Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hur en mindre aktör skapar konkurrensfördelar i tryckeribranschen

Larsson, Anna (2007)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte:Syftet med uppsatsen är att undersöka Flexopacs kundrelationer i förhållande till dess ställning som leverantör och hur detta påverkar företagets konkurrensposition i framtiden Metod: Studien grundar sig på en fallstudie av en mindre aktör i tryckeribranschen. Fallstudien tillämpade en kvalitativ metod och arbetade utifrån en abduktiv ansats Teoretiskt perspektiv:Den första delen av den teoretiska referensramen bygger på teorier om värdekedjan och hur värde kan förflyttas till andra delar aktörer i värdekedjan om inte signaler på förändringar upptäcks i tid. Den andra delen bygger på teorier om relationer mellan leverantörer och kunder, strategiska rörelser mellan dessa aktörer samt hur makten påverkar affärsrelationerna. Empiri:... (More)
Syfte:Syftet med uppsatsen är att undersöka Flexopacs kundrelationer i förhållande till dess ställning som leverantör och hur detta påverkar företagets konkurrensposition i framtiden Metod: Studien grundar sig på en fallstudie av en mindre aktör i tryckeribranschen. Fallstudien tillämpade en kvalitativ metod och arbetade utifrån en abduktiv ansats Teoretiskt perspektiv:Den första delen av den teoretiska referensramen bygger på teorier om värdekedjan och hur värde kan förflyttas till andra delar aktörer i värdekedjan om inte signaler på förändringar upptäcks i tid. Den andra delen bygger på teorier om relationer mellan leverantörer och kunder, strategiska rörelser mellan dessa aktörer samt hur makten påverkar affärsrelationerna. Empiri: Empirin grundas huvudsakligen på intervjuer utförda på fallföretaget med personal från marknadsavdelning och företagsledning Slutsats: Genom parallella investeringar i produktionen och på marknadssidan har Flexopacs byggt upp många kundrelationer av långsiktig karaktär, vilket har lett till en fördubblad omsättning på bara några år. För att Flexopac skall underhålla och bygga nya kundrelationer i framtiden är fortsatta parallella investeringar nödvändiga. Investeringarna i produktionen kommer att vara nödvändiga för att Flexopac skall kunna fortsätta att förbättra sin kvalitet, men även för att bli effektivare så att de kan möta kundernas ökande efterfrågan på snabbare leveranstider. Investeringarna på marknadssidan kommer att vara fortsatt nödvändiga så att Flexopac kan fortsätta att skapa mervärde för sina kunder.
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Larsson, Anna
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Kundrelationer, Tryckeribranschen, Konkurrensfördelar, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1339715
date added to LUP
2007-01-18 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:27:11
@misc{1339715,
  abstract     = {{Syfte:Syftet med uppsatsen är att undersöka Flexopacs kundrelationer i förhållande till dess ställning som leverantör och hur detta påverkar företagets konkurrensposition i framtiden Metod: Studien grundar sig på en fallstudie av en mindre aktör i tryckeribranschen. Fallstudien tillämpade en kvalitativ metod och arbetade utifrån en abduktiv ansats Teoretiskt perspektiv:Den första delen av den teoretiska referensramen bygger på teorier om värdekedjan och hur värde kan förflyttas till andra delar aktörer i värdekedjan om inte signaler på förändringar upptäcks i tid. Den andra delen bygger på teorier om relationer mellan leverantörer och kunder, strategiska rörelser mellan dessa aktörer samt hur makten påverkar affärsrelationerna. Empiri: Empirin grundas huvudsakligen på intervjuer utförda på fallföretaget med personal från marknadsavdelning och företagsledning Slutsats: Genom parallella investeringar i produktionen och på marknadssidan har Flexopacs byggt upp många kundrelationer av långsiktig karaktär, vilket har lett till en fördubblad omsättning på bara några år. För att Flexopac skall underhålla och bygga nya kundrelationer i framtiden är fortsatta parallella investeringar nödvändiga. Investeringarna i produktionen kommer att vara nödvändiga för att Flexopac skall kunna fortsätta att förbättra sin kvalitet, men även för att bli effektivare så att de kan möta kundernas ökande efterfrågan på snabbare leveranstider. Investeringarna på marknadssidan kommer att vara fortsatt nödvändiga så att Flexopac kan fortsätta att skapa mervärde för sina kunder.
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.}},
  author       = {{Larsson, Anna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hur en mindre aktör skapar konkurrensfördelar i tryckeribranschen}},
  year         = {{2007}},
}