"Modiga entreprenörer" : maskuliniteter i sex svenska herrtidningar
(2004)Department of Gender Studies
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsens syfte är undersöka hur herrtidningarna Café, Slitz och Moore skildrar maskuliniteter och vidare problematisera dessa. Detta görs med att titta närmare på begrepp som heteronormativitet och maskuliniteter. Uppsatsen bygger på en innehållsanalys av tre svenska herrtidningar från år 2002-2004. Först diskuteras innehållsanalys med inriktning på kritisk diskursanalys som metod. Sedan finns en genomgång av tidigare feministiska medieanalyser. Heteronormativitet och maskuliniteter diskuteras. Slutligen redovisas resultaten av analysen. Analysen visar att huvudsakligen två framställningar av maskuliniteter, "den nye mannen" [the new man] och "den nye grabben" [the new lad], kämpar om en hegemonisk position i tidningarnas reklaminnehåll.... (More)
- Uppsatsens syfte är undersöka hur herrtidningarna Café, Slitz och Moore skildrar maskuliniteter och vidare problematisera dessa. Detta görs med att titta närmare på begrepp som heteronormativitet och maskuliniteter. Uppsatsen bygger på en innehållsanalys av tre svenska herrtidningar från år 2002-2004. Först diskuteras innehållsanalys med inriktning på kritisk diskursanalys som metod. Sedan finns en genomgång av tidigare feministiska medieanalyser. Heteronormativitet och maskuliniteter diskuteras. Slutligen redovisas resultaten av analysen. Analysen visar att huvudsakligen två framställningar av maskuliniteter, "den nye mannen" [the new man] och "den nye grabben" [the new lad], kämpar om en hegemonisk position i tidningarnas reklaminnehåll. I tidningarnas övriga innehåll representeras huvudsakligen aktiva och framgångsrika män, antingen inom affärsliv eller sport, som den hegemoniska maskuliniteten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1334193
- author
- Sigurdardottir, Elin
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- veckotidningar, manlighet, män, mansbilden, massmedia, reklam, 2000-talet, genus, Gender studies, Genusvetenskap
- language
- Swedish
- id
- 1334193
- date added to LUP
- 2004-01-19 00:00:00
- date last changed
- 2004-05-03 00:00:00
@misc{1334193, abstract = {{Uppsatsens syfte är undersöka hur herrtidningarna Café, Slitz och Moore skildrar maskuliniteter och vidare problematisera dessa. Detta görs med att titta närmare på begrepp som heteronormativitet och maskuliniteter. Uppsatsen bygger på en innehållsanalys av tre svenska herrtidningar från år 2002-2004. Först diskuteras innehållsanalys med inriktning på kritisk diskursanalys som metod. Sedan finns en genomgång av tidigare feministiska medieanalyser. Heteronormativitet och maskuliniteter diskuteras. Slutligen redovisas resultaten av analysen. Analysen visar att huvudsakligen två framställningar av maskuliniteter, "den nye mannen" [the new man] och "den nye grabben" [the new lad], kämpar om en hegemonisk position i tidningarnas reklaminnehåll. I tidningarnas övriga innehåll representeras huvudsakligen aktiva och framgångsrika män, antingen inom affärsliv eller sport, som den hegemoniska maskuliniteten.}}, author = {{Sigurdardottir, Elin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Modiga entreprenörer" : maskuliniteter i sex svenska herrtidningar}}, year = {{2004}}, }