Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Värdepremien och CAPM modellen på den svenska marknaden

Chabot, Xavier (2007)
Department of Economics
Abstract (Swedish)
Det eftersträvade syftet med denna studie var att undersöka om det fanns någon koppling mellan värdepremien och företagsstorlek på den svenska marknaden, dvs. om små svenska företag har högre värdepremie än stora eller tvärtom. För att ta reda på det delade jag den generella värdepremien för samtliga aktier i två värdepremier enligt storleken. Vidare utförde jag en jämförelse mellan värdepremien för små företag (VMGS) och värdepremien för stora företag (VMGB). Därefter var avsikten att verifiera huruvida CAPM modellen gav en bra förklaring av de olika värdepremierna. Betavärden och CAPM regressioner användes för att besvara frågan. Datamaterialet består av alla aktier som tillhör Affärsvärldens general index, Afgx, och den valda... (More)
Det eftersträvade syftet med denna studie var att undersöka om det fanns någon koppling mellan värdepremien och företagsstorlek på den svenska marknaden, dvs. om små svenska företag har högre värdepremie än stora eller tvärtom. För att ta reda på det delade jag den generella värdepremien för samtliga aktier i två värdepremier enligt storleken. Vidare utförde jag en jämförelse mellan värdepremien för små företag (VMGS) och värdepremien för stora företag (VMGB). Därefter var avsikten att verifiera huruvida CAPM modellen gav en bra förklaring av de olika värdepremierna. Betavärden och CAPM regressioner användes för att besvara frågan. Datamaterialet består av alla aktier som tillhör Affärsvärldens general index, Afgx, och den valda tidsperioden sträcker sig från 1990 till 2006. I undersökningen användes två uppdelningar med sex respektive nio portföljer delade enligt storlek och ”book-to-market” värde. Slutsatsen blev att små svenska företag har större värdepremie än stora. Skillnaden mellan deras värdepremier är på 0,12 procent varje månad enligt första uppdelningen och 1,93 procent varje månad enligt andra uppdelningen. Vidare visade studien att CAPM modellen inte kunde anses ge en tillräckligt bra förklaring till värdepremien när betavärdet inte förändrades med tiden. Däremot framkom att ju oftare betavärdet beräknades med tiden, desto bättre blev kopplingen. Då betavärdet ändras varje år anses CAPM modellen lyckas ge en ganska bra förklarning av värdepremien på den svenska marknaden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Chabot, Xavier
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
företagsstorlek, värdepremie, CAPM modell, Economics, econometrics, economic theory, economic systems, economic policy, Nationalekonomi, ekonometri, ekonomisk teori, ekonomiska system, ekonomisk politik
language
Swedish
id
1338606
date added to LUP
2007-09-11 00:00:00
date last changed
2010-08-03 10:51:08
@misc{1338606,
  abstract     = {{Det eftersträvade syftet med denna studie var att undersöka om det fanns någon koppling mellan värdepremien och företagsstorlek på den svenska marknaden, dvs. om små svenska företag har högre värdepremie än stora eller tvärtom. För att ta reda på det delade jag den generella värdepremien för samtliga aktier i två värdepremier enligt storleken. Vidare utförde jag en jämförelse mellan värdepremien för små företag (VMGS) och värdepremien för stora företag (VMGB). Därefter var avsikten att verifiera huruvida CAPM modellen gav en bra förklaring av de olika värdepremierna. Betavärden och CAPM regressioner användes för att besvara frågan. Datamaterialet består av alla aktier som tillhör Affärsvärldens general index, Afgx, och den valda tidsperioden sträcker sig från 1990 till 2006. I undersökningen användes två uppdelningar med sex respektive nio portföljer delade enligt storlek och ”book-to-market” värde. Slutsatsen blev att små svenska företag har större värdepremie än stora. Skillnaden mellan deras värdepremier är på 0,12 procent varje månad enligt första uppdelningen och 1,93 procent varje månad enligt andra uppdelningen. Vidare visade studien att CAPM modellen inte kunde anses ge en tillräckligt bra förklaring till värdepremien när betavärdet inte förändrades med tiden. Däremot framkom att ju oftare betavärdet beräknades med tiden, desto bättre blev kopplingen. Då betavärdet ändras varje år anses CAPM modellen lyckas ge en ganska bra förklarning av värdepremien på den svenska marknaden.}},
  author       = {{Chabot, Xavier}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Värdepremien och CAPM modellen på den svenska marknaden}},
  year         = {{2007}},
}