Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Managementkonsultens externa kommunikation gentemot allmänheten

Falk, Johan (2003)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Med denna uppsats vill jag bidra med att utveckla förståelsen kring professionella tjänsteföretags (managementkonsulter) externa kommunikation. Uppsatsen belyser hur dessa kommunicerar gentemot en ”allmänhet”. I min uppfattning finns det inget tvivel i frågan kring varför konsultföretagen väljer att marknadsföra sig gentemot ett selektivt urval av människor. Det är just marknadsföringen och de potentiella nya kunder denna genererar som konsultbolagen är ute efter. En alternativ åsikt är att det professionella tjänsteföretaget kommunicerar externt i syfte att skryta och att legitimera sina interna förmågor. Uppsatsen visar på ett antal infallsvinklar om och hur professionella tjänsteföretag kommunicerar med sin omgivning och vad som händer... (More)
Med denna uppsats vill jag bidra med att utveckla förståelsen kring professionella tjänsteföretags (managementkonsulter) externa kommunikation. Uppsatsen belyser hur dessa kommunicerar gentemot en ”allmänhet”. I min uppfattning finns det inget tvivel i frågan kring varför konsultföretagen väljer att marknadsföra sig gentemot ett selektivt urval av människor. Det är just marknadsföringen och de potentiella nya kunder denna genererar som konsultbolagen är ute efter. En alternativ åsikt är att det professionella tjänsteföretaget kommunicerar externt i syfte att skryta och att legitimera sina interna förmågor. Uppsatsen visar på ett antal infallsvinklar om och hur professionella tjänsteföretag kommunicerar med sin omgivning och vad som händer när detta sker. Tolkningarna av det professionella tjänsteföretagets kommunikation bygger på olika teoretiska perspektiv, aspektseende och reflexivitet. På så sätt riktar uppsatsen viss kritik gentemot det kommunicerade budskapet. En stor insikt har varit att en åhörare ska lyssna till professionella tjänsteföretag men samtidigt ifrågasätta budskapets legitimitet och på så sätt initiera eget förändringsarbete. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Falk, Johan
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
professionella tjänsteföretag, extern kommunikation, reflexiv, dramaturgi, argumentation, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1340968
date added to LUP
2003-10-07 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:48:23
@misc{1340968,
  abstract     = {{Med denna uppsats vill jag bidra med att utveckla förståelsen kring professionella tjänsteföretags (managementkonsulter) externa kommunikation. Uppsatsen belyser hur dessa kommunicerar gentemot en ”allmänhet”. I min uppfattning finns det inget tvivel i frågan kring varför konsultföretagen väljer att marknadsföra sig gentemot ett selektivt urval av människor. Det är just marknadsföringen och de potentiella nya kunder denna genererar som konsultbolagen är ute efter. En alternativ åsikt är att det professionella tjänsteföretaget kommunicerar externt i syfte att skryta och att legitimera sina interna förmågor. Uppsatsen visar på ett antal infallsvinklar om och hur professionella tjänsteföretag kommunicerar med sin omgivning och vad som händer när detta sker. Tolkningarna av det professionella tjänsteföretagets kommunikation bygger på olika teoretiska perspektiv, aspektseende och reflexivitet. På så sätt riktar uppsatsen viss kritik gentemot det kommunicerade budskapet. En stor insikt har varit att en åhörare ska lyssna till professionella tjänsteföretag men samtidigt ifrågasätta budskapets legitimitet och på så sätt initiera eget förändringsarbete.}},
  author       = {{Falk, Johan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Managementkonsultens externa kommunikation gentemot allmänheten}},
  year         = {{2003}},
}