonell Douglas MD80 and McDonell Douglas DC9. Also an
integrated study for southern Scania with noise from aircrafts and noise from car traffic was
carried out in order to find silent areas. Noise from car traffic was generated in the software
ArcView running a script with the Nordic calculation model.
Results show that it is easy in a GIS to simulate and compare the consequences of the
different take-off directions for MD80 and DC9. When DC9 is removed from the market in
2003 the interference is expected to slightly decrease. However in the future it is most likely
that the interference will increase considering the continuing growing amount of passengers.
Silent areas are above all represented in the eastern part of southern Scania where noise
from aircrafts is absent or diminutive. The Nordic calculation model for noise from car
traffic is inadequate when describing silent areas due to the low noise levels and the fact that
the model is only valid up to 300 meters from the road. This means that the results regarding
silent areas must be looked upon with caution. The Öresund link will have a negative impact
on silent areas in southern Scania with heavier car traffic in the region and an increasing
pressure on Malmö-Sturup Airport.
A general conclusion is that GIS can accept and manage different types of spatial data both
in digital and analog form. This makes GIS to an idealistic tool for supporting EIA.}},
  author       = {{Svensson, Magnus}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{Lunds universitets Naturgeografiska institution - Seminarieuppsatser}},
  title        = {{Miljökonsekvensbeskrivning med stöd av geografiska informationssytem (GIS) : bullerstudie kring Malmö-Sturup flygplats}},
  year         = {{2000}},
}