Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

En obekväm statistik – en jämförande studie av CO2-utsläpp från transportsektorn

Majtorp, Lina (2008)
Department of Economics
Abstract (Swedish)
Syfte: Syftet är att undersöka huruvida Sveriges officiella CO2-data från trans-portsektorn är internationellt rimliga åren 1990-2004. Sverige har uppvi-sat en internationellt lyckad reduktion av CO2-utsläpp samtidigt som Väg- och transportforskningsinstitutet visar att Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken kan vara dubbelt så höga som rapporterat. Metod: Undersökningen sker genom en jämförelse mellan Sverige, Danmark, Norge, Spanien och USA. Ekonomisk tillväxt sätts i relation till CO2-utsläpp och transportsektorns utveckling och ländernas personbilsparker undersöks. Tyder ingenting på missvisande data torde Sveriges lyckade CO2-minskning vara ett resultat av effektiv miljöpolitik. Slutsats: Undersökningen visar att det finns en risk att... (More)
Syfte: Syftet är att undersöka huruvida Sveriges officiella CO2-data från trans-portsektorn är internationellt rimliga åren 1990-2004. Sverige har uppvi-sat en internationellt lyckad reduktion av CO2-utsläpp samtidigt som Väg- och transportforskningsinstitutet visar att Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken kan vara dubbelt så höga som rapporterat. Metod: Undersökningen sker genom en jämförelse mellan Sverige, Danmark, Norge, Spanien och USA. Ekonomisk tillväxt sätts i relation till CO2-utsläpp och transportsektorns utveckling och ländernas personbilsparker undersöks. Tyder ingenting på missvisande data torde Sveriges lyckade CO2-minskning vara ett resultat av effektiv miljöpolitik. Slutsats: Undersökningen visar att det finns en risk att Sveriges officiella utsläpps-data är missvisande. Sverige uppvisar stora likheter med såväl Danmark som Norge, både gällande struktur på personbilsparken och gällande län-dernas inrikes vägtransporter. Trots detta visar Sveriges officiella ut-släppsdata en betydligt större minskning än Danmarks och Norges. För-dubblas Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken som COPERT III-modellen förespråkar blir utsläppsnivåerna mer lika Danmark och Norges. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
@misc{1338004,
  abstract     = {{Syfte: Syftet är att undersöka huruvida Sveriges officiella CO2-data från trans-portsektorn är internationellt rimliga åren 1990-2004. Sverige har uppvi-sat en internationellt lyckad reduktion av CO2-utsläpp samtidigt som Väg- och transportforskningsinstitutet visar att Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken kan vara dubbelt så höga som rapporterat. Metod:	Undersökningen sker genom en jämförelse mellan Sverige, Danmark, Norge, Spanien och USA. Ekonomisk tillväxt sätts i relation till CO2-utsläpp och transportsektorns utveckling och ländernas personbilsparker undersöks. Tyder ingenting på missvisande data torde Sveriges lyckade CO2-minskning vara ett resultat av effektiv miljöpolitik. Slutsats:	Undersökningen visar att det finns en risk att Sveriges officiella utsläpps-data är missvisande. Sverige uppvisar stora likheter med såväl Danmark som Norge, både gällande struktur på personbilsparken och gällande län-dernas inrikes vägtransporter. Trots detta visar Sveriges officiella ut-släppsdata en betydligt större minskning än Danmarks och Norges. För-dubblas Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken som COPERT III-modellen förespråkar blir utsläppsnivåerna mer lika Danmark och Norges.}},
  author       = {{Majtorp, Lina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{En obekväm statistik – en jämförande studie av CO2-utsläpp från transportsektorn}},
  year         = {{2008}},
}