Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Annonseringseffekt av nyemissioner - En fallstudie på Stockholmsbörsen

Malmström, Kristina and Nilsson, Annika (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Vi utför en fallstudie där vi studerar 108 annonseringstillfällen av nyemissioner under åren 1993-2001 på företag listade på Stockholmsbörsen. Vi undersöker om det föreligger någon överavkastning kring annonseringsdagen. Den effekt vi eventuellt observerar används sedan som den beroende variabeln i regressionsmodeller där vi försöker ta fram förklarande variabler. Vi utför kompletterande test såsom t-test och stabilitetstest för att öka reliabiliteten av resultaten.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Malmström, Kristina and Nilsson, Annika
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Nyemissioner, överavkastning, kapitalstruktur, effektiva marknader, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1340378
date added to LUP
2002-12-10 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:25:13
@misc{1340378,
  abstract     = {{Vi utför en fallstudie där vi studerar 108 annonseringstillfällen av nyemissioner under åren 1993-2001 på företag listade på Stockholmsbörsen. Vi undersöker om det föreligger någon överavkastning kring annonseringsdagen. Den effekt vi eventuellt observerar används sedan som den beroende variabeln i regressionsmodeller där vi försöker ta fram förklarande variabler. Vi utför kompletterande test såsom t-test och stabilitetstest för att öka reliabiliteten av resultaten.}},
  author       = {{Malmström, Kristina and Nilsson, Annika}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Annonseringseffekt av nyemissioner - En fallstudie på Stockholmsbörsen}},
  year         = {{2002}},
}