Acceptans av geografiskt anpassad sökmotor hos företag
(2007)Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Marknaden för sökmotorer växer och förutspås under 2006 att öka med 41 % till en mångmiljardindustri. Informationsmängden är i nuläget så pass stor att en enskild sökmotor inte kan indexera allt. Detta medför att behovet av specialiserade sökmotorer ökar. Vi föreslår i denna uppsats en specialiserad sökmotor för att hitta information med anknytning till en viss geografisk position. Vi kontaktade företag inom två branscher för att undersöka vilka framgångsfaktorer som skulle öka företagens acceptans av detta verktyg. Baserat på detta underlag har vi bl.a. dragit följande slutsatser; de flesta var intresserade men intresset ökade i proportion till att företagen använde sin lokala prägel i sin marknadsföring.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1335897
- author
- Undén, Åsa and Giljam, Emil
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- framgångsfaktorer, sökmotor, geografiskt anpassad sökning, Informatics, systems theory, Informatik, systemteori
- language
- Swedish
- id
- 1335897
- date added to LUP
- 2007-02-07 00:00:00
- date last changed
- 2010-08-03 10:49:33
@misc{1335897, abstract = {{Marknaden för sökmotorer växer och förutspås under 2006 att öka med 41 % till en mångmiljardindustri. Informationsmängden är i nuläget så pass stor att en enskild sökmotor inte kan indexera allt. Detta medför att behovet av specialiserade sökmotorer ökar. Vi föreslår i denna uppsats en specialiserad sökmotor för att hitta information med anknytning till en viss geografisk position. Vi kontaktade företag inom två branscher för att undersöka vilka framgångsfaktorer som skulle öka företagens acceptans av detta verktyg. Baserat på detta underlag har vi bl.a. dragit följande slutsatser; de flesta var intresserade men intresset ökade i proportion till att företagen använde sin lokala prägel i sin marknadsföring.}}, author = {{Undén, Åsa and Giljam, Emil}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Acceptans av geografiskt anpassad sökmotor hos företag}}, year = {{2007}}, }