Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Planering av dagsutflykter på Island med nätverkanalys

Areskoug, Mikael (2005) In Lunds universitets Naturgeografiska institution - Seminarieuppsatser
Dept of Physical Geography and Ecosystem Science
Abstract (Swedish)
Populärvetenskaplig sammanfattning: Planera dagsutflykten och upplev mer av Island. Island med sina aktiva vulkaner och stora glaciärer är ett populärt turistmål och antalet turister ökar år från år. Flertalet av de 350 000 utländska turister som årligen besöker Island anländer med flyg till huvudstaden Reykjavik. Från huvudstaden anordnas dagsutflykter genom en rad olika researrangörer. Man kan även planera en dagsutflykt själv, och köra med hyrbil. Den ökande turistströmmen bidrar till att koldioxidutsläppen från olika transporter ökar.
Dagsutflykter på Island förknippas först och främst med naturupplevelser och historiska platser på olika delar av ön. Endast ett fåtal vägar är asfalterade och långa avstånd och skiftande väderlek... (More)
Populärvetenskaplig sammanfattning: Planera dagsutflykten och upplev mer av Island. Island med sina aktiva vulkaner och stora glaciärer är ett populärt turistmål och antalet turister ökar år från år. Flertalet av de 350 000 utländska turister som årligen besöker Island anländer med flyg till huvudstaden Reykjavik. Från huvudstaden anordnas dagsutflykter genom en rad olika researrangörer. Man kan även planera en dagsutflykt själv, och köra med hyrbil. Den ökande turistströmmen bidrar till att koldioxidutsläppen från olika transporter ökar.
Dagsutflykter på Island förknippas först och främst med naturupplevelser och historiska platser på olika delar av ön. Endast ett fåtal vägar är asfalterade och långa avstånd och skiftande väderlek minskar tillgängligheten till olika upplevelser och sevärdheter under en dagstur. Inrikesflyg är lämpligt för längre transporter, medan buss eller bil är det vanligaste tranportmedlet för dagsturer. Med geografiska informationssystem (GIS) och nätverksanalys kan dagsutflykter för turister planeras. Att planera en effektiv dagsutflykt på Island kräver kännedom om körtid på de isländska vägarna. Modellen i studien bygger på en metod där körtiden för en turist på vägarna motsvarar den tidsangivelse som finns i busstidtabeller för isländska långfärdsbussar på motsvarande vägsträcka. Med rådande hastighetsbegränsning, samt tre andra hastighetsbegränsande faktorer anpassas den beräknade körtiden för turisten till tidsangivelsen i busstidtabellen. Den beräknade körhastigheten kan, för stora områden, estimeras på ett kostnadseffektivt sätt.
I studien jämförs Reykjavik med Akureyri, Egilsstadir och Höfn som alternativa startpunkter för dagsutflykter. Två timmars färdtid utmed vägnätet runt de fyra startpunkterna utgör gränsen för en dagsutflykt. Vägnätet kring Reykjavik är störst med flest antal kilometer färdbar väg. Övriga skillnader i olika vägförhållande är mycket små mellan de fyra startpunkterna. Som startpunkter för olika dagsturer är Reykjavik och Akureyri jämförbara då samma antal vandringsleder och sevärdheter kan nås inom två timmars färdtid. De två mindre tätorterna i jämförelsen Egilsstadir och Höfn har inom två timmars färdtid, ett mindre antal vandringsleder och sevärdheter än Reykjavik och Akureyri. De fungerar dock som utgångspunkt för ett något mindre antal dagsturer än Reykjavik och Akureyri.
Modellen kan användas för att hitta den optimala vägen mellan en startpunkt och en stoppunkt. Rätt väg medför en tidsvinst i körtiden, vilket kan användas för att nå fler stoppunkter eller tillbringa längre tid på redan inplanerade stoppunkter. Ur ekologisk synvinkel innebär rätt väg mindre koldioxidutsläpp. (Less)
Abstract
Iceland with its active volcanoes and big glaciers is a popular place for tourists and the number of tourists increases yearly. The majority of the 350 000 foreign tourists that visit Iceland each year arrive by plane to the capital city Reykjavik. Many different tour operators arrange day tours from the city. One can also plan day tours oneself and use a rental car. Increasing numbers of tourists contribute to escalating emissions of carbon dioxide from different types of transportation.
A day tour in Iceland is mainly associated with nature experience and historic sights in different parts of the island. Only a few roads have paving and in addition long distance and bad road conditions reduce the accessibility to the sights. Domestic... (More)
Iceland with its active volcanoes and big glaciers is a popular place for tourists and the number of tourists increases yearly. The majority of the 350 000 foreign tourists that visit Iceland each year arrive by plane to the capital city Reykjavik. Many different tour operators arrange day tours from the city. One can also plan day tours oneself and use a rental car. Increasing numbers of tourists contribute to escalating emissions of carbon dioxide from different types of transportation.
A day tour in Iceland is mainly associated with nature experience and historic sights in different parts of the island. Only a few roads have paving and in addition long distance and bad road conditions reduce the accessibility to the sights. Domestic flights are suitable for long transports while busses and cars are the most common transportation for day tours. Geographic information systems (GIS) and network analysis can be useful for tourists in the planning of different day tours. In order to plan an effective day tour in Iceland one needs knowledge abouthe driving time between different sights to visit and places of interest. The model in the study is based on a method in which the driving time for a tourist in Iceland corresponds to the given time in the timetables for Icelandic long distance buses on the same route. With the current speed limitations and three other factors that limit the speed, the driving time for a tourist has been adjusted to the time given in the timetable. The calculated driving time can be estimated, for huge ar
t
eas, at a low cost.
In the study Reykjavik is being compared with Akureyri, Egilsstadir and Höfn as alternative starting points for day tours. Two-hour driving time decides the day tour size in the road network around the starting points. The road network around Reykjavik is the largest, with most kilometres of road. There are only modest variations in the other road conditions around the four start points in the study. As starting point for different day tours, Reykjavik and Akureyri are equal in the number of footpaths and places of interest that is reachable within the two-hour driving time. The smaller cities in the study, Egilsstadir and Höfn, have within their two-hour limit a smaller number of footpaths and places of interest than Reykjavik and Akureyri. However, they can serve as starting points for a reduced number of day tours compared Reykjavik and Akureyri.
The purpose of the model is to find the optimal way between a start and stop point. With the best possible way, time is gained in driving, which can be used to reach more stop points or to spend more time on already planned stop points. From an ecological point of view, using the optimal way will imply less discharge of carbon dioxide. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Areskoug, Mikael
supervisor
organization
alternative title
Planning of day tours on Iceland with network analysis
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Iceland, GIS, klimatologi, kartografi, marklära, geomorfologi, naturgeografi, climatology, cartography, pedology, koldioxidutsläpp, samhällsplanering, turism, CO2 emission, planning, tourism, geomorphology, physical geography, network analysis, touristic day tour, road network, Island, nätverksanalys, dagsturism, vägnät
publication/series
Lunds universitets Naturgeografiska institution - Seminarieuppsatser
report number
115
language
Swedish
id
1333211
date added to LUP
2005-10-03 00:00:00
date last changed
2011-12-12 18:13:17
@misc{1333211,
  abstract     = {{Iceland with its active volcanoes and big glaciers is a popular place for tourists and the number of tourists increases yearly. The majority of the 350 000 foreign tourists that visit Iceland each year arrive by plane to the capital city Reykjavik. Many different tour operators arrange day tours from the city. One can also plan day tours oneself and use a rental car. Increasing numbers of tourists contribute to escalating emissions of carbon dioxide from different types of transportation.
A day tour in Iceland is mainly associated with nature experience and historic sights in different parts of the island. Only a few roads have paving and in addition long distance and bad road conditions reduce the accessibility to the sights. Domestic flights are suitable for long transports while busses and cars are the most common transportation for day tours. Geographic information systems (GIS) and network analysis can be useful for tourists in the planning of different day tours. In order to plan an effective day tour in Iceland one needs knowledge abouthe driving time between different sights to visit and places of interest. The model in the study is based on a method in which the driving time for a tourist in Iceland corresponds to the given time in the timetables for Icelandic long distance buses on the same route. With the current speed limitations and three other factors that limit the speed, the driving time for a tourist has been adjusted to the time given in the timetable. The calculated driving time can be estimated, for huge ar
t
eas, at a low cost.
In the study Reykjavik is being compared with Akureyri, Egilsstadir and Höfn as alternative starting points for day tours. Two-hour driving time decides the day tour size in the road network around the starting points. The road network around Reykjavik is the largest, with most kilometres of road. There are only modest variations in the other road conditions around the four start points in the study. As starting point for different day tours, Reykjavik and Akureyri are equal in the number of footpaths and places of interest that is reachable within the two-hour driving time. The smaller cities in the study, Egilsstadir and Höfn, have within their two-hour limit a smaller number of footpaths and places of interest than Reykjavik and Akureyri. However, they can serve as starting points for a reduced number of day tours compared Reykjavik and Akureyri.
The purpose of the model is to find the optimal way between a start and stop point. With the best possible way, time is gained in driving, which can be used to reach more stop points or to spend more time on already planned stop points. From an ecological point of view, using the optimal way will imply less discharge of carbon dioxide.}},
  author       = {{Areskoug, Mikael}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{Lunds universitets Naturgeografiska institution - Seminarieuppsatser}},
  title        = {{Planering av dagsutflykter på Island med nätverkanalys}},
  year         = {{2005}},
}