Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfråga
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- För västerländska företag som etablerar sig på den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svårt att nå kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och språkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. Vi har utifrån ett hermeneuistiskt perspektiv undersökt vilka aspekter företag bör ta i beaktning vid utformning av reklam för den kinesiska marknaden. Det empiriska materialet har insamlats via djupintervjuer som har analyserats utifrån kultur- och kommunikationsteorier. Företag som ska etablera sig i Kina bör beakta den kinesiska kulturens vidskeplighet, val av humor, sexistiska budskap, översättingar, samt funktionell/emotionell reklam.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1339732
- author
- Miljeteig, Andreas ; Gozzi, Philip and Ljunggren, Sofia
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Visuell kommunikation, kultur, kulturella skillnader, kommunikation, Kina, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1339732
- date added to LUP
- 2006-01-10 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:55:02
@misc{1339732, abstract = {{För västerländska företag som etablerar sig på den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svårt att nå kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och språkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. Vi har utifrån ett hermeneuistiskt perspektiv undersökt vilka aspekter företag bör ta i beaktning vid utformning av reklam för den kinesiska marknaden. Det empiriska materialet har insamlats via djupintervjuer som har analyserats utifrån kultur- och kommunikationsteorier. Företag som ska etablera sig i Kina bör beakta den kinesiska kulturens vidskeplighet, val av humor, sexistiska budskap, översättingar, samt funktionell/emotionell reklam.}}, author = {{Miljeteig, Andreas and Gozzi, Philip and Ljunggren, Sofia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfråga}}, year = {{2006}}, }